• Fruit flies ataupun lalat buah mudah mendatangi ruang dapur yang mempunyai bau masam ataupun kelembapan yang tinggi.
  • Bab nak mengemas dan mencuci rumah ni pon sebenarnya memerlukan kos.Kalau boleh, semua nak baru. Tapi kalau bab dekorasi 'aset bukan semasa' ni tak bolehlah pulak senang-senang nak baru. Maklumlah melibatkan kos yang tinggi pula!
  • Jika ada pasangan muda yang merancang untuk membeli rumah pertama, berikut 11 pesanan dari Hafizi Zain yang sangat bermanfaat untuk dikongsikan bersama.
  • Rahsia untuk mengekalkan kesegaran bunga sebenarnya bergantung kepada kemampuan kita menghalang atau mengurangkan pembiakan bakteria di dalam air dan dalam masa sama membekalkan zat kepada bunga.
  • Tak selesa kalau tandas mahupun kamar mandi bau hancing kerana mungkin baru lepas makan petai ke jering dan sebagainya? Ikuti kaedah di bawah berikut:
  • Rasa memaku bingkai gambar itu kerja mudah? Sebenarnya sebelum anda merancang nak menggantungkan hiasan dinding, selidik dulu tiga perkara yang selalu orang buat silap ini agar anda pun terselamat dari melakukan perkara yang sama;
  • Kebanyakan dari kita, kalau gunting yang sudah semakin tumpul kita buang beli baru je. Tetapi tahu tak sebenarnya kita boleh lakukan kaedah simple ni untuk tajamkan kembali gunting. Nak tahu macam mana?
  • Untuk menjaga kebersihan yang abadi pada kamar tidur, kita memang digalakkan untuk kerap menukar cadar dalam sebulan sekali.
  • Tidak semestinya dekorasi pada kediaman harus kelihatan eksklusif atau mewah semata-mata.
  • Tahukah anda sebenarnya kita boleh mengusir beberapa haiwan perosak kediaman dan tanaman dengan menggunakan bahan-bahan semulajadi seperti tumbuhan herba?
  • Apa itu akuaponik? Apabila akuakultur (menternak ikan) dan hydroponik (penanaman tanpa tanah) digabungkan untuk membentuk sebuah sistem bersepadu, maka terhasil lah gabungan nama akuaponik. Sisa dari kolam ikan menyediakan sumber makanan organik untuk tumbuhan yang terdapat di dalam sistem di samping berfungsi sebagai penapis bio untuk air dari kolam ikan tersebut.
  • Theceramicdesign.com adalah nama yang tidak asing lagi bagi penggemar barangan seramik serta mempunyai identitinya yang tersendiri. Telah mula bertapak sejak 1993, Theceramicdesigner.com terlebih dahulu di kenali dengan nama Keceramics, telah diusahakan oleh Datin Rosmah yang mempunyai kelulusan dalam bidang yang amat berbeza dari apa yang diusahakan kini. Berdasarkan tekad dan minat yang mendalam terhadap seni kraf dan hiasan dalaman, telah membawa usahawati ini ke satu bidang yang tidak pernah di duga.
  • Warna dan konsep dekorasi bilik anak anda harus dipilih dengan cermat agar psikologi mereka terkawal. Beberapa ahli psikologi telah melakukan kajian dan hasilnya, warna bilik anak anda mampu mempengaruhi emosi mereka. Berikut merupakan beberapa karakter warna yang mempengaruhi psikologi kanak-kanak.
  • Kebiasaannya orang akan terus buang kalau nampak peralatan dapur berkarat. Sebenarnya masih ada cara yang boleh anda lakukan untuk menghilangkannya.
  • Bagi menyingkirkan bau busuk daripada terus menguasai ruang, apa kata anda cari sumbernya dan semak cara mudah menghilangkannya.
  • Adakalanya tumbuhan yang kita tanama sebagai hiasan di laman sebenarnya boleh digunakan sebagai rawatan terhadap beberapa jenis penyakit.
  • Melipat bajulah perkara paling memeningkan para wanita. Lepas lipat, ada lagi bertimbun. Impiana bawakan cara melipat mudah dan cepat yang boleh kita praktikkan dalam aktiviti harian. Para suami juga boleh membantu.
  • Plot laman yang di miliki mempunyai perubahan elevation sebanyak 17’-0’’ di bahagian belakang membataskan pemandangan pemilik. Namun olahin bernas dari peraka yang di lantik menzahirkan sebuah laman indah yang tidak pernah dijangkau oleh benak manusia.
  • Untuk hasilkan sebuah gubahan yang mewah adakalany tidak memerlukan modal yang tinggi. Namun jika aturannya berbeza dan tampil unik, sesatu yang murah boleh jadi mahal.
  • Ini yang dikatakan don't judge a book by it's cover. Mizuishi Architects Atelier, ditubuhkan pada tahun 2009 oleh arkitek Kota Mizuishi, rumah yang di bina di tepi sungai di Suginami, Tokyo, mungkin kelihatan kecil, sempit dan tidak diterima akal bahawa rumah ini mampu didiami tapi sebenarnya menempatkan dapur, kawasan permainan, bilik tidur , bilik mandi dan lorong.
  • Tiada siapa yang akan menyangka di antara pokok-pokok di hutan ini ada sebuah hotel yang di bina di atas pokok dengan gaya yang cukup unik.
  • Terpulang kepada pasangan untuk menerimanya dengan hati terbuka atau tidak, tetapi lelaki yang begitu sukakan video games pasti akan mencipta sendiri kamar privasinya yang kelihatan unik tetapi dalam masa
  • Rumpai liar antara masalah digeruni pemilik. Kehadirannya bukan sekadar mencacatkan pemandangan malah mengganggu keseluruhan habitat yang tersedia di laman anda. Kerja keras perlu dilakukan untuk memastikan laman tersaji indah.
  • Setiap tumbuhan sayuran mempunyai tempoh matang atau tuaian yang berbeza. Tanaman sayuran yang berdaun mempunyai tempoh matang yang singkat iaitu dari 25 hingga 45 hari. Manakala dari jenis berbuah pula antara 30 hingga 60 hari selepas matang. Untuk memastikan sumber makanan atau hasil tuaian lebih lestari, rancang tanaman anda mengikut jadual yang disediakan.
  • Pasti ramai yang meminati gaya Nordic mahupun Scandinavian. Namun untuk melengkapkan gaya dekorasi bagi kedua-dua konsep ini memerlukan belanja yang lebih. Oleh itu, apa kata kita buat sendiri.
  • Tidak memudaratkan membela si comel andai anda tahu kaedah betul mengawal dan mencegah masalah bawaannya
  • Peti sejuk dapat mengelakkan makanan yang disimpan tercemar. Jika betul cara penjagaanya, jangka hayat peti sejuk anda turut boleh dipanjangkan, oleh itu kami kongsikan beberapa cara mudah untuk memastikan peti sejuk anda dapat beroperasi dengan optimum.
  • Kertas dinding memerlukan kos tinggi untuk pemasangan tetapi tahan lama jika penghuni tahu teknik pengendalian dan penjagaan sepatutnya.
  • Masalah sukar untuk mendapat tidur yang lena bukan sahaja datang dari masalah dalaman. Sebenarnya persekitaran turut mempengaruhi jiwa dan minda anda
  • Perabot lama atau sudah rosak anda mungkin tak perlu buang dulu. Ada pelbagai cara untuk perbaiki atau jadikan ia menjadi lebih menarik dan berguna.
  • Perkakas ajaib ini telah direka bentuk semenjak zaman Perang Dunia Kedua lagi bagi kegunaan askar Amerika. Ia amat sesuai untuk pelbagai kegunaan, fleksibel, tahan lama, kalis air bahkan dijadikan sebagai sebahagian komponen untuk membaiki lapangan sama ada untuk tujuan sukan mahupun kejuruteraan. Ia telah berjaya dihasilkan oleh Permacell di bawah syarikat Johson and Johnson. Nama Duct tape di beri disebabkan oleh permukaan nya yang kalis air seperti bulu itik.
  • Cukup sekadar bermain dengan susun atur perabot dan aksesori untuk buat rumah anda kelihatan baru. Minimumkan perbelanjaan dengan cara ini.
  • Sempurnakan almari rumah anda dengan 4 cara ini. Hasilnya pasti buat anda puas hati tanpa perlu sentiasa mengemas bilik wardrobe anda.
  • Patuhi tertib dan ‘undang-undang’ sebelum, semasa dan selepas tanam rumput.
  • Perabot dari bahan kulit terkena kotoran perlukan rawatan yang teliti. Dengan penjagaan teratur dan penggunaan produk perawatan yang tepat, anda boleh mengekalkan sofa kulit dalam keadaan bersih dan baik sepanjang masa.
  • Perabot dari bahan kulit terkena kotoran perlukan rawatan yang teliti. Dengan penjagaan teratur dan penggunaan produk perawatan yang tepat, anda boleh mengekalkan sofa kulit dalam keadaan bersih dan baik sepanjang masa.
  • Sering kali penyesalan akan berlaku tatkala sekembalinya anda dari kedai atau nurseri untuk membeli tanaman.
  • Tahukah anda, buah tembikai adalah salah satu buah yang disukai oleh Nabi Muhammad SAW. Buah tembikai ini membantu menjaga dan mempertahankan kesihatan kita. Warna merah tembikai yang menggiurkan itu mengandungi nutrisi, mineral, kalium, betakarotin, Vitamin C dan juga serat yang diperlukan tubuh badan.
  • Jenis kayu yang sesuai sebagai decking di kawasan sekitar elemen air Terdapat beberapa jenis kayu keras yang bersesuaian untuk digunakan sebagai decking berhampiran dengan kawasan badan air atau elemen air. Antaranya ialah Kayu belian dan Balau kuning. Setiap satu mempunyai daya tahan tinggi, tekstur yang lebih menarik dan rona semula jadi kayu yang berbeza.
  • Menjulang senibina pukasa melayu buat tatapan bakal perwaris.
  • Bakul pakaian untuk kain kotor memang wajib ada pada setiap setiap kediaman. Namun begitu, kadangkala bakul ini boleh menyesakkan mata kerana susun atur yang dilakukan tidak kemas. Impaknya, kediaman anda akan menjadi berantakan. Untuk menyelesaikan masalah ini, jom kita lihat idea-idea kreatif DIY bakul-bakul yang boleh ditempatkan pada laundry station agar tampil lebih kemas dan menarik.
  • Sewaktu pemilik rumah mula-mula membeli rumah ini, pemilik pernah berkata 'ni rumah ke neraka' kerana keadaan rumah tersebut pada waktu itu kelihatan sangat tidak terurus.
  • Sebenarnya tak susah pun nak tanam sendiri cendawan tiram di rumah. Syaratnya, ikut cara yang betul. Menanam cendawan bongkah ini telah dilakukan sendiri oleh wartawan Mingguan Wanita, Netty Ah Hiyer.
  • Berkeinginan menggayakan kediaman berkonsepkan moden atau minimalis bukan lah sesautu yang murah. Kelihatan mudah namun setiap produknya mempunyai nilai estetika yang tinggi dalam menonjolkan sesuatu sudut mahupun ruang kediaman tidak kira sama ada di dalam mahu pun luar. Adakalanya, untuk memliki satu produk deko yang kecil dan ringkas menelan belanja lebih ratusan ringgit. Sehebungan dengan itu, untuk paparan sudut ContainerGarden kali ini, TEAM LAMAN menjemput anda untuk mencuba beberapa teknik olahan ringkas pasu terpakai menajdi sebuah pasu moden. Ini secara tidak langsung berupaya menyelamatkan poket anda dari terus bocor. Selamat mencuba !
  • Berhadapan dengan masalah bilik tidur yang tidak teratur dan tidak kemas, Impiana selamatkan ruang tidur anda agar tampil lebih luas dan lapang melalui 5 cara terbaik ini!
  • Kebiasaannya ikan koi menjadi pilihan sebagai hidupan akuatik menceriakan kolam yang menghiasi kediaman. Koi merupakan spesies ikan yang dikenali dengan karakternya yang pelbagai. Setiap seekor darinya mempunyai ciri-ciri yang unik dan tersendiri. Setiap keunikan yang dimiliki oleh ikan koi menjadikan ikan koi ini mempunyai nilai yang tinggi. Ikan koi juga dikenali dengan sifat nya yang manja dan senang dengan kehadiran manusia.
  • Cutting board atau papan pemotong adalah perkakas dapur yang wajib ada di rumah anda. Pernahkah anda terfikir tahap kebersihan papan pemotong anda dengan kandungan bakteria yang terperangkap di dalamnya mampu memberi kesan kesihatan yang tidak baik kepada keluarga anda.
  • Hanya dengan kos RM100 meja kopi mini ini juga boleh dijadikan sebagai meja hidangan kudapan ringkas malah sebagai meja belajar anak. Selamat Mencuba...
  • Wanita hebat ini mampu bina rumah sendiri hanya dengan tengok video dari YouTube. Laman perkongsian video YouTube dimanfaatkan oleh Cara Brookins apabila dia dan empat anaknya berjaya membina sebuah rumah
  • Tatkala tiba musim perayaan atau perkahwinan, banyak perkara yang difikirkan untuk diselesaikan sebelum menjelang tiba majlis. Sesetengah orang perlukan baju baru, sesetengah orang pula sanggup berhabisan dalam mengubah suai dekorasi kediaman.
  • Jika pandai menghias, rumah kecil pon boleh kelihatan luas. Siapa sangka lelaki ini mampu buat rumah kecilnya kelihatan menakjubkan.
  • Kumiko seni halus cantuman kayu masyarakat jepun telah wujud sehak Era Asuka (600-700AD). Seni cantuman ini tidak menggunakan sebarang paku.
  • Terdapat pelbagai jenis citrus yang terdapat di pasaran antaranya seperti oren, mandarin, kumkuat, limau gedang, lemon, limau bali, limau kasturi, limau nipis, limau purut dan pelbagai lagi. Citrus lebih sinonim penggunaanya sebagai potongan buah sama ada dimakan segar atau dimasak dan air nya sebagai jus mahupun campuran di dalam masakkan. Namun ramai yang tidak mengetahui bahawa kulit limau mempunyai pelbagai kegunaan lain seperti:
  • Padanan yang minima juga membenarkan setiap daripada perabot atau aksesori ini menyerlah dan mencuri perhatian.
  • Alpha Tiny house telah direka dan dibangunkan di atas sebuah trailer degan keluasan tapak 24' x 8'6" oleh New Frontier Tiny Home. ia sesuai dijadikan sebagai rumah kekal, guest house, vacation home, ruang pejabat dan pelbagai lagi.
  • Seringkali apabila si kecil anda melakukan aktiviti di laman, mereka cenderung memetik tanaman dipersekirannya untuk dijadikan sebagai sebahagian aktiviti. Sedar tak sedar, tumbuhan yang dipetik mengancaman keselmatan anak anda kerana ia beracun. Antara tanaman beracun yang memberi kemudaratan kepada anak anda adalah seperti berikut:
  • Kenapa perlu beli balang nautika di pasaran yang mahal walhal anda boleh hasilkan ia dengan mudah pada budjet bawah RM 5 sahaja.
  • Bukan hanya sekadar meletakkan kasut, tetapi terdapat banyak cara lain yang anda boleh gunakkan untuk kegunaan harian di rumah.
  • Set rekaan teh sememangnya menjadi kegilaan ramai di kalangan kita. Bukan sahaja set teh ala kedesaan Inggeris, malah set teh dengan rekaan moden juga jenis lain dari yang lain. Ia umpama sebuah hobi yang memberi kepuasan memilikinya dan menggunanya. Namun sebelum memiliki set teh, kita juga perlu berhati-hati dalam memilih agar serasi dengan rekaan serta konsep kediaman.
  • Di Malaysia, antara cendawan-cendawan yang boleh dimakan ialah cendawan kukur, cendawan tiram kelabu, cendawan tiram putih, cendawan butang, cendawan Jarum Mas (enoki), cendawan shitake, cendawan Ling Zhi, cendawan Telinga Kera dan banyak lagi. Ini kerana kajian menunjukkan bahawa cendawan kaya dengan sumber-sumber berikut:
  • IMPIANA ingin berkongsi kepada anda beberapa tips keselamatan mengikut aspek ruang kediaman untuk anda memastikan keadaan anak anda sentiasa selamat.
  • Apabila melihat kerja kayu yang melibatkan kemahiran pertukangan, ramai berpendapat kaedah ini rumit dan sukar. Hakikatnya, kerja kayu mampu memberikan kepuasan kepada individu tersebut kerana berjaya mencipta perabot berbeza dari yang tersedia di pasaran. Porniture Wood Werk yang diasaskan oleh pasangan suami isteri iaitu Amirul Hafiz Anuar dan Siti Fatima Jamaluddin tampil kreatif menggubah palet menjadi sesuatu yang menarik. Mereka juga bersedia berkongsi dengan pembaca LAMAN untuk segmen DIY kali ini dengan mengilhamkan palet Rumah Burung dan Palet Planter Box sebagai salah satu elemen dekorasi di taman.
  • Warna yang terkandung di persekitaran mempengaruhi emosi dan gaya hidup.
  • Memilih rona pink bersama aksesori teddy bear atau corak hati untuk kamar tidur anak perempuan tampaknya sudah agak outdated dan tidak sesuai apabila mereka sudah mula meningkat usia remaja. Apa yang paling penting adalah anda bertanyakan terlebih dahulu kepada anak gadis anda tentang rona apa yang menjadi kesukaannya dan item kegemaran mereka sebelum mengambil keputusan untuk menghias kamar tidur si anak dara. Jom lihat beberapa idea menarik ini yang boleh dijadikan sebagai rujukan.
  • Sudah menjadi kebiasaan apabila kita mendengar sarung bantal dicuci dengan kerap, namun begitu bagaimana pula dengan bantal itu sendiri? Selain daripada ingin memastikan kebersihan terjamin, pernahkah anda terfikir bahawa bantal tersebut telah digunakan dalam tempoh masa yang lama dan harus juga dibersihkan? Jom ikuti tip mudah yang ingin dikongsi ini dalam memastikan bantal yang dicuci masih mengekalkan kualiti yang baik.
  • Penggunaan elemen landskap kejur dan landskap lembut perlulah bijak dalam memastikan landskap idaman dapat direalisasikan. Prinsip ini juga lah yang perlu di tekankan untuk pembentukkan laman sisi yang sempurna.
  • Sudah tentu ramai diantara kita pernah berhadapan dengan masalah singki tersumbat. Sebelum memanggil tukang paip untuk membaikinya, lebih baik jika anda cuba beberapa langkah di bawah terlebih dahulu untuk menyelesaikan masalah ini. Ia bukan sahaja mudah, tetapi juga menjimatkan wang.
  • Dapur yang mempunyai keluasan terhad juga mampu tampil mempesona jika anda bijak memilih material, warna, serta susun atur ruang yang sesuai. Jangan jadikan dapur sempit sebagai alasan untuk malas berhias. Berikut antara perkara asas yang perlu anda tahu dalam menata hias dapur yang mempunyai keluasan yang terhad.
  • Penggunaan cuka begitu praktikal kerana boleh digunakan bagi seluruh kediaman sebagai pencuci serba guna. Apa yang perlu anda lakukan adalah mencampurkan sejumlah cuka dan air dengan nisbah yang sama banyak ke dalam botol penyembur. Semburkan ke ruang yang ingin dibersihkan kerana ia berfungsi sebagai nyah jangkit dan menghilangkan bau busuk.
  • Pasti ramai yang kagum dengan kediaman mewah yang tersergam indah. Anda juga mampu untuk merubah kediaman agar tampak mewah dan eksklusif. Bagaimana? Tidak perlu meniru 100 peratus gaya mewah yang biasanya dilihat di kaca televisyen atau di majalah-majalah dekorasi kediaman, hanya ada 10 perkara penting yang perlu ditekankan bagi memastikan ruang tampil elegan dan bergaya. Jom lihat kesemua panduan yang ingin WEB IMPIANA kongsikan ini.
  • Jangan sesekali memandang remeh akan kebersihan peti ais di rumah. Adalah sangat penting untuk anda membersihkannya bukan sahaja agar tampil lebih kemas dan memudahkan mencari barang, malah ia juga mampu menyingkirkan daripada bau-bauan yang kurang enak. Selain proses mencuci, anda juga harus mengemas dan menyusun barang-barang yang diletakkan di dalam peti ais dengan cara yang betul. Berikut merupakan tip-tip yang ingin kami kongsikan untuk dijadikan panduan bersama.
  • Pernahkah anda mengalami situasi ketika menyeterika baju, tiba-tiba seterika tersebut meninggalkan kesan hitam yang akhirnya melekat pada pakaian dan menyukarkan urusan menyeterika? Apakah yang anda lakukan jika berhadapan dengan situasi tersebut? Adakah anda tertanya-tanya bagaimana caranya untuk mengatasi masalah hangus di bahagian bawah seterika? Nah, di sini WEB IMPIANA ingin berkongsi tip mudah bagi menyelesaikan masalah ini.
  • Bau busuk pada kusyen, langsir, karpet dan sofa memang agak merunsingkan. Jom hasilkan pewangi fabrik sendiri..
  • Memiliki kediaman yang luas merupakan satu kelebihan, namun tidak semua kediaman mempunyai ruang yang besar kerana setiap rumah adalah berbeza mengikut saiz kak persegi. Namun bagi Mohd Fuad Rajudin, kediaman adalah pusat kepada kehidupan yang menggambarkan personaliti peribadi seseorang. Ada individu yang rumahnya kecil tetapi bahagia, ada individu yang rumahnya besar tetapi setiap hari pening kepala. Maka, kediaman memainkan peranan kebahagiaan dan kejayaan di dalam membina kehidupan.
  • Kita selalu menyalahkan serbuk pencuci kerana gagal menjalankan tugas sebagaimana yang diharap. Namun tanpa kita sedar mesin kita sendiri yang kotor dan terdapat bakteria hingga menjadikan kerja mencuci lebih sukar
  • Melihatkan kepada ciri-ciri fizikal yang berduri, berbulu halus dan tajam, pasti tumbuhan kaktus yang bermain di minda. Sering dikaitkan dengan tumbuhan gurun, pokok tahan lasak ini juga sesuai dijadikan sebagai tumbuhan hiasan di ruang kediaman anda.
  • Anai-anai adalah sejenis serangga perosak bersaiz kecil yang membuat sarang dalam kayu atau tanah. Kayu sering dirosakkan oleh anai-anai kerana itulah makanan utamanya. Biarpun ada spesies anai-anai yang dianggap berfaedah untuk ekosistem kita, ada juga spesies anai-anai yang menjadi perosak.
  • Seingat saya, hobi berkebun ini bermula hanya dengan suka-suka. Menanam lebihan sayuran dan cili yang dibeli dari pasar raya berdekatan rumah.
  • Permaidani yang tidak dijaga dengan sempurna biasanya akan cepat rosak dan menjadi kusam, apalagi sekiranya jarang dibersihkan. Kuman dan tungau berkemungkinan besar akan bersarang
  • Menjelang tahun baru, rasanya tidak salah jika anda membuat sedikit pengubahsuaian pada ruang kediaman. Lazimnya, kalau dah namanya perempuan, jika boleh pada tahun baru ini nak nampak semuanya baru. Sofa baru. Perabot baru. Namun begitu, dek kerana keadaan ekonomi negara yang tidak mengizinkan, simpan sahaja hasrat untuk melabur kepada kehendak yang bukan menjadi keperluan anda.
  • Antara bahan wajib yang perlu ada di dapur ialah bawang dan kentang. Ada yang menjadikan bakul atau bekas sebagai tempat penyimpanan selamat bagi kedua-dua bahan ini. Namun begitu, untuk menampilkan kelainan dan meningkatkan daya kreativiti, anda juga boleh membuat DIY tempat penyimpanan bawang dan kentang dengan cara yang lebih menarik. Kami mengumpulkan beberapa idea-idea menarik yang juga boleh dijadikan sebagai tempat meletakkan buah-buahan jika dirasakan sesuai. Selamat mencuba!
  • Bilik air merupakan ruang yang tidak kurang pentingnya. Jadi jangan sesekali abaikannya. Banyak cara yang boleh anda lakukan untuk mencantikkan ruang untuk membersihkan diri ini.
  • Sesi persekolahan 2017 sudah hampir dibuka dan pastinya ibu bapa agak kelam kabut untuk menguruskan persediaan anak-anak. Mungkin ada yang sudah lengkap membeli barangan persekolahan mereka seperti baju sekolah, beg, kasut dan buku-buku pelajaran. Persoalannya, bila menyentuh soal kelengkapan ini, ibu bapa antara individu yang pening kepala untuk menguruskan barangan dan buku persekolahan anak-anak di rumah. Jika tidak disimpan rapi, pasti bila hendak ke sekolah ada yang baru nak mencari beg, bekas pensel, buku dan sebagainya.
  • Tanaman herba kini semakin menjadi pilihan. Ini kerana ia mudah di tanam, tidak perlukan kos yang tinggi, boleh di tanam di dalam rumah asalkan ada sumber cahaya yang masuk dan banyak lagi.
  • Bagi mereka yang gemar memasak, rempah ratus sudah pasti menjadi bahan utama yang wajib ada. Namun yang mengundang sedikit masalah apabila terlalu banyak rempah yang ada, lalu buntu dengan kaedah penyimpanannya. Macam-macam rempah digunakan tetapi mengambil masa sehingga berbulan untuk dihabiskan. Maka dengan itu, anda memang memerlukan penstoran yang bijak untuk menyimpan segala rempah ratus ini. Bukan sahaja untuk tampil kemas, praktikal dan mudah diambil pada bila-bila masa, malahan ia juga untuk memastikan cara simpanan anda tidak memakan banyak ruang. Berikut merupakan perkongsian idea-idea bijak untuk penstoran rempah ratus yang pastinya buat anda jatuh cinta.
  • Pernahkah anda berdepan dengan masalah kipas siling yang mengggunakan kawalan jauh tetapi tidak menghasilkan peredaran udara yang kuat?
  • Laman akan tampak lebih berseri apabila di serikan dengan kehadiran batu pemijak pebble wash. Apa yang lebih menarik, anda tidak perlu lagi membeli sebaliknya boleh hasilkan sendiri seberapa banyak yang anda inginkan. Jom cuba.
  • Apalah maknanya jika mempunyai kediaman besar dengan ruang luas tetapi tidak tahu untuk menggunakan segala ruang yang ada. Hasilnya, kediaman luas itu tetap nampak sempit. Apa lagi buat mereka yang mempunyai kediaman yang agak sempit. Anda perlu bijak untuk menggunakan ruang semaksima yang mungkin. Jangan bazirkan setiap sudut begitu sahaja. Ini keranaia mampu menjadi penstoran buat kediaman.
  • Masalah bekalan air baru-baru ini sedikit sebanyak memberikan tekanan buat rakyat Malaysia khususnya mereka yang tinggal di Lembah Klang dan Selangor. Satu fenomena yang mana kita dapat melihat secara mendadak penjualan tong-tong besar hampir di kesemua kedai dan pasar raya laku keras. Malah, ada juga peniaga yang mengambil kesempatan untuk menaikkan harga tong-tong ini kerana walau apa sahaja harga yang ditawarkan pasti akan dibeli oleh pelanggan dek kerana ingin menyimpan stok air dalam kuantiti yang banyak.
  • Untuk membina kabinet dapur sememangnya memerlukan kos yang agak tinggi. Melihat kepada ekonomi negara hari ini, mungkin ada yang masih teragak-agak untuk melaburkan wang yang banyak bagi menampung kos pengubahsuaian kediaman. Jangan bersedih jika bajet anda tidak cukup menanggung kos membina kabinet dapur yang diidamkan.
  • Salah satu langkah yang kita lakukan untuk menghalau cicak dari kediaman kita ialah dengan menggunakan siling kapur.
  • Kegilaan baik yang sukar dibendung. Tanpa bantuan sesiapa. Jika dah minat dan diiringi dengan semangat apa sahaja boleh diatasi dan dihasilkan. Ditambah pula apabila minat itu mendatangkan faedah buat diri, orang sekeliling dan paling berbaloi dapat pula tambah pendapatan sampingan.
  • Sekarang ini projek Batu Laluan atau walkway semakin mendapat tempat di hati pencinta laman. Semakin ramai yang berusaha untuk membuat batu laluan sendiri dengan pelbagai bentuk dan rupa. Menariknya lagi projek DIY untuk batu laluan ini boleh di jadikan aktiviti bersama keluarga di hujung minggu.
  • Zaman sekarang ni kanak-kanak mudah betul nak dapatkan barang permainan. Minta sahaja pada ibu atau ayah, pasti permintaan mereka ini ditunaikan. Ya lah, masa kan seorang ibu dan ayah sanggup lihat anak-anak bersedih bukan? Namun begitu, bila sampai ke rumah pening pula melihat setiap permainan yang ada. Berselerakan. Apa solusinya jika anda menghadapi situasi seperti ini?
  • Botol minuman yang kerap digunakan lama kelamaan akan menimbulkan bau busuk dan jika diperhatikan bahagian dalamnya terutama di celah-celah mula kelihatan berselaput dengan daki dan kotoran.
  • Siapa yang melihat akan keadaan meja ini pasti ada yang berkata bahawa ia hanyalah sebuah meja usang yang tidak digunakan lagi. Silap hari bulan, ke tong sampahlah tempatnya. Nanti dulu, meja buruk ini selagi kakinya masih kukuh, anda boleh gunakan semula untuk dijadikan sebagai meja konsol yang menarik di ruang makan atau di dapur. Apa yang lebih menarik, tidak memerlukan kos yang tinggi, meja ini hanya perlu diperbaiki dan tambahkan sedikit aksesori untuk tampil lebih bergaya. Lihat sahaja hasilnya. Memang berbaloi.
  • Apabila menyentuh soal pilihan rona untuk hiasan dalaman kediaman, pasti rona kuning jarang-jarang disebut. Rona ini tidak universal seperti rona biru, penuh gaya bak kelabu, atau menawan seperti hitam. Ramai pemilik kediaman yang tidak berani untuk mengenakan rona kuning dalam menata hias kediaman mereka. Ceria, cerah dan bertenaga merupakan deskripsi ringkas yang boleh penulis rungkaikan dalam membawa erti pada rona kuning. Adakah dek kerana warnanya yang terlalu terang membuatkan anda tidak mahu untuk memilih rona ini? Tahukah anda, penggunaan rona kuning ini mampu mewujudkan satu trend komersial dengan seni gaya reka yang berbeza? Jom lihat bagaimana rona ini mampu menjadikan ruang tamu anda tampil wow!
  • Sering kali mengadu kepanasan walaupun berada di dalam rumah bukan sesuatu yang asing bagi rakyat Malaysia. Menetap di negara zon Khatulistiwa yang terdedah kepada cahaya matahari terik dengan taburan suhu purata 27 darjah Celsius dan mempunyai kelembapan sekitar 84 hingga 88 peratus menjadi punca utama kepada rasa panas dan bahang di dalam rumah. Menurut, laman sesawang Root of Science, ada beberapa faktor yang menyebabkan kediaman anda terasa panas dan bahang. Ketahui faktor-faktor ini dan cara untuk mengatasinya dalam kupasan yang ingin WEB IMPIANA kongsikan ini.