Pelukan adalah ekspresi sayang dalam bentuk sentuhan fizikal yang paling mudah dilakukan oleh seseorang terhadap orang lain yang dianggap memiliki hubungan yang erat, seperti hubungan antara ibu dan anak.

Pelukan dari ibu memiliki banyak manfaat yang berharga, baik secara fizikal mahupun secara psikologi. Tanpa kita sedari, setiap pelukan dan dakapan ibu memberikan perasaan yang nyaman pada anak-anak.

Ini juga antara salah satu terapi yang boleh membuat anak rasa tenang dan pengubat kepada emosi anak yang sedang bersedih. Seboleh-bolehnya jadikan amalan setiap hari. Antara kuasa pelukan ibu buat anak-anak adalah:

1. Menyembuhkan jiwa dan hati

Pelukan ibu adalah cara terbaik menyembuhkan jiwa dan hati anak yang terluka. Ketika anak merasa kecewa, terluka, cemas dan mengalami tekanan batin yang membuat jiwanya tertekan, pelukan ibu adalah penyembuhnya. Setidaknya melalui pelukan, rasa itu terbahagi antara ibu dan dirinya. Dan anak akan merasa ia tidak seorang diri melalui saat-saat getir itu.

2. Mententeramkan perasaan

Pelukan ibu dapat mententeramkan perasaan anak yang tertekan. Sentuhan lembut ibu akan merangsang keluarnya hormon oksitosin yang mampu memberikan kesan tenang pada anak yang sedang merasa marah, sedih, takut atau tertekan.

3. Masa terbaik untuk menyampaikan nasihat

Pelukan ibu adalah medium terbaik untuk menyampaikan nasihat. Terkadang anak akan mudah mendengar nasihat atau perintah dari ibu melalui sebuah pelukan dan belaian. Anak akan merasa perintah ibu bukan sebagai suatu beban.

4. Meningkatkan sistem pertahanan anak

Sentuhan daripada pelukan ibu akan meningkatkan sistem pertahanan anak. Sentuhan yang tepat akan merangsang sistem penghasilan sel darah putih yang dapat menguatkan sistem imunisasi pada anak.

5. Anak merasa aman dan dilindungi

Pelukan ibu akan membuat anak merasa aman dan dilindungi. Sentuhan ibu akan selalu menjaga anak daripada merasa tidak aman. Pelukan ibu akan selalu melindungi anak dari ketidaknyamanan yang mengganggu. Ketika anak merasa dirinya terancam, ia akan berlari kepada ibunya untuk mencari perlindungan.

6. Mengurangi kesakitan

Pelukan ibu adalah ubat ketika anak sakit. Walaupun tidak secara langsung dapat menyembuhkan, tetapi pelukan hangat daripada ibu akan mengurangi rasa sakit yang sedang dialami.

7. Memupuk nilai empati dalam diri

Pelukan ibu mengajarkan anak bagaimana untuk melakukan suatu hal yang baik dalam kehidupan sosialnya. Anak yang sering dipeluk oleh ibu lebih mampu berempati terhadap masyarakat sekellingnya.

8. Memperbaiki hubungan

Pelukan ibu adalah komunikasi non verbal yang dapat meredakan konflik dan memperbaiki hubungan antara ibu dan anak. Pelukan adalah salah satu cara untuk membangun kasih sayang antara manusia.

9. Membantu perkembangan anak

Pelukan ibu dapat membantu perkembangan anak. Anak yang jarang dipeluk oleh ibu, perkembangannya sedikit lambat. Anak yang sering dipeluk ibu akan mendapat tenaga dan semangat baru untuk berkembang dan aktif melakukan aktiviti lain.

10. Meningkatkan kecerdasan

Pelukan ibu dapat meningkatkan kecerdasan otak anak. Dakapan ibu akan merangsang aliran darah ke otak dan memudahkan anak untuk berfikir dan mudah memahami apa yang dipelajari. Pelukan adalah dorongan agar anak semangat untuk belajar. Pelukan ibu mampu meningkatkan rasa percaya diri anak yang berpengaruh pada peningkatan kecerdasan anak.

11. Membantu mengawal emosi

Pelukan ibu dapat membantu anak untuk mengawal emosi. Anak akan mudah belajar untuk mengawal emosi yang negatif, mudah mengendalikan rasa marah, menjadi peribadi yang lebih tenang dan akan membesar menjadi anak yang penyayang.

Artikel ini diterjemah daripada artikel asal yang ditulis oleh Melisa Ema yang bertajuk 1001 Kebaikan Yang Tercipta Dari Pelukan Ibu Kepada Anaknya.