• Basuh baju rajin. Sidai baju pun terpaksa rajin, sebab kalau tak sidai nanti baju berbau busuk. Tapi, bila jemuran dah kering, bercinta nya nak lipat baju. Tak kisahlah ibu bekerja, mahupun suri rumah sepenuh masa, majoriti memang liat sedikit nak lipat baju. Terutama kalau anak ramai, lebih dari 2 orang. Bila tak lipat baju sehari, alamat berbakul-bakul lah baju yang menanti untuk dilipat.
  • Sudahlah penat seharian dalam kereta dari kampung, sampai-sampai tengok menimbun pulak baju kat bakul yang nak kena cuci. Kita sebagai ibu yang superpower ni, selalu rasa tertekan.

  • Untuk menghapuskan kesan kotoran degil yang terdapat pada bekas cawan anda, sediakan beberapa bahan mudah seperti berikut;
  • Inspirasi
    Musim raya ni orang perempuan mestilah nak rumah tak kira rumah mak ayah kat kampung atau sendiri dalam keadaan kemas.Termasuklah bahagian dapur. Ya lah tetamu terutama yang dah biasa dengan kita dah tentu laju jer masuk dapur, port paling best untuk berborak.
  • Menikmati secawan teh uncang memang memberikan kesegaran dan membuatkan kita lebih bertenaga. Selain dari dibuat minum, sebenarnya uncang teh boleh berperanan lebih besar untuk melengkapkan kehidupan kita. Nak tahu apa yang boleh dilakukan oleh uncang teh untuk anda?
  • Bergantung kepada jenis material kain langsir tersebut sama ada ia boleh dibasuh dengan mesin basuh ataupun tidak.
  • Tengah kalut ribut nak hias rumah sempena Syawal, jangan lupa beli cuka untuk bersihkan rumah dengan cara 'kilat'. Nak tahu apa kelebihannya, baca perkongsian daripada Puan Shida Rahman...
  • Ketika mula-mula mendiami kediaman ini, pemilik pernah mengupah tukang rumah untuk melakukan renovasi tetapi terbengkalai apabila tukang rumah tersebut menyiapkan kerja separuh jalan. Sudahlah berhabis duit rumah pula tidak siap malah tukang tersebut hilang begitu sahaja. Sehinggalah akhirnya mereka terpaksa membersihkan sisa bahan binaan sedikit demi sedikit yang ditinggalkan begitu sahaja.
  • Jika anda mempunyai ruang kecil berturap seperti di balkoni atau pun kediaman teres lot tengah, cara paling mudah agar lantai berturap kelihatan hijau dan menarik adalah dengan memasang rumput tiruan.
  • Kopi memang ramai tahu akan kegunaanya sama ada di laman dan juga kebun. Namun, masih ramai yang tidak mengetahui kegunaan lain serbuk kopi yang boleh di praktikkan.
  • Eeeee... Kotornya! Inilah antara kata-kata yang mungkin diungkapkan sesiapapun tat kala melihat keadaan dapur yang tidak diurus sebaiknya. Tambahan pula dimusim perayaan yang bakal tiba, pasti akan ada tetamu yang menjengah ke ruang dapur anda. Jangan risau, masih sempat untuk anda mengemas ruang dapur anda. Ikuti 10 tip dapur kekal bersih dan selamat berikut sabagai panduan.
  • Kebiasaannya, musim raya ni ramai ambil kesempatan untuk buat open house atau gathering. Bagi yang merancang sebuah majlis raya, pasti anda nak tetamu semua teringat-ingat kan. Boleh buat gaya majlis di taman atau garden party. Laman Impiana sarankan untuk anda adakan majlis di malam hari. Lebih nyaman dan santai. Tapi untuk mengendalikannya perlukan perancangan yang rapi agar segalanya berjalan lancar. Berikut perkara-perkara yang perlu anda rancang untuk sebuah majlis raya di laman:
  • Daun kering yang jatuh berguguran pastinya membuatkan laman anda kelihatan berselerak dan tidak terurus. Oleh itu, rutin mingguan menyapu daun-daun yang telah kering perlu dilakukan. Pun begitu, ahli sains menegah dari melakukan perkara tersebut di sebabkan oleh 5 perkara tersebut.
  • Pandan adalah antara tanaman wajib bagi masyarakat Melayu. Kegunaan pandan bukan sekadar sebagai ramuan di dalam makanan malah untuk remedi semula jadi terhadap kesihatan diri. Namun, jika pandan ini terlalu merimbun ia akan mengundang masalah dan bahaya. Bagi mengatasi masalah tersebut, ikuti tip-tip penanaman pandan yang telah disediakan.
  • Semua orang mesti sanggup habiskan duit untuk sesuatu hobi yang diminati. Hal ini termasuklah dalam aktiviti berkebun. Berkebun jika di turuti semua keperluanya, mahu makan kos yang banyak juga. Tapi, anda perlu bijak. Tidak semestinya berkebun itu mahal jika kena pada caranya. Silap-silap, laman atau kebun pada kos yang rendah berupaya tampil lebih mewah jika diurus dengan baik.
  • "Nak hampar karpet baru pun masih rasa ragu-ragu lagi sebab sayanglah kalau tertumpah kuah rendang ke cebisan krim kek atau serbuk-serbuk biskut raya melekat celah-celah karpet baru tu... Ish, tak sangguplah! Karpet yang ada sekarang ni pun masih susah nak dicuci malah kotoran hasil tumpahan kuah satay raya tahun lepas pun tak hilang lagi", bentak Milah kepada suaminya.
  • Booster tanaman kebiasaannya hadir dalam bentuk cecair. Kalau ada dalam bentuk serbuk pun anda perlu jadikan ia sebagai cecair untuk memudahkan tanaman menyerap. Kenapa perlu booster tanaman? Nak pokok atau tanaman anda hasilnya besar dan gemok, anda perlukan booster selain menggunakan baja. Ia ibarat makanan tambahan pada tanaman anda. Mesti teruja kan bila hasil tuaian atau tanaman di laman tumbuh sihat merimbun. Ha, ini lah rahsianya, booster tanaman.
  • Cara penjagaan dan penyelengaraan menentukan kualiti rumput yang terhasil di laman. nampak rumit kan sebenarnya, kalau ikut betul-betul tak lah sudah. Ni nak raya minggu depan dah boleh putung rumput dan gunakan tip yang disedikan. menjelang raya, laman berumput menghijau dan cantik dipandang.
  • Kita kalau boleh nak paling mudah dan paling senang bab mencuci ni. Harini Impiana kongsikan tip cepat cuci tandas. Sejam boleh siap!
  • Ruang tamu merupakan ruang publik yang digunakan bagi melayani tetamu yang bertandang ke rumah. Jadi ruang ini haruslah sentiasa tampil kemas, selesa dan sedap mata memandang. Ruang penstoran merupakan penyelesaian yang terbaik. Jom semak tips ideal idea penstoran di ruang tamu.
  • Hamparan karpet atau permaidani bukan sekadar mengelakkan tapak kaki kedinginan tatkala memijak lantai, malah menjadi elemen pelengkap dekorasi kediaman. Anda juga perlu mengambil kira beberapa cara memilih
  • “Sempat ke nak mengemas sambil tu memasak? Ish, mesti tak fokus dan macam susah je nak buat!”
  • Raya ni ramai yang teruja nak mencuba pelbagai resepi biskut dan kuih raya yang dikongsikan beramai-ramai dalam grup masakan.
  • Jadi kali ini kami akan kongsikan 5 tip ubtuk mengelakkan ruang tamu anda kelihatan padat dan sesak.Selamat mencuba
  • Natural farming (NF) merupakan salah satu kaedah pertanian secara mampan dengan menggunakan sumber semulajadi yang berada di sekeliling kita seperti mikroorganisma, enzim serta baja yang dihailkan sendiri dengan menggunakan tumbuhan dan haiwan.
  • Apa itu akuaponik? Apabila akuakultur (menternak ikan) dan hydroponik (penanaman tanpa tanah) digabungkan untuk membentuk sebuah sistem bersepadu, maka terhasil lah gabungan nama akuaponik. Sisa dari kolam ikan menyediakan sumber makanan organik untuk tumbuhan yang terdapat di dalam sistem di samping berfungsi sebagai penapis bio untuk air dari kolam ikan tersebut.
  • Kertas dinding merupakan hiasan dinding yang berbagai warna dan motif. Kertas dinding juga mampu memberi impak kepada sesebuah ruang bagi kelihatan cantik dan menarik. Selain itu, kertas dinding mempunyai daya tahan yang lama sehingga sepuluh tahun berbanding dengan cat dinding. Jika anda ingin menggunakan kertas dinding di rumah, anda perlu ketahui tujuh perkara ini.
  • Banyak cara kita boleh gunakan bahan dapur untuk tujuan pembersihan, berikut ialah dengan menggunakan tepung jagung;
  • Pening dengan lubang sinki yang kotor dan berbau? Cuba pembersih DIY ini.
  • Kebiasaannya kita melihat pintu peti sejuk dari material stainless steel lama kelamaan akan mula kelihatan berkabus, terdapat kesan jari dan sangat kusam.
  • Lebih kurang beberapa hari menjelang raya ni, rasa-rasanya sempat ke kita nak mengemas dan mencuci rumah ni? Impiana kongsikan tip persiapan akhir dalam mengemas rumah menjelang raya yang hampir tiba.
  • Setiap kali ingin membersihkan kotoran pada kipas siling di rumah, pasti anda perlu bersedia untuk menyedut habuk dan segala kekotoran yang bertebaran. Tahukah anda bahawa terdapat tip-tip berguna yang boleh dijadikan rujukan dalam memastikan habuk-habuk tidak berterbangan dan kipas dapat di bersihkan dengan mudah dan pantas? Jom kita lihat tip yang ingin IMPIANA kongsikan ini.
  • Apabila kita sibuk dan tidak mahu membuang masa, beberapa tip dapur ini akan membantu anda.
  • Menghias kediaman tidak perlu tersekat dengan peraturan. Namun, anda perlu menjadi lebih kreatif untuk melakukannya dengan cara neutral seperti bayangkan, impi dan teroka mengikut gerak hati anda. Hanya dalam masa sehari, ikuti 9 cara mudah menghias kediaman.
  • Haruman yang datangnya dari kelopak bunga kering memikat hati. Potpuri memiliki beragam fungsi di rumah. Ia menghilangkan serta mampu menambahkan aroma pada keseluruhan kediaman.
  • Seperti kita tahu, sofa kulit merupakan perabot yang berkualiti dan sangat mahal harganya. Bagaimana proses penjagaan sofa kulit yang terdedah pada kotoran?
  • Bosan dengan gaya biasa di ruang makan? Anda mungkin boleh mencetuskan kelainan dengan menyuntik pelbagai warna dengan gaya yang berbeza di ruang menjamu selera anda. Bukan itu sahaja, anda juga boleh mengambil inspirasi ala kafe untuk merubah ruang makan yang hambar menjadi lebih bermaya.
  • Menyiram tanaman kerapa mengundag pembaziran. Adakalanya faktor yang menyebabkanya perkara-perkara yang anda sendiri tak perasan. Cuba anda semak 10 perkara di bawah, ada tak di kebun anda. Jika ada, anda telah melakukan pembaziran air.
  • Aquaponics ialah sistem berkebun atau bercucuk tanam dengan menggabungkan 2 sistem atau kaedah iaitu hydroponic (tanam sayur hanya menggunkan air sebagai medium) dan aquaculture. Setiap satunya menyokong antara satu sama lain di mana air dari tangki ikan digunakan untuk tujuan tanaman dan hasil buangan ikan sebagai baja kepada tanaman. Begitu juga tanaman yang terdapat di dalam sistem tersebut. Ia menjadi sumber kepada ikan.
  • Lemang periuk kera cukup terkenal di kalangan masyarakat di Perak. Ia di kategorikan sebagai tanaman eksotik dan menggunakan periuk kera dari jenis Nepenthes gracilis. Penyediaan nya tidak lah begitu rumit namun untuk memperoleh kuantiti periuk kera yag digunakan sebagai bekas untuk meletak pulut tersebut agak terhad.
  • Susu punya pelbagai tunjuan pada kebun anda. Pengunaannya pasti membuatkan pelbagai maslah termasuk penyakit dan kesuburan tanah dapat di bantu dengan mudah
  • Seorang fotografer dari Jerman, Micheal Wolf mengejutkan dunia apabila berkongsi pengalaman dengan merakam keadaan di dalam flat di Hongkong.
  • Austin King atau lebih popular dikenali dengan gelaran Young Urban Gardener mempunyai pengikut yang ramai di laman Facebook dan YouTube. Ini kerana perkongsian kaedah berkebun yang dilakukan oleh kanak-kanak yang berusia 8 tahun ini. Awal pembabitannya adalah untuk tujuan penyediaan sumber makanan untuk keluarganya yang serba kekurangan dari kebuluran.
  • Ramai sekarang lebih ke arah penanam organik. Tapi kalau nak beli baja yang dikategorikan sebagai organik harga nya agak mahalkan. Dari anda beli mahal-mahal, lebih baik buat sendiri. Tapi apa barang atau bahan yang boleh kita gunakan sebagai baja organik? Itu haaa.. barang yang anda buang hari-hari dari dapur dan laman. Itu lah barang organik yang berkualiti tinggi lagi original tau.
  • Ular, reptilia berbisa yang kerap bertandang di laman anda. wlaupun laman dah cukup kemas dan bersih, tidak bermaksud anda terhindar dari kunjugan reptilia ini. ini kerana 1 dari 10 faktor tersebut terdapat di kediaman anda.
  • Aktiviti mingguan anak dan cucu pulang ke kediaman atok dan nenek mereka yang terletak di Johor Bahru sudah menjadi rutin buat seluruh ahli keluarga ini. Setiap kali pulang maka di halaman atok dan nenek lah tempat yang paling menyeronokkan untuk cucu-cucunya bermain. Berlari riang cucu-cucunya di halaman luas atok Din Attan dan Nenek Aisyah. Ada yang mengayuh basikal, ada yang berguling di hamparan rumput yang luas, ada yang mandi-manda di kolam renang. Keletah mereka semuanya sangat melucukan dan menghiburkan.
  • Koleksi tip lama yang boleh jadi panduan buat kita especially suri rumah. Selamat mencuba!
  • Dalam kita berpuasa ni, ada juga yang dah mula berkemas , beli perabot baru dan tak lupa juga yang sibuk membuat kuih raya. Apa-apa pon kita lakukan, yang penting ingat! jangan membazir.
  • Bukan semua orang rajin nak ambil kain lap kemudian pergi ke sinki lepas tu nak kena rendam dalam baldi berisi air sabun dan sebagainya.
  • Tak sangka pula sabun, kasut dan beberapa item lain ni ada expired date. Tapi bukanlah lepas baca ni, anda kena buang kesemuanya. Tengok juga kondisi barang berkenaan, kalau masih elok, kenapa perlu membazir.
  • Meriahnya hari raya sebab sanak saudara berkumpul dan beramah mesra. Pelbagai hidangan menarik dan enak juga turut tersedia di atas meja yang telah cantik dihampar dengan alas meja.
  • Terbaru, Taipei menjadikan sebuah bas penuh dengan kehijauan seperti sebuah hutan mini. Inisiatif ini diambil bagi memberi pendedahan dan mengalakkan masyarakt Taipei untuk lebih dekat dengan kehijauan dan memberi kesedaran akan pemuliharaan dan pemeliharaan sumber semula jadi.
  • Satu lagi perkara yang boleh mencacatkan penampilan ruang tamu di Hari Raya tentulah kabel panjang dari televisyen, telefon dan sebagainya.
  • Kebiasaanya, tip yang digunakan oleh anda untuk membeli tembika dengan memilih buah yang besr dan mengetuk sedikit dinding buah tersebutkan? Itu kira dah terbaik lah tu kan. Tapi bila hidang, tawar macam air masak.
  • Kulit kayu manis mempunyai aroma yang menarik. Setiap kali masakan mahupun ketika membakar kuih atau kek, aroma kayu manis terhasil membuatkan anda tidak sabar untuk makan kan? Namun herba kering yang mempunyai pelbagai kegunaan ini juga boleh dijadikan sebagai terapi di kebun anda.
  • Biarpun tak sampai setahun menggunakan perabot sofa upholsteri, pasti ramai juga yang mengalami masalah fabrik sofa mengeluarkan bulu-bulu benang. Masalah ini memang mengganggu dan membuatkan anda kecewa bukan?
  • Kulat di dinding ini bukan sahaja membuatkan keadaan rumah begitu hodoh malah kelihatan menjijikkan. Apa yang perlu kita ada hanyalah cuka putih, dan essential oil untuk menghilangkan kulat pada dinding berkenaan.
  • Jika diperhatikan tombol shower mandi kelihatan kusam dan tidak berkilat lagi, apa kata anda pergi ke dapur dan tinjau jika masih mempunyai simpanan buah lemon.
  • Dalam banyak-banyak hari, tak sangka pula bila suami nak ajak keluar berjalan lepas lunch ni, baju kena kunyit. Apa anda selalu buat bila hadapi masalah sebegini? Ini tip Impiana.
  • Selalu terjadi bila musim kemarau pasti kita akan mengalami masalah terputus bekalan air ataupun air dicatu disebabkan empangan yang mula mengering. Beberapa langkah ini mampu memberi anda solusi menjimatkan penggunaan air untuk taman.
  • Selalu sangat kita membeli buah –buahan segar dan sayur-sayuran tapi akhirnya bahan berkenaan ke tong sampah. Apa tip yang boleh kekalkan ia segar? Semak senarai ini dan cuba lakukannya di rumah.
  • Untuk menyedikan pencahayaan di laman, ia melibatkan belanja yang agak besar. Hal ini menyebabkan ramai mengabaikan tujuan pencahayaan di laman. Namun, Wanita ini berjaya membina sebuah lampu kelihatan mewah hanya dengan menggunakan Hula Hoop dan beberapa biji mentol untuk lamannya. Hasilnya buat anda pun ingin memilikinya.
  • Ladybug merupakan serangga yang memakan serangga-serangga kecil seperti afid, kutu daun, lalat putih dan juga larva. serangga comel ini dikategorikan sebagai pemangsa. Kehadirannya membantu mengawal serangan serangga perosak.
  • Ramai pemilik taman selalu menghadapi masalah bena atau pun aphid. Sekali aphid menyerang dan menjangkiti tanaman, maka risiko semua tanaman di laman turut diserang adalah tinggi. Ini kerana aphid akan menghisap cecair yang berada di dalam batang ataupun daun sebagai punca makanannya. Andai anda melihat pokok yang sebelum ini kelihatan segar bugar tiba-tiba semakin layu dan kekuningan, adalah disarankan untuk anda melihat dengan teliti di sebalik dedaun pokok untuk memeriksa puncanya. Terdapat 5 kaedah untuk mengatasi masalah aphid setelah anda menemui kehadirannya pada tumbuhan.
  • Cuka masakan mempunyai keajaiban seperti bahan dapur lain antaranya baking soda, garam dan sebagainya. Ramai yang sudah tahu mengenai penggunaan cuka masakan di kebun atau laman. Namun mungkin ada satu atau dua dari sepuluh perkara yang dinyatakan ini anda sudah lupa.
  • Hiasi perabot jati di ruang tamu anda dengan penuh gaya pada Aidilfitri ini. Impiana bawakan tip mencuci perabot jati buat kediaman anda.
  • Sebenarnya untuk jaga kualiti cadar, kita perlu menukarnya 'at least' 2 minggu sekali. Tapi selalunya kita jarang ambil hal berkenaan cadar. Kali ini Impiana bawakan tip membasuh cadar bilik anda.
  • Ia kendengaran pelik setelah melihat video yang dimuatnaik di Youtube oleh seorang lelaki yang bernama Gary Pilarchik. Di dalam paparan video tersebut, Gary menunjukkan cara ia menggunakan sebiji telur dan pisang sebagai baja tanaman tomato yang terdapat di ladangnya.
  • Rumpai yang terdapat di dalam gambar ini di beri naman Purslane atau rumput beremi dari keluarga yang sama dengan ros jepun iaitu Portulacaceae. Rumput beremi yang kerap dijadikan herba hanya dari yang berbunga kuning kecil. Manakala sebagai ornamental, ia mempunyai pelbagai rona menarik. Ia merupakan rumpai liar yang paling mudah untuk di biakkan. Walaupun ia merupakan rumpai liar, penggunaanya sebagai remedi semulajadi telah digunakan sejak ribuan tahun dahalu.
  • Bedak bayi ibarat belerang yang mempunyai pelbagai kegunaanya samada untuk bersukan, menyelenggara perkakas dan termasuklah sebagai remedi untuk kediaman. Bahan yang mudah diperoleh ini juga berupaya membantu tugas-tugas di kebun mahupun ladang anda.
  • Jika terdapat tumbuhan yang diserang perosak, asingkan tumbuhan tersebut dan perlulah di rawat segera sebelum berjangkit dengan tumbuhan lain. Sebelum mendapatkan sebarang racun serangga anda boleh gunakan remedi yang telah di sediakan secara semula jadi kerana ia amat berkesan. Bau busuk dan pedas yang dihasilkan dari bawang putih dan cili dapat mengelak serangga perosak dari menghampiri tumbuhan.
  • Terdapat banyak tip yang menyediakan anda cara menggunakan cuka sebagai teknik paling berkesan untuk menghapuskan masalah kotoran dan sebagainya.
  • Arus Perkembangan teknologi dalam pelbagai bidang melahirkan pelbagai rekaan dan hasil produk terkini yang kian diterima dan diguna pakai oleh manusia. Bidang pertanian juga tidak lari dari perubahan tersebut. Pelbagai kajian dan usaha di lakukan dalam melahirkan baka dan genetik terbaik untuk tanaman.
  • Tomato, Ia merupakan pelengkap kepada hampir semua makanan di dunia. Bukan sekadar mencetuskan rasa enak di dalam masakkan malah warnanya juga menjadi pembangkit kepada sesuatu hidangan. Di perakui pengambilan hidangan tomato sama ada secara mentah ataupun telah dimasak berupaya memberi kesan baik kepada kesihatan. Pun begitu, jika pengambilanya tidak terancang dan berlebih-lebihan ia bakal mengundang masalah kepada tubuh. Berikut adalah 10 perkara yang mengancam kesihatan terhadap pengambilan tomato.
  • Tomato, Ia merupakan pelengkap kepada hampir semua makanan di dunia. Bukan sekadar mencetuskan rasa enak di dalam masakkan malah warnanya juga menjadi pembangkit kepada sesuatu hidangan. Di perakui pengambilan hidangan tomato sama ada secara mentah ataupun telah dimasak berupaya memberi kesan baik kepada kesihatan. Pun begitu, jika pengambilanya tidak terancang dan berlebih-lebihan ia bakal mengundang masalah kepada tubuh. Berikut adalah 10 perkara yang mengancam kesihatan terhadap pengambilan tomato.
  • Pastinya majlis raikan cinta tidak lengkap tanpa dekorasi singgahsana pelamin yang tersergam indah. Selain memberikan mood kahwin yang cukup nyata, pelamin juga merupakan tempat untuk pasangan pengantin bersanding, bergambar bersama keluarga dan rakan-rakan serta untuk mengabadikan momen terindah tersebut di dalam foto dengan hiasan pelamin yang indah. ...
  • Kehadiran serangga seperti semut di ruang dapur pastinya meresahkan pemilik kediaman. Ia akan membuatkan dapur berada dalam keadaan tidak baik dan semut tersebut akan memasuki makanan dan menyebabkan pencemaran di dalamnya.
  • Salah satu langkah yang kita lakukan untuk menghalau cicak dari kediaman kita ialah dengan menggunakan siling kapur.
  • Serangga seperti semut, lipas dan cicak sering di jumpai di dalam rumah. Walaupun serangga ini tidak berbahaya namun ia masih lagi serangga perosak yang boleh memudaratkan kesihatan jika dibiarkan. Penggunaan racun serangga dengan kerap tidak baik untuk kesihatan anda. Impiana kongsikan petua mudah untuk menghalau semut, lipas dan cicak di rumah anda.
  • Kawasan sekitar kediaman seharusnya bebas daripada sebarang tempat pembiakan nyamuk aedes. Jangan sesekali memandang enteng akan deman denggi dan penyakit zika yang akhirnya boleh membawa maut. Ingat! kecuaian atau sikap acuh tidak acuh pasti mengundang musibah. Peranan anda dalam membantu mencegah pembiakan nyamuk Aedes pasti memberi manfaat kepada semua orang.
  • Anai-anai adalah sejenis serangga perosak bersaiz kecil yang membuat sarang dalam kayu atau tanah. Kayu sering dirosakkan oleh anai-anai kerana itulah makanan utamanya. Biarpun ada spesies anai-anai yang dianggap berfaedah untuk ekosistem kita, ada juga spesies anai-anai yang menjadi perosak.
  • Siapa yang tidak mengenali bunga raya, hampir setiap rumah ada menanam bunga raya malahan ada yang hidup meliar. Bunga raya juga digelar sebagai bunga kebangsaan negara kita. Bunga raya juga berbunga tidak mengikut musim. Tapi malangnya ramai masyarakat kita tidak tahu bahawa bunga raya mempunyai khasiat seperti kecantikan dan kesihatan.
  • Bilik tidur sepatutnya menjadi tempat paling mendamaikan di dalam kediaman. Ditambah pula dengan konsep dekorasi yang mencerminkan personaliti anda juga identiti keseluruhan ruang ini. Untuk memberikan magis lebih natural, gandingkan elemen kayu dengan kesesuaian tema penataan.
  • Untuk memiliki sebuah koloni lebah kelulut bukanlah sesuatu yang murah terutamnya bagi anda yang ingin menjadikannya hanya sebagai sebahagian hobi. Namun, dengan penyediaan beberapa faktor terutamanya tanaman yang menjadi kegemaran serangga ini sudah pasti berjaya menarik perhatian kelulut untuk hadir di laman anda.
  • Tanaman anda kerap menjadi mangsa kepada serangga seperti koya-koya, semut, belalang dan sebagainya? Pelbagai kaedah dan racun telah digunakan namun masih gagal. Resepi baja organik yang hanya menggunakan bahan dari dapur ini berupaya membantu anda dengan segera.
  • Pagi pemilik pohon tin yang menajdikan pohon syurga ini sebagai hobi sudah pasti kerap mengalami masalah buah tin yang rosak. Perkara tersebut berlaku disebabkan oleh beberapa faktor. Team LAMAN Impiana mendapatkan tip dari pakar tin En Marzuki dari Fig Fertigation Malaysia.
  • Pemilik kediaman hari ini terpaksa berhadapan realiti harga rumah mahal dengan keluasan sempit. Semakin lama kediaman juga semakin dikurangkan lebar dan panjangnya oleh pemaju. Keadaan ini menyebabkan pelan lantai interior mengecil lantas memaksa pemilik mencari solusi terbaik bagaimana rumah kecil itu boleh berubah menjadi kediaman selesa, praktikal dan bergaya dalam waktu sama. Pasti ada jalan penyelesaian yang mudah. Perabot menguasai hampir keseluruhan ruang interior kediaman kita. Ia merupakan kemudahan penting untuk seisi keluarga dan juga tetamu. Justeru, kita perlu tahu perabot yang sesuai untuk kediaman kecil. Bukan semua jenis perabot sesuai untuk kita.
  • Sebelum menyimpan bahan makanan di dalam peti sejuk, pastikan anda membalutnya terlebih dahulu bagi memastikan bahan tidak cepat rosak dan tahan lama. Jangan sesekali biarkan bahan anda terdedah. Cara terbaik untuk menyimpannya adalah di tempat sejuk beku. Berikut adalah tip yang perlu anda ikut bagi memastikan bahan makanan kekal segar dan enak untuk dinikmati.
  • Bercerita mengenai langsir dapur, mungkin tak ramai yang ambil peduli dengan pemilihan fabrik, fungsi dan jenis langsir. Tapi sebenarnya langsir dapur adalah perkara yang perlu dititik beratkan. Impiana kongsi tip pemilihan dapur langsir.
  • Biarpun ada pelbagai barangan atau peralatan yang memudahkan kerja kita namun, cara lama masih praktikal untuk diamalkan dan hasilnya lebih berkesan. Selain menjimatkan wang, cara ini juga diyakini selamat.
  • Tanaman jika tidak diselia akan menjadi overgrown lalu menyebabkan semak dan padat pada sudut tersebut. Maka dengan itu, proses penyemaian tanaman daripada induk adalah perlu supaya tanaman yang sudah matang dapat menambahkan kepelbagaian tanaman di sudut lain. Jadi, ikuti kaedah mudah menyemai spesies Ophiopogon ini bagi meredakan taman yang semakin padat.
  • Terdapat pelbagai jenis citrus di pasaran antaranya seperti oren, mandarin, kumkuat, limau gedang, lemon, limau bali, limau kasturi, limau nipis, limau purut dan pelbagai lagi. Citrus lebih sinonim penggunaanya sebagai potongan buah sama ada dimakan segar atau dimasak dan air nya sebagai jus mahupun campuran di dalam masakkan. Namun ramai yang tidak mengetahui bahawa kulit limau mempunyai pelbagai kegunaan lain seperti:
  • Pernah tak sahabat-sahabat jumpa anak burung jatuh dari sangkarnya? Apa perasaan anda saat berdepan situasi tersebut? Sudah pasti naluri kemanusiaan anda ingin membantu anak burung tersebut. Namun kebanyakkan situasi berakhir denggan tragis walaupu bantuan telah di berikan.
  • Ramai orang tidak menyedari bahawa bunga matahari mempunyai banyak khasiat di balik keindahannya.
  • Memastikan kebersihan di bilik air setiap masa adalah tanggungjawab semua. Selain faktor kesihatan, bilik air yang bersih menjadi cermin kebersihan si pemilik kediaman. Di akui cara paling mudah membersihkan bilik air adalah dengan menggunakan pencuci berbahan kimia. Namun begitu tidak ada salahnya mulai sekarang anda menggunakan bahan-bahan alami yang tidak kalah berkesan untuk bilik air bersih dan berkilau.
  • Tinggal lebih kurang seminggu lagi umat islam akan menyambut ketibaan Bulan yang mulia iaitu Bulan Ramadan.
  • Mencari idea diy yang menarik untuk bilik tidur? Idea-idea ini antara yang menarik untuk anda cuba buat.
  • Tradisi lama dalam binaan mahupun karya seni makin dilupakan. Pun begitu, ramai antara anak muda kini semakin cederung menghayati tinggalan lama yang semakin dilupakan. Ini kerana tradisi yang tertinggal dahulu lebih menarik untuk di kaji dan diperinggatkan keapda semua. Galian ini buat tatapan semua supa kita tidak terlupa akan kewujudnnya dan menjadikan yang lama itu sesuatu bernilai tinggi.
  • Menjadi tradisi untuk meraikan tetamu yang hadir ke rumah dengan hidanggan yang enak. Sudah semstinya sebagai penggenalan atau kata alu-aluan kepada tetamu adalah denggan menyediakan secangkir teh mahupun kopi. Namun dalam penyediaan mahupun menghidang teh atau kopi, ada beberapa adap yang perlu diambil perhatian.
  • Ruang yang sering menjadi favourite emak atau ibu kita confirmlah dapur. Sebenarnya pemilihan lantai adalah penting bagi memastikan lantai dapur tidak cepat kotor dari tumpahan minyak atau makanan. 4 perkara ini yang perlu anda ambil peduli bila ingin memilih lantai khas untuk dapur.