• Tinggal lebih kurang seminggu lagi umat islam akan menyambut ketibaan Bulan yang mulia iaitu Bulan Ramadan.
  • Mencari idea diy yang menarik untuk bilik tidur? Idea-idea ini antara yang menarik untuk anda cuba buat.
  • Tradisi lama dalam binaan mahupun karya seni makin dilupakan. Pun begitu, ramai antara anak muda kini semakin cederung menghayati tinggalan lama yang semakin dilupakan. Ini kerana tradisi yang tertinggal dahulu lebih menarik untuk di kaji dan diperinggatkan keapda semua. Galian ini buat tatapan semua supa kita tidak terlupa akan kewujudnnya dan menjadikan yang lama itu sesuatu bernilai tinggi.
  • Menjadi tradisi untuk meraikan tetamu yang hadir ke rumah dengan hidanggan yang enak. Sudah semstinya sebagai penggenalan atau kata alu-aluan kepada tetamu adalah denggan menyediakan secangkir teh mahupun kopi. Namun dalam penyediaan mahupun menghidang teh atau kopi, ada beberapa adap yang perlu diambil perhatian.
  • Ruang yang sering menjadi favourite emak atau ibu kita confirmlah dapur. Sebenarnya pemilihan lantai adalah penting bagi memastikan lantai dapur tidak cepat kotor dari tumpahan minyak atau makanan. 4 perkara ini yang perlu anda ambil peduli bila ingin memilih lantai khas untuk dapur.
  • Rumput Mutiara merupakan antara rumput yang menjadi pilihan oleh pemilik yang baru memiliki rumah. Biarpun harganya dalam kategori sederhana, namun kos pemasangan yang tinggi menyebabkan ia kadangkala mengambil bahagian sebanyak 50 peratus daripada kos pembinaan taman secara keseluruhan. Oleh itu untuk menjimatkan kos pembinaan taman anda, apa kata lakukan penanaman rumput sendiri supaya peruntukkan tersebut boleh disalurkan kepada bahagian taman yang lain.
  • Dah nak sambut puasa ni, selalunya makanan lebihan mesti simpan dalam peti sejuk untuk elak pembaziran.Ikuti tip berikut bagi memastikan makanan yang disimpan tahan lama serta kekal elok untuk dimakan.
  • Siapa kata mudah menghias rumah kecil. Kadang –kadang ruang terhad ni lagi pening kita nak deko. Impiana kongsi tips mudah hias rumah kecil.
  • Perabot moden dengan potongan ringkas cukup sinonim dengan konsep minimalis yang mana ia juga berfungsi optimum di ruang sempit. Kebelakangan ini, ramai pemilik kediaman menggilai reka bentuk perabot berpotongan retro atau lebih dekat difahami sebagai konsep Scandinavia. Konsep rekaan ini berasal dari negara Scandinavia seperti Norway, Sweden, Findland dan Denmark. Perabot ini dihasilkan daripada bahan semula jadi dan bentuk yang berlengkung sederhana atau organik. Perabot keluaran Denmark mempunyai rekaan yang lebih menonjol, elegan dan sofistikated. Bagi yang sedang mencari perabot-perabot keluaran Denmark, dapatkan dahulu panduan pembelian dari IMPIANA bagi mengelakkan terbeli perabot tiruan.
  • Realisasikan citarasa gaya anda pada ruang tamu kediaman. Mengapa ruang tamu? Ya, kerana ruang tamu merupakan ruang yang akan memberi impak pertama terhadap tetamu yang masuk ke kediaman kita. Kerana ruang tamu adalah ruang pertama yang akan disinggahi oleh tetamu.
  • Mangubah suai kediaman bukan perkara mudah. Biar pun seringkas mana pun, kerja-kerja mengemas, menyusun semula dan memunggah tidak dapat dielakkan. Selalunya kita menaik taraf tata hais kediaman selang tiga hingga lima tahun. Kata orang bila cukup rezeki yang terkumpul untuk membiayai kos projek kecil ini.
  • Saltillo tiles merupakan material turapan yang mempunyai permukaan proso dan mudah menyerap sebarang cecair. Cecair yang diserap mudah meninggalkan kesan dan sukar untuk ditanggalkan. Lama kelamaan, permukaan tile mula jadi kusam dan tidak menarik. Hal ini menyebabkan ramai beranggapan saltillo tile memerlukan penjagaan yang rumit dan mengelak dari menggunakannya. Namun dengan kaedah penjagaan ini saltillo tile anda sentiasa kelihatan baru.
  • Keselesaan bilik tidur merupakan perkara penting yang harus anda abil peduli. Ini kerana selain menjadi tempat untuk peribadi, kamar tidur juga adalah tempat untuk anda beristirehat dan tidur. Lantas itu cara menghias dan menjaga bilik tidur haruslah tepat dan sempurna.
  • Serangga seperti semut, lipas dan cicak sering di jumpai di dalam rumah. Walaupun serangga ini tidak berbahaya namun ia masih lagi serangga perosak yang boleh memudaratkan kesihatan jika dibiarkan. Penggunaan racun serangga dengan kerap tidak baik untuk kesihatan anda. Impiana kongsikan petua mudah untuk menghalau semut, lipas dan cicak di rumah anda.
  • Alis cat pada dinding alami masalah walaupun cat mahal telah digunakan. Melalui jenis kerosakkan atau masalah yang terjadi, anda boleh ketahui punca dan sebabnya.
  • Bagaimana anda boleh jadikan LED rope sebagai sumber pencahayaan di laman.
  • Selain cuka dan soda penaik, garam juga adalah salah satu bahan yang penting dalam masakan. Garam sebenarnya mampu membersihkan kotoran di dapur.
  • Impiana kongsi 5 cara mudah untuk membuat penyegar udara anda sendiri secara semula jadi.
  • Hasil interview bersama pemilik Puan Noor Ayuni Abdul Hamid, dia sebenarnya tidak menghabiskan terlalu banyak kos make over rumah ini. Baca cerita menarik ini.
  • Berkebun sebenarnya aktiviti yang menyeronokkan sebab kita berhubung dengan persekitaran semula jadi. Namun tidak bagi mereka yang mempunyai ruang yang amat terhad terutamanya yang mendiami rumah jenis apartmen.
  • Soda penaik (baking soda) adalah antara bahan yang digunakan dalam pembuatan minuman bergas dan pemanis mulut seperti kek. Antara lain kegunaan bahan ini adalah...
  • Tanam sayur sendiri lebih menjimatkan dan selamat. Apa kata kita mulakan amalan ini dengan sayur yang mudah untuk tumbuh iaitu sayur bayam. Ia boleh ditanam dalam pasu dan di kawasan teduh. Sesuai juga untuk anda yang duduk di apartment atau kondo.
  • Antara semua perasaan ddi bawah ni, agak-agaknya mana satu perasaan anda kalau dapat langsir dan fabrik percuma bernilai RM 10,000!
  • Banyak cara kita boleh gunakan bahan dapur untuk tujuan pembersihan, berikut ialah dengan menggunakan tepung jagung;
  • Fruit flies ataupun lalat buah mudah mendatangi ruang dapur yang mempunyai bau masam ataupun kelembapan yang tinggi.
  • Menyuai padankan rona dalam sesuatu perkara bukan lah mudah. Ia termasuklah untuk tujuan penataan gaya mahupun dekorasi kediaman. Setiap padanan pula membawa maksud yang tertentu.
  • Malu pula rasanya kalau tetamu datang menjengah ke ruang dapur kita. Dengan keadaan ruang dapur yang nampak hambar seperti bahagian sinki kelihatan kusam dan tidak berkilat pasti membuatkan anda sedikit rendah diri.
  • Terdapat pelbagai pilihan pewangi kediaman yang boleh digunakan oleh pemilik untuk melengkapkan suasana raya ini.
  • Impiana berkunjung ke kediaman jutawan kosmetik, Dato Aliff Syukri yang dikatakan kurang selesa ini. Namun sebenarnya ini hasil kunjungan kami. Apa pendapat anda?
  • Berbaki beberapa hari je lagi kita nak menyambut ramadhan ni, jom semak apa patut kita buat untuk rumah kita.Jangan nanti dah last minute, baru nak kelam kabut kemas.
  • Kali ni jom ubah dari tembok pagar ke pokok renek. Impiana kongsi cara penyediaan dan penanaman pokok renek yang sebenarnya semua boleh buat. Kenapa nak belanja lebih kan?
  • Dalam masyarakat Melayu, daun semambu sering dikaitkan dengan penyakit campak dan cacar air pada kanak-kanak. Ini kerana ianya dipercayai dapat mengurangkan ruam dan rasa gatal serta miang akibat penyakit yang disebabkan oleh virus measles dan penyakit cacar air (chicken pox) yang disebabkan oleh virus varisela zoster. Dan amalan ini masih lagi dipraktikkan hingga ke hari ini walaupun kebanyakkan kanak-kanak di Malaysia telah kebal (imun) pada penyakit ini sejak adanya program campak kebangsaan.
  • Dapurlah tempat paling utama mak-mak akan fokus, nak nampak bersih dan tak 'semakkan' mata. Jadi kali ini nak kongsi satu idea menarik bagi anda yang tak ada kitchen kabinet,
  • Cuci langsir ni bukanlah macam kita cuci baju harian tapi bila bab nak cuci langsir tu memang 'bercinta' sampai tertangguh-tangguh. Impiana kongsi tip & trik penjagaan langsir yang anda boleh cuba.
  • Runsing bila fikirkan harga minyak yang tak menentu masa kini. Apa nak buat, zaman semakin maju, semua benda pasti naik. Jom cuba cara ini, untuk jimatkan penggunaan minyak kereta. Mana tahu boleh membantu jimatkan kos minyak harian anda.
  • Cuaca panas yang melanda negara kita kini sedikit sebanyak telah menyebabkan kenaikan bil penggunakan elektrik. Mana tidaknya, pendingin hawa dan alatan penyejuk yang lain terpaksa bekerja 'berhempas pulas' untuk menyejukkan udara.
  • Dewasa ini tema rustik sering kali menjadi pilihan kerana gayanya yang ringkas dan menyegarkan. Namun, untuk memiliki setiap item yang berkonsepkan rustik bukan lah sesuatu yang murah. Bagi anda yang tetap memilih konsep tersebut namun terikat dengan bajet boleh lah mencuba barangan DIY. Dengan kos yang rendah dan langkah yang mudah, sebuah bakul rustik pelbagai guna boleh dihasilkan. Ikuti langkah-langkah yang telah disediakan oleh team LAMAN Impiana:
  • Apabila menjelang hari perayaan, sudah pasti ramai yang merancang percutian panjang untuk meraikannya dengan sanak saudara di kampung halaman, ataupun pergi bercuti ke destinasi pilihan. Namun, sebagai pemilik taman sudah pastinya runsing melihat tumbuh-tumbuhan yang menghiasi laman akan ditinggalkan. Khuatir pulang dari percutian yang menggembirakan nanti, duka pula yang menjengah apabila melihat tanaman mula kering kontang dan layu tidak bermaya. Ikuti beberapa langkah proaktif untuk menangani masalah tanaman berpasu mati dan layu sama ada di dalam mahupun di luar kediaman.
  • Memang geli lihat deretan serangga kecil berbadan putih berjalan laju di tepi bahagian kayu rumah. Memanglah boleh sembur untuk mematikannya.
  • Bosan dengan warna dinding sedia ada? Plan untuk cat dinding kediaman dengan warna berlainan tapi dengan cara paling mudah. Impiana sediakan cara mudah ini terutama buat mereka yang 1st time nak mengecat
  • Untuk menjaga kebersihan yang abadi pada kamar tidur, kita memang digalakkan untuk kerap menukar cadar dalam sebulan sekali.
  • Pokok lidah atau sansevieria dalam bahasa Inggeris merupakan sejenis tumbuhan yang mempunyai lebih daripada 70jenis spesies tumbuhan berbunga yang digelar sebagai Lidah mertua, lidah hantu, lidah jin, tali busur hemp (bow string hemp), tumbuhan ular dan lidah ular. Ia tergolong dalam genus Dracaena, yang asal dari ruscaceae.
  • Penduduk di salah sebuah daerah luar negara menanam tumbuhan renek ke dalam lubang jalan yang tidak dibaiki
  • Bertani adalah antara jenis hobi yang boleh mendatang pendapatan tambahan. Namun terbatas dengan kekanggan ruang. Oleh itu terdapat beberapa jenis tanaman yang sesuai untuk di tanama diruang yang sempit namun masih berupaya mendatangkan hasil yang lumayan
  • Herba ini merupakan salah satu daripada penawar yang baik untuk melegakan sakit badan, membantu tubuh melawan demam sejuk, menghapuskan batu karang dan mampu menyembuhkan penyakit hepatitis dan jaundis (sakit kuning).
  • Nasi basi sering menjadi limbah terbuang begitu saja. Biasanya nasi basi ini dibuang ke tempat sampah atau diberikan sebagai bahan makanan ternak. Padahal nasi basi boleh dijadikan bahan bioaktifator, unsur pembuatan baja kompos atau lebih mudah dikenali dengan panggilan MOL (micro organisme local).
  • Pohon beracun kebiacaannya hadir dalam bentuk yang amat menarik. Bunga nya yang uni sering menajdi pilihan sebagai pelengkap gaya dilaman. Namun ada yang kurang sedar akan bahaya tanaman tersebut dek disebabkan kurang pendedahan.
  • Anai-anai adalah sejenis serangga perosak bersaiz kecil yang membuat sarang dalam kayu atau tanah. Kayu sering dirosakkan oleh anai-anai kerana itulah makanan utamanya. Biarpun ada spesies anai-anai yang dianggap berfaedah untuk ekosistem kita, ada juga spesies anai-anai yang menjadi perosak.
  • Mencari rumah sewa bukan perkara yang mudah. Ia memerlukan pencarian yang teliti dan sebaik sahaja anda mendapat rumah yang diimpikan, jangan terlalu cepat membuat keputusan untuk menyewa tanpa melakukan pemeriksaan yang teliti pada rumah tersebut. 15 perkara ini yang perlu anda tahu sebelum menyewa rumah.
  • Almari pakaian adalah salah satu keperluan utama dalam sesebuah kediaman. Memilikinya mudah, tetapi untuk menjaganya amat susah terutamanya golongan bekerjaya.
  • Ramai yang beranggapan semua produk pembersih adalah selamat tetapi hakikatnya hampir semua produk pembersihan rumah mengandungi bahan kimia toksik yang mencemarkan udara dan sangat berbahaya untuk kesihatan anda. Untuk memastikan rumah anda lebih selamat ia adalah penting untuk mengurangkan penggunaan produk yang mengandungi bahan merbahaya.
  • Kita semua sukakan rumah yang bersih dan kemas namun seringkali kita tidak punya masa yang mencukupi untuk membersihkan rumah setiap hari. Bagaimanapun, ada beberapa benda di rumah yang patut anda berikan perhatian lebih daripada benda yang lain.
  • pokok Tapak itik, lidah mak mertu, begonia, African violet meruapakan antara jenis tumbuhan yang sesuai dibiakkan melalui keratan daun. Keratan daun pula mempunyai 6 kaedah untuk dilakukan. iaitu:
  • Ramai yang berfikir dengan mandi sahaja sudah mencukupi untuk mendapatkan kulit yang sihat dan cantik namun tahukah anda terdapat beberapa peraturan ketika mandi yang perlu anda patuhi untuk mendapatkan kulit yang benar sihat.
  • Pakaian yang mahal dan dipakai setiap hari perlu dijaga dan dicuci dengan baik supaya ia dapat bertahan lama. Ada beberapa langkah berjaga-jaga yang perlu diikut sewaktu membasuh antaranya:
  • Selain digunakan dalam masakan, soda penaik juga memiliki kebolehan membersih yang luar biasa. Untuk menjadi pengguna yang bijak, anda tidak seharusnya hanya bergantung kepada produk tertentu untuk menyelesaikan belenggu di dapur. Banyak lagi cara lain, sebagai contoh tahukah anda bahawa soda penaik memiliki kuasa yang hebat dalam pembersihan ruangan dapur? Ikuti tip ini:
  • Kajian menunjukkan tuala mandi yang digunakan selepas mandi mengandungi semua jenis kuman dan bakteria kerana ia menyediakan keadaan ideal untuk bakteria membiak antaranya kelembapan, suhu yang panas, oksigen dan pH neutral.
  • Bilik tidur sempit bukan alasan buat tidak menghias. Banyak benda sebenarnya kita boleh hias melalui DIY. Impiana cuba bantu anda dengan mencari solusi mencantikkan bilik tidur sempit anda!
  • "Nak hampar karpet baru pun masih rasa ragu-ragu lagi sebab sayanglah kalau tertumpah kuah rendang ke cebisan krim kek atau serbuk-serbuk biskut raya melekat celah-celah karpet baru tu... Ish, tak sangguplah! Karpet yang ada sekarang ni pun masih susah nak dicuci malah kotoran hasil tumpahan kuah satay raya tahun lepas pun tak hilang lagi", bentak Milah kepada suaminya.
  • Ini antara kesilapan-kesilapan yang sering di lakukan tanpa anda sedar. Ia bukan sahaja akan membazirkan masa dan wang malah ia juga akan melunturkan semangat anda untuk terus menghijaukan laman.
  • Kawasan sekitar kediaman seharusnya bebas daripada sebarang tempat pembiakan nyamuk aedes. Jangan sesekali memandang enteng akan deman denggi dan penyakit zika yang akhirnya boleh membawa maut. Ingat! kecuaian atau sikap acuh tidak acuh pasti mengundang musibah. Peranan anda dalam membantu mencegah pembiakan nyamuk Aedes pasti memberi manfaat kepada semua orang.
  • Kita selalu menyalahkan serbuk pencuci kerana gagal menjalankan tugas sebagaimana yang diharap. Namun tanpa kita sedar mesin kita sendiri yang kotor dan terdapat bakteria hingga menjadikan kerja mencuci lebih sukar
  • Perabot moden dengan potongan ringkas cukup sinonim dengan konsep minimalis yang mana ia juga berfungsi optimum di ruang sempit. Kebelakangan ini, ramai pemilik kediaman menggilai reka bentuk perabot berpotongan retro atau lebih dekat difahami sebagai konsep Scandinavia. Konsep rekaan ini berasal dari negara Scandinavia seperti Norway, Sweden, Findland dan Denmark. Perabot ini dihasilkan daripada bahan semula jadi dan bentuk yang berlengkung sederhana atau organik. Perabot keluaran Denmark mempunyai rekaan yang lebih menonjol, elegan dan sofistikated. Bagi yang sedang mencari perabot-perabot keluaran Denmark, dapatkan dahulu panduan pembelian dari IMPIANA bagi mengelakkan terbeli perabot tiruan.
  • Seperti kita tahu, sofa kulit merupakan perabot yang berkualiti dan sangat mahal harganya. Bagaimana proses penjagaan sofa kulit yang terdedah pada kotoran?
  • LIPAS! LIPAS! LIPAS! bukan semua boleh berhadapan dengan situasi bersua dengan binatang kecil ini. Biar kecil tapi kesan dia, boleh lari keluar tinggalkan kerana tidak sanggup berhadapan dengan lipas. Antara cara untuk memerangkap lipas-lipas kecil yg berkampung di dalam kereta;
  • Bila masuk bab cat ni, memang kita 'frust' kalau nampak cat dinding tu mengelupas atau rosak. Manakan tidak, kalau anak conteng je kita dah mula nak naik angin. Impiana dapatkan cara mengatasi kerosakan pada dinding rumah.
  • Ini masalah yang sedang anda hadapi? Kadang-kadang jadi geli pula kita bila selalu tengok karat ni. Nak buat kerja apa pun, jadi tak best. Impiana dapatkan jawapan daripada pakar.
  • Bila bab nak pilih warna ni kita selalu 'stuck' dengan pilihan warna. Elok mula-mula dah plan dengan warna ni, tiba-tiba bila dapat pilihan cat, mulalah kita rambang mata. Kali ini, Impiana dapatkan jawapan buat persoalan anda.
  • Salah satu langkah yang kita lakukan untuk menghalau cicak dari kediaman kita ialah dengan menggunakan siling kapur.
  • Jika ada pasangan muda yang merancang untuk membeli rumah pertama, berikut 11 pesanan dari Hafizi Zain yang sangat bermanfaat untuk dikongsikan bersama.
  • Setiap kali ingin membersihkan kotoran pada kipas siling di rumah, pasti anda perlu bersedia untuk menyedut habuk dan segala kekotoran yang bertebaran. Tahukah anda bahawa terdapat tip-tip berguna yang boleh dijadikan rujukan dalam memastikan habuk-habuk tidak berterbangan dan kipas dapat di bersihkan dengan mudah dan pantas? Jom kita lihat tip yang ingin IMPIANA kongsikan ini.
  • Pernahkah anda berdepan dengan masalah kipas siling yang mengggunakan kawalan jauh tetapi tidak menghasilkan peredaran udara yang kuat?
  • Beli rumah ‘second hand’ tak sama dengan beli rumah ‘undercon’ dengan pemaju. Proses yang perlu dijalani juga turut berbeza.
  • Kita selalu hairan kenapa ada rumah rakan dengan anak kecil nampak kemas dan bersih sedangkan kediaman kita pula hanya kelihatan teratur seketika saja sebelum bersepah semula.
  • Haruman yang datangnya dari kelopak bunga kering memikat hati. Potpuri memiliki beragam fungsi di rumah. Ia menghilangkan serta mampu menambahkan aroma pada keseluruhan kediaman.
  • Kehadiran serangga seperti semut di ruang dapur pastinya meresahkan pemilik kediaman. Ia akan membuatkan dapur berada dalam keadaan tidak baik dan semut tersebut akan memasuki makanan dan menyebabkan pencemaran di dalamnya.
  • Ramai di antara anda yang gemar memberi barangan dapur secara pukal untuk membuat stok paling tidak selama satu seminggu. Di sini, IMPIANA sediakan beberapa kaedah bagi memastikan buah-buahan dan sayuran anda kekal segar di dalam simpanan peti sejuk.
  • Membeli perabot untuk kediaman memang agak memeningkan jika tiada ilmu asas dalam aspek pemilihan perabot. Tambahan pula jika kediaman anda memiliki ruang yang agak terhad. Pemilihan perabot haruslah bersesuaian supaya suasana dalam rumah sentiasa kemas dan teratur.
  • Menghias kediaman tidak perlu tersekat dengan peraturan. Namun, anda perlu menjadi lebih kreatif untuk melakukannya dengan cara neutral seperti bayangkan, impi dan teroka mengikut gerak hati anda. Hanya dalam masa sehari, ikuti 9 cara mudah menghias kediaman.
  • Dari balang kaca terpakai kepada bekas perhiasan. Mengapa membazir? Impiana tunjukkan cara mudah buang label pada bekas kaca ini.
  • Apabila kita sibuk dan tidak mahu membuang masa, beberapa tip dapur ini akan membantu anda.
  • Web Impiana berkongsi dengan anda cara menghasilkan sendiri baja bio-nutrien untuk kegunaan tanaman sayuran berdaun dan pokok berbuah di kediaman. Prosesnya mudah dengan bahan yang ringkas dan murah harganya.
  • Eii..busuknya dapur ini. Sangat meloyakan! Macam mana mahu memasak ? Tidak sanggup menghabiskan masa berjam-jam di dapur untuk menyediakan makanan sambil menyedut baunya. Seolah-olah ia menyerap masuk ke dalam masakan yang dimasak.
  • Seronokkan apabila bunga yang di tanam berbunga lebat, cantik dan menyerlah warnanya? Sebenarnya untuk mendapatkan hasil yang sempurna untuk penanaman bunga ada beberapa langkah yang boleh anda ikuti. Jom semak!
  • 1) Daun Bawang Siapa yang tidak kenal dengan daun yang boleh dianggap sebagai ‘ penyeri’ di dalam masakkan ini. Daun bawang kebiasaannya digunakan dalam hidangan jenis sup bagi menambahkan perisa dan sebagai hiasan tambahan. Ini adalah antara sayuran yang mudah untuk ditanam semula. Hanya tinggalkan sedikit bahagian bawah ke akar daun bawang dan rendamkan di dalam air. Cubalah!
  • Bahagian hud dapur kebiasaannya terlepas pandang untuk dibersihkan. Lama-kelamaan bahagian itu boleh mengumpulkan sisa makanan, tumpahan kuah, minyak dan sebagainya yang menimbulkan kekotoran yang sukar dibersihkan. Selain dari menjadi punca serangga pembawa penyakit 'singgah' di bahagian itu, pemilik rumah juga hadapi besi hud dapur mulai berkarat. Jadi bagaimana mahu membersihkan hud dapur anda supaya kelihatan baru semula, Ini langkahnya;
  • Kebiasaannya apabila anda ternampak lipas berlari atau berterbangan di dalam rumah, pastinya dengan pantas anda akan mengambil penyapu atau surat khabar untuk memukul lipas tersebut. Betul kan? Cara ini memang mudah untuk menghalau atau membunuh lipas, tetapi anda perlu tahu yang cara sebegitu sebenarnya lebih membawa keburukan.
  • Mahu mereka dapur anda? Ketahui beberapa tip do's ini.
  • SIapa sangka kerusi yang rosak akibat 'serangan' kucing ini telah diubah suai menjadi kerusi yang cantik dan boleh diguna pakai semula menjadi sebahagian daripada sudut hiasan rumah.
  • Senduduk merupakan pokok renek yang tergolong dalam famili Melastomataceae dan kebiasaannya tumbuh di dalam semak dan belukar.
  • Hasilkan Keperluan Tanaman Organik Pada Kos Yang Murah
  • Menarik juga apabila menggunakan teknik gabion menghasilkan sebuah bench di laman. Bukan sahaja cantik malah ia juga sangat-sangat tahan lama.
  • Dari detik itulah jelmaan Parkman dikatakan dilihat oleh penghuni kediaman agam tersebut termasuk di persekitaran halaman sehingga ke hari ini.
  • Pilihan cat yang ingin dibuat haruslah yang tepat dengan konsep ruang kediaman anda. Jangan membuat keputusan terburu-buru, dapatkan nasihat daripada pakar tentang pemilihan cat.
  • Banyak cara kita boleh gunakan bahan dapur untuk tujuan pembersihan, berikut ialah dengan menggunakan tepung jagung;
  • Mencuci kaca tingkap dan pintu merupakan perkara yang remeh bagi individu yang sibuk dengan rutin harian dan sering di pandang sambil lewa oleh pemilik kediaman . Rutin membersihkan cermin dan pintu ini sebenarnya tidaklah begitu susah dan sepatutnya boleh dilakukan hanya pada hujung minggu, lebih-lebih lagi menyelang hari raya yang bakal menyelang ini. Jadi mari kita ikuti tip di bawah ini.
  • Aidilfitri sememangnya masih jauh. Namun itu bukan alasan untuk kita berpeluk tubuh dan tidak melakukan sebarang persiapan. Bukanlah bermakna kita perlu berhabis-habisan untuk meraikan hari mulia tersebut. Tetapi ia boleh dijadikan tarikh untuk kita menukar langsir yang lama dan juga merancang perbelanjaan agar tidak tersasar daripada sepatutnya. Malah kita sendiri boleh mengelakkan daripada membazir dan tersilap gaya serta konsep. IMPIANA menemubual pakar kemasan lembut Norasida Hasan dari Arcelia Home Inspiration.
  • tidak semua bahan masakan sesuai untuk diletakkan di dalam peti sejuk, ada di antaranya akan mudah rosak atau mengurangkan rasa bahan tersebut. Jadi, admin ingin kongsikan, 12 bahan yang tidak boleh disimpan di dalam peti sejuk, walaupun anda rasakan perlu. Jom kita tengok perkongsian dari laman Tip Hero, mana tahu barang tersebut sudah pun berada dalam peti sejuk di rumah anda.