• Mempunyai taman kecil di ruangan balkoni sudah cukup memadai bagi mereka yang tinggal di pangsapuri. Tidak mempunyai kawasan laman yang besar membuatkan pemilik kediaman memilih cara lain dalam menambah ruangan taman mini di kawasan kediaman. Usah gusar dengan keluasan tapak yang ada, kerana walaupun ruang agak terhad namun ia tidak perlu dijadikan alasan untuk tidak bercucuk tanam. WEB IMPIANA sekali lagi tampil untuk merungkai permasalahan ini dengan solusi yang boleh dicuba oleh anda.
  • Musim cuti persekolahan ini adalah waktu yang terbaik untuk meluangkan masa bersama anak-anak. Tidak terhad dengan hanya melakukan aktiviti-aktiviti luar, anda juga boleh mengajak mereka untuk melakukan sesuatu yang baru seperti membuat pengubahsuaian pada ruang kamar tidur. Kali ini, WEB IMPIANA memilih untuk memberikan inspirasi dalam mengubahsuai almari agar kelihatan lebih segar dan menarik. Pasti anak-anak gembira dengan pembaharuan yang dilakukan nanti. Tidak perlu membeli perabot baru, anda hanya perlu kreatif dalam memberikan sentuhan kelainan seni hiasan dalaman ruang kamar.

  • Kabel atau wayar telefon yang sedang di caj kadangkala boleh mendatangkan kekusutan kepada penglihatan kerana keadaan wayar yang berbelit-belit boleh menjadikan ruang kediaman anda kelihatan berserabut. Walau bagaimanapun, situasi ini dapat di hindar dengan adanya idea-idea bernas yang mampu untuk menyelenggarakan kabel atau wayar tersebut dengan lebih kemas dan teratur. Jom kita lihat beberapa idea yang boleh dijadikan rujukan buat anda.
  • Kaedah penanaman pokok buah di dalam pasu atau lebih dikenali sebagai tabulanpot bukan lah sesuatu yang baru. Terdapat pelbagai jenis pokok buah-buahan yang boleh ditanam di dalam pasu antaranya limau, belimbing, mangga, ciku, duku dan jambu. Berikut info penting yang perlu anda tahu tentang tabulanpot.
  • Melihat pada luaran apartmen yang terletak di tengah-tengah Bandaraya Kuala Lumpur ini hanya boleh disimpulkan sebagai sebuah pangsapuri kos rendah yang mempunyai hiasan dalam yang 'biasa-biasa' sahaja. Namun begitu, kebijaksanaan si pemilik rumah berjaya mendekorasikan unit apartmen ini berubah menjadi seperti sebuah kondominium mewah tanpa perlu melakukan pengubahsuaian yang besar. Tampil dengan konsep moden kontemporari berona monokrom menyerlahkan lagi gaya glamor dan elegan pada setiap ruang. Semoga paparan perkongsian idea-idea menarik ini boleh dijadikan inspirasi buat anda.
  • Siapa sangka kan hanya dengan menanam cili di tepi rumah mampu menghasilkan pendapatan yang sangat lumayan. Inilah yang di buktikan oleh Mohd Izranuddin Jelani.
  • Tanya sahaja kepada mana-mana wanita, siapa yang gemar untuk melipat pakaian? Rata-rata yang penulis tahu, kebanyakan wanita paling tidak suka untuk melilpat pakaian. pada mereka, biarlah diberi tugasan memasak atau mengemas rumah, tetapi bila waktu melipat, malas itu mungkin satu perkara dan masa juga antara faktor penyebab kadangkala kerja melipat jadi suka tertangguh. Akibatnya baju-baju tinggi menggunung dalam bakul
  • Ruang tamu merupakan ruang yang paling utama di dalam sesebuah kediaman. Segala kelengkapan dan keperluan pada ruang ini sebolehnya dilihat tampil sempurna oleh tuan rumah. Lazimnya, kediaman yang berkeluasan agak sempit sering kali mendatangkan kegusaran dalam hal menyusun letak barangan hiasan dan barang-barang peribadi yang lain. Bagi menyelesaikan masalah ini, si pemilik kediaman haruslah mengambil langkah bijak untuk mencari idea penstoran yang baik di ruang tamu. Berikut kami tampilkan beberapa kaedah DIY yang boleh diguna pakai dalam mewujudkan sudut penstoran yang boleh membantu anda menyusun segala barangan hiasan dan peribadi secara sistematik dan tampil kemas.
  • Adakah anda pernah terfikir bahawa di masa akan datang, rekaan kediaman menjadi semakin unik dan ekstrem? Hal ini mungkin tidak mustahil kerana pada hari ini, kita dapat melihat kepelbagaian seni reka bangunan yang bukan sahaja unik tetapi kadangkala seakan-akan tidak masuk akal kerana seni binanya sangat luar biasa. Pun begitu, di negara-negara luar telah membuktikan bahawa tidak ada yang mustahil dalam bidang arkitektur, malah ia menambah daya tarikan terhadap rekaan inovatif seperti ini. Di sini, penulis ingin berkongsi senibina-senibina luar biasa di seluruh dunia khusus buat tatapan anda.
  • Gabungan gaya fesyen dan dekorasi pada ruang makan mampu membangkitkan mood serta memberi tarikan luar biasa. Anda hanya perlu memikirkan soal konsep yang ingin dibawa. Terdapat pelbagai gaya ruang makan yang kini menjadi trendy, antaranya gaya ruang makan terbuka, retro, Skandinavian, moden dan minimalis.
  • Projek pengubahsuaian kediaman sering kali memakan belanja sehingga ribuan ringgit. Ada yang sanggup melabur demi mendapatkan hasil yang terbaik dan ada pula yang lebih baik menyimpan, lantas tidak melakukan sebarang hiasan dekorasi dalaman. Tahukah anda bahawa terdapat kaedah DIY yang boleh dilakukan tanpa menelan belanja yang tinggi? Berikut kami kongsikan beberapa tip mudah yang murah, namun tetap menghasilkan sesuatu yang hebat dan kreatif bagi dekorasi hiasan kediaman anda.
  • Memilih rona hitam dan putih sebagai tema hiasan dalaman kediaman semakin mendapat tempat di hati peminat seni reka hias tanah air. Trend klasik kombinasi dua rona ini masih lagi mempunyai auranya yang tersendiri dalam menterjemah unsur dramatik dan kesegaran dalam apa jua ruang di dalam kediaman. Namun begitu, ada segelintir yang menganggap rona monokrom ini sesuatu yang membosankan. Tetapi, jika mendapat sentuhan yang tepat, kedua-dua elemen rona yang dipilih mampu menyerlah indah pada setiap sudut kediaman.
  • Dengan lambakan koleksi hijab yang ada di rumah kadangkala boleh mendatangkan pening kepala dek kerana tidak tahu di mana lagi tempat untuk menyimpan kesemua hijab yang ada. Mana kan tidak, kalau dah namanya perempuan, asal nampak yang cantik sahaja, kalau tidak banyak beli satu pun jadilah. Sudahnya, bila sampai di rumah terus buntu apabila melihat timbunan hijab yang tidak tersusun. Istimewa buat anda si Hijabista di luar sana, jom cuba idea yang kami ingin kongsikan ini untuk memberi inspirasi dalam mencipta rak penyangkut hijab.
  • Bagi pencinta taman organik, mewujudkan tanah subur, kaya dengan humus dan nutrien adalah kunci utama tanaman menjadi subur sama ada pokok buah-buahan, sayur, tanaman hiasan seperti renek, pokok dan banyak lagi. Kesuburan keseluruhan tanah sangat mustahak berbanding proses memberi baja yang rutin semata-mata tanpa kita tahu keperluan sebenar tanah. Tanah halaman kita mungkin kekurangan nutrien tertentu atau struktur tanah yang kurang bagus atau pH tanah yang terlalu tinggi atau rendah. Anda bertuah jika memiliki tanah yang subur, jika tidak terpaksalah melakukan sesuatu bagi menyuburkan tanah menjadi medium tanaman yang baik untuk tanaman anda.
  • Ruang kerja sememangnya memerlukan penstoran yang sangat terancang. Segala dokumen dan keperluan kerja perlu diasingkan dengan cukup teliti. Ini bukan sahaja mempengaruhi tata kerja malah juga produktiviti anda. Umpama sebuah Bandar kecil yang terancang, bukan sahaja menyenangkan malah molek dipandang mata.
  • Untuk mengubahsuai sesuatu ruang itu bukanlah bermaksud anda mengubahnya secara total dengan melaburkan wang yang banyak demi mendapatkan sesuatu hasil yang baru. Seperti yang kami ingin konsgsikan ini, terdapat pelbagai idea DIY blacksplash ruang dapur yang boleh diubah suai menjadi kepada sesuatu yang lebih segar. Terdapat pelbagai material yang boleh digunakan sebagai panel pada ruangan ini. Berikut merupakan 16 pilihan terbaik dalam menjelmakan kesempurnaan gaya dapur anda.
  • Anda mungkin tidak pernah mengimpikan untuk memiliki sebuah ruang rak kasut yang besar dan luas seperti selebriti-selebriti yang sering kita lihat di kaca televisyen. Namun begitu, hal ini sebenarnya tidak mustahil untuk dijadikan kenyataan kerana tanpa memerlukan kos yang tinggi, anda juga boleh untuk mencipta sendiri ruang peribadi untuk penstoran sepatu dan tas tangan.
  • Tahukah anda, setiap warna yang dipilih untuk menghiasi ruang kediaman juga memainkan peranan dalam menentukan karakter sebenar anda? Oleh sebab itu, setiap individu mempunyai pilihan yang berbeza-beza kerana mempunyai personaliti dan cita rasa yang berlainan. Jom kita lihat pilihan warna yang sesuai mengikut horoskop anda.
  • Dekorasi gaya mewah dengan kehadiran fiber sintetik seperti bulu tiruan dapat memberikan kelainan dalam menata hias ruang kediaman. Walaupun tidak beriklim sejuk seperti di negara luar, namun penggunaan bulu tiruan sebagai hiasan dalaman masih lagi relevan untuk dijadikan sebagai salah satu idea menghias singgahsana. Secara amnya, pemilik kediaman yang berani tampil dengan konsep ini lazimnya seorang yang cintakan haiwan. Biarpun ia bukan bulu yang sebenar, namun tekstur dan kelembutan material menjadikannya mewah dalam gaya. Namun begitu, terdapat beberapa tip yang perlu diikuti sebelum memilih fiber sintetik bagi menambah konsep glamor pada ruang kediaman.
  • Gaya penstoran pakaian terbuka kini menjadi pilihan ramai kerana tata hias yang menampilkan ciri-ciri elegan dan mewah. Bagi anda yang ingin kan penstoran terbuka namun keluasan kediaman terhad, anda patut mencuba cara sebegini. Jika bilik tidur utama anda tidak terlalu luas, anda boleh wujudkan sedikit ruang pada sepanjang sudut sisi bilik untuk menggantung pakaian secara terbuka. Bagi projek skala kecil mewujudkan penstoran pakaian terbuka ini, anda boleh membina sendiri mengikut reka bentuk yang anda inginkan atau boleh dibeli di kedai perabot sedia ada.
  • Ini memang cara yang sangat mudah dan rugi jugalah kalau anda tidak mencubanya. Bukan itu sahaja dengan menggunakan kaedah ini mudah anda boleh mendapat banyak pokok cili.
  • Sering kali kita lihat terdapat banyak longgokkan batu blok yang hanya terbiar di tepi kawasan kediaman. Mungkin selepas membuat sesuatu projek pembinaan, yang selebihnya hanya dibiarkan begitu sahaja. Tahukah anda bongkah batu blok boleh diinovasi menjadi sesuatu yang berguna? Misalnya, ia boleh dicipta untuk menjadikannya sebuah bangku yang selesa dan unik. Idea-idea kreatif seperti ini boleh membantu anda untuk mengitar semula barangan yang tidak lagi digunakan kepada sesuatu yang lebih berguna dan memberi manfaat.
  • Jika kita lihat, konsep katil rendah sudah sinonim dengan negara Jepun yang sering mengetengahkan rekaan minimalis pada kamar tidur. Namun begitu, sejajar dengan pembangunan arus semasa, konsep ini sudah pun dimodenkan dan menjadi pilihan rata-rata peminat dekor serata dunia. Bukan sekadar hanya mementingkan gaya, konsep ini juga sesuai buat mereka yang mempunyai anak kecil kerana kedudukan tilam yang rendah dapat mengelakkan risiko anak kecil terjatuh daripada katil.
  • Menjadi satu impian buat si penggemar kopi untuk mewujudkan stesen kopi di kediaman sendiri. Hal ini adalah tidak mustahil kerana untuk merealisasikan harapan ini, sama ada ruangan stesen kopi yang luas atau kecil, ia semua bergantung kepada keluasan kediaman dan bajet anda. Jom kita lihat antara konsep stesen kopi yang boleh anda wujudkan sendiri di rumah.
  • Melihatkan kepada situasi rumah yang berselerakan kadangkala membuatkan kita berasa tertekan. Dengan timbunan pakaian yang tidak dilipat, perkakasan dapur yang tunggang langgang, serta barangan-barangan peribadi yang berantakan, apa lah salahnya jika anda belajar untuk menyusun atur dengan kemas dan rapi. Bukan sahaja rumah kelihatan bersih dan cantik, hendak mengemas nanti pun tidak susah bukan?
  • Sebuah laman yang indah dan berkualiti bukan sahaja terletak pada lanskap tanaman, malah ia juga merangkumi daripada aspek pemilihan dan penataan perabot khas untuk laman. Perabot laman merupakan titik tumpu dimana anda boleh menggunanya di saat ingin menghayati keindahan laman.
  • Kali ini, kami ingin berkongsi tip bagaimana untuk mencipta ruang penstoran pada sudut bawah tangga di ruang kediaman. Sudut ini merupakan antara lokasi paling sesuai untuk dijadikan sebagai stor penyimpanan barang tetapi dengan syarat, barangan yang disimpan itu hendaklah disusun dengan kemas dan rapi.
  • Sebagai peneraju jenama cat terkemuka, pakar-pakar global mewujudkan ramalan terhadap gaya dan reka bentuk selepas mencerminkan mengenai gaya dalam kehidupan manusia dari segala aspek reka bentuk dan seni bina kepada fesyen, kecantikan serta reka bentuk grafik dengan dipengaruhi sosial dan ekonomi.
  • Jika anda inginkan sebuah taman di kediaman tetapi tidak mempunyai kawasan luar yang luas, mungkin inilah masanya untuk anda mencipta ruang taman tertutup. Selain daripada mendapat udara yang segar daripada tumbuhan hijau, kehadiran taman tertutup ini juga mampu memperindah lagi teratak bahagia anda.
  • Peranan lampu pada ruang kediaman tidak dapat disangkal lagi kerana ia mempunyai kesan yang besar kepada kehidupan kita. Bayangkan jika sesebuah kediaman itu tidak mempunyai lampu, pasti gelap gelita dan tidak bercahaya bukan? Fungsi lampu ini berperanan untuk menentukan ruang dan mewujudkan suasana hebat supaya dapat merasakan kehangatan di rumah sendiri. Terdapat pelbagai gaya, trend pencahayaan dan material pada setiap rekaan lampu hiasan. Berikut merupakan beberapa koleksi lampu gantung yang unik dan bergaya, sesuai untuk melengkapi ruang kediaman anda.
  • Kediaman kecil tidak pernah membataskan tuan rumah untuk tetap memiliki sudut-sudut indah dalam setiap dekorasi pilihan. Oleh itu, si pemilik kediaman digesa untuk lebih kreatif dalam mencipta reka hias ruang kecil supaya kelihatan lebih menonjol. Kali ini, ruang makan menjadi pilihan penulis dalam berkongsi idea untuk mencari konsep yang sesuai bagi sudut yang agak sempit di sesebuah kediaman. Berikut merupakan beberapa idea yang boleh dijadikan rujukan untuk menampilkan sisi kelainan dalam sudut ruang makan.
  • Ruang kamar mandi yang kecil bisa menjadi hebat jika anda bijak untuk menghiasnya. Gunakan setiap ruang yang ada untuk anda letakkan segala perkakasan mandian. Jika anda susun dengan kemas, ruang kamar mandi yang kecil tidak lagi menjadi alasan untuk kelihatan berantakan. Jadi, adalah sangat penting memilih reka bentuk yang tepat untuk menjadikan ruang tampak lagi luas. Khas untuk anda, kami sediakan beberapa idea menarik untuk dijadikan inspirasi.
  • Memiliki kediaman yang sederhana luas kadangkala mendatangkan kegusaran buat si pemilik kediaman. Buntu dengan dekorasi untuk menata hias ruang tamu, membuatkan ada segelintir daripada mereka yang malas untuk menghias rumah. Alasannya, “Ala rumah aku kecil, mana boleh nak dekor cantik-cantik. Ruang sempit, nak letak macam-macam perabot pun tak muat”. Siapa bilang kediaman kecil tidak boleh tampil indah dan menawan? Jom singkap rahsia yang kami ingin bongkarkan ini.
  • Memiliki perabot yang bersifat kekal segar sepanjang zaman bukan mudah. Pengaruh rekaan, warna, corak dan sebagainya menjadi faktor mengapa ia dilihat sudah tidak cocok untuk sesuatu aliran. Pun begitu di Ashley Furniture Home Store, pilihan perabot berkualiti dengan hasil kerja bermutu menanti anda. Ashley merupakan kunci penyelesaian dalam mencari perabot bermutu, tahan lama dan indah selalu.
  • Satu lagi lokasi baru kedai perabot yang wajib dikunjungi adalah di Tekni Furniture, Petaling Jaya. Baru-baru ini, telah berlangsung sidang media untuk diperkenalkan koleksi terkini kepada media tempatan. Pihak Tekni Furniture berkongsi informasi terkini dan terperinci mengenai koleksi perabot berkonsepkan kediaman Eropah yang dibawa khusus untuk para peminat seni hias dalaman tanah air. Pembuatan yang kukuh dan jahitan yang teliti dengan material yang dirawat khusus bagi menghasilkan hasil istimewa, telah didedahkan secara santai.
  • Jika ingin menjadikan ruang kediaman lebih teratur dan membuatkan hidup anda lebih mudah tanpa perlu menghabiskan simpanan wang seumur hidup, kadangkala anda sendiri yang harus mencari akal untuk merealisasikan harapan ini. Dengan helah mudah tetapi masih mengekalkan daya kreativiti yang tinggi, creativedesign.tips telah pun berkongsi idea untuk menjadikan kehidupan lebih mudah dan menonjol. Hanya menggunakan barangan yang sedia ada di ruang kediaman, helah-helah bernas ini berjaya menghasilkan sesuatu yang menakjubkan. Jom kita semak antara barangan yang diguna pakai.
  • AirAsia telah melancarkan ‘kombo SANTAN’ terbaru, yang terdiri daripada pilihan makanan yang menyelerakan serta minuman percuma. Anda kini boleh membuat pra-tempahan kombo SANTAN ini dengan harga baru iaitu serendah RM10 untuk penerbangan AirAsia Berhad (AK), dan dari RM15 untuk penerbangan AirAsia X Berhad (D7). Lebih menarik, tempahan awal makanan kombo SANTAN akan menikmati nilai yang lebih hebat kerana anda boleh memilih pelbagai pilihan minuman seperti air berkarbonat, air mineral atau kopi*.
  • Hiasan taman yang cantik memberi nilai tambah pada ruang kediaman agar kelihatan lebih segar dan mempesona. Dekorasi ruang laman tidak boleh diambil mudah kerana ia juga memainkan peranan penting dalam mencipta sudut landskap yang sempurna. Oleh itu, idea-idea seperti projek mozek boleh membantu untuk menceriakan lagi persekitaran taman. Sama ada dengan penggunaan jubin atau kaca, terdapat pelbagai gaya hiasan mozek yang boleh dijadikan inspirasi bagi memperindah ruang laman kediaman.
  • Alhamdulillah, sampai ke saat ini saya masih lagi bersemangat dengan hobi yang satu ini, ‘BERKEBUN’. Halaman rumah saya kecil sahaja, tapi itu bukan halangan meneruskan hobi yang begitu mengujakan ini. Ia semacam terapi minda di saat
  • Sentuhan kelainan diberikan bagi memperindah lagi ruang kamar tidur dengan ciptaan dinding batu yang tampak gah pada ruang kamar. Memperlihatkan sisi natural dalam komposisi reka bentuk hiasan, pertaruhan binaan dinding batu pastinya menghasilkan impak besar untuk dekorasi kamar tidur. Tampil selesa dan penuh dengan nilai eksklusif, hiasan dinding batu juga mampu menyegarkan pandangan tatkala seharian penat berada di tempat kerja.
  • Bila menonton filem-filem di panggung wayang mahu pun di kaca televisyen, perkara paling utama yang dapat menarik perhatian adalah apabila lokasi penggambaran yang dipilih membuatkan pandangan si penonton terpaku dengan keindahan pemandangan dan hotspot menarik yang dipaparkan dalam filem tersebut. Sesekali mencari inspirasi deko laman dan arkitektur di negara orang pastinya memberi lebih banyak idea segar dan unik yang boleh diaplikasikan pada ruang kediaman. Paparan lokasi yang mungkin kita sendiri tidak tahu akan keindahannya sedikit sebanyak dapat dilihat di dalam filem. Tidak dapat dinafikan, lokasi penggambaran filem juga dijadikan sebagai rujukan bagi mereka yang ingin memilih destinasi percutian, di samping mencari ilham tentang idea baru bagi memberi sentuhan kelainan dalam menambahkan lagi cita rasa Asia. Nah, kami paparkan antara beberapa filem yang memilih lokasi indah di sekitar negara Asia.
  • Taman yang indah dengan kehidupan malar hijau ditambah pula dengan dekorasi unik, sudah pasti menjadi idaman bagi setiap pemilik kediaman. Tidak hanya sekadar dijadikan tempat untuk menanam tanaman, ia juga merupakan elemen penting dalam memastikan keindahan ruang taman kekal indah dan segar. Tidak perlu banyak, kadangkala dengan kehadiran satu elemen sahaja sudah cukup ampuh untuk menunjukkan kehebatan sesebuah taman itu. Jom kita lihat 10 elemen yang WAJIB ada di laman kediaman anda. Ini adalah salah usaha yang boleh dibuat bagi mendapatkan Wow factor pada taman anda.
  • Mengambil inspirasi daripada rekaan buluh tradisional yang digunakan oleh rakyat tempatan di Vietnam, Kontum Indochine Cafe memperlihatkan sisi kelainan dalam mengekalkan konsep bahan binaan tradisional, di mana keseluruhan strukturnya diperbuat daripada buluh. Kesegaran alam semula jadi nyata memberikan ketenangan buat pengunjung yang bertandang.
  • Sebuah laman yang indah dan berkualiti bukan sahaja terletak pada bentuk landskap, malah ia juga merangkumi aspek pemilihan dan penataan perabot. Perabot laman merupakan titik tumpu di mana anda boleh menggunakannya saat ingin menghayati keindahan tanam di halaman sendiri.
  • Ada sesetengah daripada anda yang gemar meletakkan gambar keluarga, ada juga yang gigih membuat hiasan secara diy dan tak ketinggalan ada yang senang untuk menghias meja pejabat dengan seleksi tanaman mini yang comel dan berwarna-warni.
  • Sinki merupakan kawasan yang paling kerap digunakan dalam aktiviti di dapur. Membasuh pinggan ataupun membasuh bahan masakan seperti ayam,ikan dan sayur-sayuran boleh menyebabkan kotoran tersisa pada saluran air. Lebih buruk, ia menimbulkan bau yang busuk dan meloyakan. Untuk memastikan bahagian sinki anda sentiasa dalam keadaan yang bersih, berikut ialah tip yang boleh dikongsikan kepada anda.
  • Demi masa, rekaan tatarias ruang tamu banyak mengalami perubahan sederas masa yang berlalu. Di samping pengaruh budaya , rekaan perabot ruang tamu juga mendapat pengaruh daripada aliran serta gaya hidup . Bahkan ideologi dan pengaruh ekonomi sosial juga banyak mempengaruhi tata hias. Jika sebelum abad ke – 19, ruang tamu dihias sarat, namun kini ilham dekorasi tampil lebih ringkas, pipih dan mudah dikemaskan.
  • Siapa yang pernah berhadapan dengan masalah ini? Roti yang belum pun sampai tarikh luput atau mungkin baru sahaja beli tapi sudah mula mengeras. Jangan bimbang roti tersebut masih boleh di makan tetapi jika ia sudah mula mengeras cuba petua ini.
  • Kolam bukan sahaja memberikan landskap halaman lebih kelihatan eksklusif dan menarik, ia juga sebagai ruang istirahat yang cukup mendamaikan disamping anda boleh menenangkan fikiran bersama keluarga tersayang. Buat anda yang merancang untuk membina sebuah kolam ikan, berikut terdapat beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan supaya pembinaan kolam anda ditempatkan pada lokasi yang strategik dan dalam masa yang sama dapat mengurangkan kos penyelenggaraan di masa akan datang.
  • Kayu Pine Apabila kita menyebut pokok Pine, terbayang-bayang suasana keindahan di pergunungan negara Barat terutama di Eropah. Bukan itu sahaja, penghasilan rekaan perabot seperti sofa, kerusi, meja mahupun kabinet oleh negara-negara Skandinavian menggunakan kayu Pine juga terkenal di seluruh dunia. Apakah istimewanya penggunaan kayu Pine untuk dijadikan perabot utama di dalam kediaman?
  • Jika ada pasangan muda yang merancang untuk membeli rumah pertama, berikut 11 pesanan dari Hafizi Zain yang sangat bermanfaat untuk dikongsikan bersama.
  • Tillandsia atau lebih dikenali sebagai air plant mempunyai lebih daripada 540 spesies di dalam genus tersebut. Ia terdiri daripada keluarga Bromeliancaeae iaitu sub- keluarga Tillandsioideae yang berasal dari kawasan hutan, pergunungan dan kawasan gurun America Tengah.
  • Jika koleksi bahan bacaan anda sememangnya banyak, luangkan masa dan rangka semula organisasi rak mengikut cara yang menyenangkan dan menawan.
  • Kediaman apartmen turut mempunyai pelbagai risiko yang boleh menyebabkan berlakunya kecemasan seerti kebakaran, kemalangan dan sebagainya sama ada ia berlaku di dalam atau di luar rumah. Kali ini IMPIANA mengenal pasti beberapa lokasi yang perlu anda beri tumpuan bagi mengelak kecurian atau kecemasan.
  • Membeli perabot untuk kediaman memang agak memeningkan jika tiada ilmu asas dalam aspek pemilihan perabot. Tambahan pula jika kediaman anda memiliki ruang yang agak terhad. Pemilihan perabot haruslah bersesuaian supaya suasana dalam rumah sentiasa kemas dan teratur.
  • Melihat gambar-gambar kediaman dengan dekorasi indah dalam majalah atau katalog membuatkan kita teruja untuk melakukan perkara yang sama.
  • Kehadiran serangga seperti semut di ruang dapur pastinya meresahkan pemilik kediaman. Ia akan membuatkan dapur berada dalam keadaan tidak baik dan semut tersebut akan memasuki makanan dan menyebabkan pencemaran di dalamnya.
  • Bertemakan " A House That Brings The Family Together " apa yang pasti pameran HOMEDEC kali ini akan terus menawarkan pelbagai promosi hebat dan pakej yang menakjubkan khas buat kediaman kondusif yang menempatkan tiga generasi bersama.
  • Anda memiliki kediaman yang kecil ? Itu bukan penghalang kerana masih ada cara ringkas dan mudah bagi menghias kediaman anda. Ia bukan sahaja murah bahkan membantu anda berjimat cermat. Apa yang penting adalah anda rajin untuk memastikan ruang yang sekecil itu kekal tersusun bersih dan kemas.
  • Bahagian hud dapur kebiasaannya terlepas pandang untuk dibersihkan. Lama-kelamaan bahagian itu boleh mengumpulkan sisa makanan, tumpahan kuah, minyak dan sebagainya yang menimbulkan kekotoran yang sukar dibersihkan. Selain dari menjadi punca serangga pembawa penyakit 'singgah' di bahagian itu, pemilik rumah juga hadapi besi hud dapur mulai berkarat. Jadi bagaimana mahu membersihkan hud dapur anda supaya kelihatan baru semula, Ini langkahnya;
  • Lokasi : Pada kebiasaannya, pemilik akan menempatkan perpustakaan mini di bilik pengunjung demi ketenteraman mutlak. Ada juga yang selesa dengan rak buku di ruang tamu untuk digunakan oleh seisi keluarga. Apa pun, semuanya bergantung kepada keluasan. Pastikan kapasiti rak menyimpan memadai terlebih dahulu/ Juga, elakkan daripada meletakkan buku di sudut berhumiditi tinggi seperti di tepi bilik mandi dan di bawah penyaman udara. Jika tidak mahu lencun jadinya!
  • Ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi, itulah peribahasa yang tepat untuk menggambarkan Yuziyana Yusop, 40 tahun yang mewarisi hobi minat bercucuk tanam daripada ibunya,Sapiah Abd Hadi, 69.
  • Menghias kediaman tidak perlu tersekat dengan peraturan. Namun anda perlu untuk menjadi lebih kreatif untuk melakukannya dengan cara neutral seperti bayangkan, impi, teroka mengikut gerak hati anda. Hanya dalam masa sehari, ikuti tujuh cara mudah menghias kediaman.
  • Kita pasti sudah mengetahui jenis-jenis perabot yang ada di dalam kediaman sendiri. Tetapi pernahkah anda terfikir akan cerita di sebalik setiap ciptaan dan rekaan perabot tersebut ? Untuk pengenalan anda, terdapat perabot yang ada sekarang telah dicipta sejak era Rom dan Yunani lagi, malah zaman itu perabot hanya terdapat di rumah orang-orang kaya sahaja.
  • Ramai di antara anda yang gemar memberi barangan dapur secara pukal untuk membuat stok paling tidak selama satu seminggu. Di sini, IMPIANA sediakan beberapa kaedah bagi memastikan buah-buahan dan sayuran anda kekal segar di dalam simpanan peti sejuk.
  • "Nak hampar karpet baru pun masih rasa ragu-ragu lagi sebab sayanglah kalau tertumpah kuah rendang ke cebisan krim kek atau serbuk-serbuk biskut raya melekat celah-celah karpet baru tu... Ish, tak sangguplah! Karpet yang ada sekarang ni pun masih susah nak dicuci malah kotoran hasil tumpahan kuah satay raya tahun lepas pun tak hilang lagi", bentak Milah kepada suaminya.
  • Ini memang cara yang sangat mudah dan rugi jugalah kalau anda tidak mencubanya. Bukan itu sahaja dengan menggunakan kaedah ini anda juga boleh mendapat banyak pokok cili. Jom kita lihat langkah-langkahnya.
  • Kawasan sekitar kediaman seharusnya bebas daripada sebarang tempat pembiakan nyamuk aedes. Jangan sesekali memandang enteng akan deman denggi dan penyakit zika yang akhirnya boleh membawa maut. Ingat! kecuaian atau sikap acuh tidak acuh pasti mengundang musibah. Peranan anda dalam membantu mencegah pembiakan nyamuk Aedes pasti memberi manfaat kepada semua orang.
  • Sekiranya anda memang seorang pencinta dekorasi, maka Pameran Homedec ini adalah satu ‘one stop centre’ yang membolehkan anda mencari barang-barang keperluan rumah di bawah satu bumbung dengan harga yang lebih berbaloi di samping mendapatkan lebih banyak idea dalam menata hias kediaman.
  • Ke mana-mana sahaja kita pergi, perlu sentiasa diingat bahawa segala tindak tanduk dan perlakuan yang ditonjolkan mencerminkan keperibadian diri kita. Oleh disebabkan itu, adab dan etika ketika bersantap di ruang makan juga wajib diamalkan lebih-lebih lagi ketika bertandang di majlis-majlis formal. Untuk itu, berikut disediakan 10 etika di meja makan yang boleh diikuti:
  • Palitan Warna Baru Bosan dengan suasana ruang kediaman anda, inilah masa terbaik untuk anda bermain dengan warna. Tukar langsir dengan rona lebih cerah dan sedikit palitan letupan kecil pada ruang bagi mencetus suasana segar, harmoni dan tidak keterlaluan.
  • Mencapai dekorasi ruang makan idaman tidaklah sesukar disangka. Dibina mengikut keperluan isi rumah, ruang makan juga per;u dipersembahkan secara pragmatik dan tentunya berkarakter. Jika anda seorang peminat material kayu, sertakan juga ia di ruang makan.
  • Trend terkini banyak membawakan elemen DIY yang pasti menarik perhatian ramai pemilik kediaman untuk mencubanya. Selain daripada ia menjimatkan dan mudah dilakukan, kaedah ini juga selamat untuk diapliksikan serta tidak memberi kesan yang buruk. Hasilnya juga setara dengan penggunaan pembersih kimia yang terdapat di pasaran.
  • Terdapat banyak sebab mengapa dedaun pokok anda bertukar menjadi kuning. Di bawah adalah antara sebab yang paling biasa dan cara bagaimana anda boleh membantu memulihkan pokok tersebut.
  • Hobi saya ketika ini, berkebun. Menanam apa saja sayuran atau pokok yang boleh memberi manfaat buat kami sekeluarga. Ia idea jimatkan duit poket belanja dapur. Percayalah... ia berkesan.
  • Budaya ,minum kopi kini bukan sekadar minuman. Tetapi sudah dianggap sebagai satu gaya hidup dan status. Kopi daripada gred rendah sehingga yang bermutu tinggi mula digilai oleh khalayak. Bahkan kopi juga ibarat emas yang membuka peluang kerjaya kepada ramai anak muda masa kini. Di seluruh dunia kita akan berjumpa dengan pelbagai bentuk dan konsep kafe yang menyajikan pelbagai jenis kopi. Pendek kata kopi kini mula mendominasi budaya manusia sejagat. IMPIANA mendapatkan info menarik tentang kopi yang boleh dijadikan inspirasi.
  • Bila hidup berjiran, pelbagai perkara ada kalanya berlaku. Berselisih faham atau menjadi kera sumbang acap kali menular dikalangkan kita. Apa sudah jadi ? Bukankah kita ini bangsa berbudi bahasa dan sarat dengan adat budaya serta tatasusila ? Ketahuilah beberapa tips ringkas hidup berjiran yang perlu sentiasa diamalkan.
  • Banyak cara kita boleh gunakan bahan dapur untuk tujuan pembersihan, berikut ialah dengan menggunakan tepung jagung;
  • Bentuk buah menyamai susunan tangan semasa berdoa menjadi buah istimewa masyarakat China dan Jepun.
  • Bahan-Bahan Pita Ukur Kain Belacu Gunting Gam Lilin Kertas Keras Pita Pelekat Cat Fabrik / Pelaka Penggering Rambut
  • Bagai rempah tidak berlada jika seni hias bebas daripada dua jenis elemen penting ini. Apakah kelengkapan kediaman yang mewah dengan tekstur dan warna? Berdasarkan sejarah dan budaya, manusia telah hebat berkarya untuk keperluan kediaman dengan tenunan, seni tanah liat dan sebagainya. Siapa sangka barang yang kita gunakan hari ini sebenarnya berasal daripada idea manusia beribu tahun dahulu.
  • Kaedah penanaman pokok buah di dalam pasu atau lebih dikenali sebagai tabulanpot bukan lah sesuatu yang baru. Terdapat pelbagai jenis pokok buah-buahan yang boleh ditanam di dalam pasu antaranya limau, belimbing, mangga, ciku, duku dan jambu. Berikut info penting yang perlu anda tahu tentang tabulanpot.
  • Ruang tamu gaya Skandinavian ternyata pilihan dekorasi yang sedang hangat diperkatakan. Memandangkan kebanyakan daripada anda menjalani gaya hidup di kota yang serba pantas, gaya ini sedikit sebanyak mendapat pelbagai sentuhan dan ilham baru dari segi penataannya yang lebih ringkas.
  • Pastikan anda tidak meletakkan wayar di bawah permaidani atau perabot kerana ia boleh menjadi panas dan boleh berlakunya kebakaran. Wayar boleh menjadi panas apabila ada aliran elektrik dan ini sangat berbahaya kerana kita selalunya tidak sedar perkara ini terjadi .
  • Dengan gelaran ‘Queen Of Tropical flower’ miliknya, tidak hairanlah ramai yang memilih bunga raya sebagai tanaman hiasan mesti ada di laman mereka.
  • Usah abaikan kepentingan kualiti pada pembuatan tilam ketika memilih. Material prima seperti polyfibre, tempur pedic dan natural latex direka untuk menyokong tubuh mengikut bentuk dan saiz bahu serta pinggang anda secara seragam ketika tidur. Jaminan kadar fleksibiliti yang tinggi sepertinya memberikan keselesaan sepanjang malam.
  • Anai-anai adalah sejenis serangga perosak bersaiz kecil yang membuat sarang dalam kayu atau tanah. Kayu sering dirosakkan oleh anai-anai kerana itulah makanan utamanya. Biarpun ada spesies anai-anai yang dianggap berfaedah untuk ekosistem kita, ada juga spesies anai-anai yang menjadi perosak.
  • 1) Jika anda penggemar palet motif kulit haiwan, pastikan pemilihan dan hiasan dalaman anda bersesuaian . Jangan memilih semua dalam satu motif, kelak ruang kediaman anda pasti menyeramkan tetamu yang bertandang
  • 1) Daun Bawang Siapa yang tidak kenal dengan daun yang boleh dianggap sebagai ‘ penyeri’ di dalam masakkan ini. Daun bawang kebiasaannya digunakan dalam hidangan jenis sup bagi menambahkan perisa dan sebagai hiasan tambahan. Ini adalah antara sayuran yang mudah untuk ditanam semula. Hanya tinggalkan sedikit bahagian bawah ke akar daun bawang dan rendamkan di dalam air. Cubalah!
  • Mencuci kaca tingkap dan pintu merupakan perkara yang remeh bagi individu yang sibuk dengan rutin harian dan sering di pandang sambil lewa oleh pemilik kediaman . Rutin membersihkan cermin dan pintu ini sebenarnya tidaklah begitu susah dan sepatutnya boleh dilakukan hanya pada hujung minggu, lebih-lebih lagi menyelang hari raya yang bakal menyelang ini. Jadi mari kita ikuti tip di bawah ini.
  • Bonsai ialah suatu seni untuk menghidupkan pokok miniatur di dalam bekas pasu hiasan. Seni bonsai memerlukan pengamalnya menanam spesies pokok tertentu di dalam pasu yang bersaiz kecil, mengawal tumbesarannya serta menggubah bentuk semula jadi susunan dahan, ranting dan mengikut gaya yang dikehendaki.
  • Dekorasi mewah berkonsep French Glam ini adalah milik pengasas produk kecantikan terkenal Dnars. Ia merupakan kediaman hinggap buat Faziani Rohban memandangkan sering berulang alik dari Kelantan ke Kuala Lumpur
  • Praktikkan pelbagai cara yang lebih kreatif dan unik dalam usaha untuk mempamerkan orkid di halaman rumah.
  • Kebiasaannya apabila anda ternampak lipas berlari atau berterbangan di dalam rumah, pastinya dengan pantas anda akan mengambil penyapu atau surat khabar untuk memukul lipas tersebut. Betul kan? Cara ini memang mudah untuk menghalau atau membunuh lipas, tetapi anda perlu tahu yang cara sebegitu sebenarnya lebih membawa keburukan.
  • Haruman yang datangnya dari kelopak bunga kering memikat hati. Potpuri memiliki beragam fungsi di rumah. Ia menghilangkan serta mampu menambahkan aroma pada keseluruhan kediaman.
  • Ruang dapur yang sempit dan tidak dapat menempatkan banyak perkakas dapur tertentu menjadi masalah buat suri rumah. Tambahan pula kepada mereka yang gemar mengumpul pelbagai aksesori dan kelengkapan dapur.
  • Inspirasi
    Inspirasi untuk yang berhasrat beli rumah lelong. Jangan pandang rendah pada mereka yang membeli kediaman ini.
  • Soda penaik merupakan produk yang sangat mudah didapatkan dan dijual pada harga yang rendah. Ia juga dipanggil Natrium Bikarbonat atau Soda Bikarbonat. Walaupun hadir dalam bentuk serbuk yang kelihatan seperti biasa sahaja, namun soda penaik banyak kegunaannya dan mampu memudahkan kerja pembersihan di rumah anda. Selain digunakan untuk masakan, soda penaik juga menjadi agen sentalan kepada kotoran degil yang mungkin sebelum ini tidak pernah anda fikirkan. Jom check out checklist ini!
  • IMPIANA telah menerima beberapa keping gambar karpet yang telah dilakukan inovasi dan ia kelihatan seperti rumput yang sebenar. Lebih menarik, karpet ini kelihatan seakan 3D dan bila digabungkan dengan beberapa perabot seperi meja sisi dan juga meja kopi, ianya kelihatan cukup menarik dan hidup!
  • Eii..busuknya dapur ini. Sangat meloyakan! Macam mana mahu memasak ? Tidak sanggup menghabiskan masa berjam-jam di dapur untuk menyediakan makanan sambil menyedut baunya. Seolah-olah ia menyerap masuk ke dalam masakan yang dimasak.