• Alpha Tiny house telah direka dan dibangunkan di atas sebuah trailer degan keluasan tapak 24' x 8'6" oleh New Frontier Tiny Home. ia sesuai dijadikan sebagai rumah kekal, guest house, vacation home, ruang pejabat dan pelbagai lagi.
  • Seringkali apabila si kecil anda melakukan aktiviti di laman, mereka cenderung memetik tanaman dipersekirannya untuk dijadikan sebagai sebahagian aktiviti. Sedar tak sedar, tumbuhan yang dipetik mengancaman keselmatan anak anda kerana ia beracun. Antara tanaman beracun yang memberi kemudaratan kepada anak anda adalah seperti berikut:

  • Kenapa perlu beli balang nautika di pasaran yang mahal walhal anda boleh hasilkan ia dengan mudah pada budjet bawah RM 5 sahaja.
  • Bukan hanya sekadar meletakkan kasut, tetapi terdapat banyak cara lain yang anda boleh gunakkan untuk kegunaan harian di rumah.
  • Set rekaan teh sememangnya menjadi kegilaan ramai di kalangan kita. Bukan sahaja set teh ala kedesaan Inggeris, malah set teh dengan rekaan moden juga jenis lain dari yang lain. Ia umpama sebuah hobi yang memberi kepuasan memilikinya dan menggunanya. Namun sebelum memiliki set teh, kita juga perlu berhati-hati dalam memilih agar serasi dengan rekaan serta konsep kediaman.
  • Di Malaysia, antara cendawan-cendawan yang boleh dimakan ialah cendawan kukur, cendawan tiram kelabu, cendawan tiram putih, cendawan butang, cendawan Jarum Mas (enoki), cendawan shitake, cendawan Ling Zhi, cendawan Telinga Kera dan banyak lagi. Ini kerana kajian menunjukkan bahawa cendawan kaya dengan sumber-sumber berikut:
  • IMPIANA ingin berkongsi kepada anda beberapa tips keselamatan mengikut aspek ruang kediaman untuk anda memastikan keadaan anak anda sentiasa selamat.
  • Apabila melihat kerja kayu yang melibatkan kemahiran pertukangan, ramai berpendapat kaedah ini rumit dan sukar. Hakikatnya, kerja kayu mampu memberikan kepuasan kepada individu tersebut kerana berjaya mencipta perabot berbeza dari yang tersedia di pasaran. Porniture Wood Werk yang diasaskan oleh pasangan suami isteri iaitu Amirul Hafiz Anuar dan Siti Fatima Jamaluddin tampil kreatif menggubah palet menjadi sesuatu yang menarik. Mereka juga bersedia berkongsi dengan pembaca LAMAN untuk segmen DIY kali ini dengan mengilhamkan palet Rumah Burung dan Palet Planter Box sebagai salah satu elemen dekorasi di taman.
  • Warna yang terkandung di persekitaran mempengaruhi emosi dan gaya hidup.
  • Memilih rona pink bersama aksesori teddy bear atau corak hati untuk kamar tidur anak perempuan tampaknya sudah agak outdated dan tidak sesuai apabila mereka sudah mula meningkat usia remaja. Apa yang paling penting adalah anda bertanyakan terlebih dahulu kepada anak gadis anda tentang rona apa yang menjadi kesukaannya dan item kegemaran mereka sebelum mengambil keputusan untuk menghias kamar tidur si anak dara. Jom lihat beberapa idea menarik ini yang boleh dijadikan sebagai rujukan.
  • Sudah menjadi kebiasaan apabila kita mendengar sarung bantal dicuci dengan kerap, namun begitu bagaimana pula dengan bantal itu sendiri? Selain daripada ingin memastikan kebersihan terjamin, pernahkah anda terfikir bahawa bantal tersebut telah digunakan dalam tempoh masa yang lama dan harus juga dibersihkan? Jom ikuti tip mudah yang ingin dikongsi ini dalam memastikan bantal yang dicuci masih mengekalkan kualiti yang baik.
  • Penggunaan elemen landskap kejur dan landskap lembut perlulah bijak dalam memastikan landskap idaman dapat direalisasikan. Prinsip ini juga lah yang perlu di tekankan untuk pembentukkan laman sisi yang sempurna.
  • Sudah tentu ramai diantara kita pernah berhadapan dengan masalah singki tersumbat. Sebelum memanggil tukang paip untuk membaikinya, lebih baik jika anda cuba beberapa langkah di bawah terlebih dahulu untuk menyelesaikan masalah ini. Ia bukan sahaja mudah, tetapi juga menjimatkan wang.
  • Dapur yang mempunyai keluasan terhad juga mampu tampil mempesona jika anda bijak memilih material, warna, serta susun atur ruang yang sesuai. Jangan jadikan dapur sempit sebagai alasan untuk malas berhias. Berikut antara perkara asas yang perlu anda tahu dalam menata hias dapur yang mempunyai keluasan yang terhad.
  • Penggunaan cuka begitu praktikal kerana boleh digunakan bagi seluruh kediaman sebagai pencuci serba guna. Apa yang perlu anda lakukan adalah mencampurkan sejumlah cuka dan air dengan nisbah yang sama banyak ke dalam botol penyembur. Semburkan ke ruang yang ingin dibersihkan kerana ia berfungsi sebagai nyah jangkit dan menghilangkan bau busuk.
  • Pasti ramai yang kagum dengan kediaman mewah yang tersergam indah. Anda juga mampu untuk merubah kediaman agar tampak mewah dan eksklusif. Bagaimana? Tidak perlu meniru 100 peratus gaya mewah yang biasanya dilihat di kaca televisyen atau di majalah-majalah dekorasi kediaman, hanya ada 10 perkara penting yang perlu ditekankan bagi memastikan ruang tampil elegan dan bergaya. Jom lihat kesemua panduan yang ingin WEB IMPIANA kongsikan ini.
  • Jangan sesekali memandang remeh akan kebersihan peti ais di rumah. Adalah sangat penting untuk anda membersihkannya bukan sahaja agar tampil lebih kemas dan memudahkan mencari barang, malah ia juga mampu menyingkirkan daripada bau-bauan yang kurang enak. Selain proses mencuci, anda juga harus mengemas dan menyusun barang-barang yang diletakkan di dalam peti ais dengan cara yang betul. Berikut merupakan tip-tip yang ingin kami kongsikan untuk dijadikan panduan bersama.
  • Pernahkah anda mengalami situasi ketika menyeterika baju, tiba-tiba seterika tersebut meninggalkan kesan hitam yang akhirnya melekat pada pakaian dan menyukarkan urusan menyeterika? Apakah yang anda lakukan jika berhadapan dengan situasi tersebut? Adakah anda tertanya-tanya bagaimana caranya untuk mengatasi masalah hangus di bahagian bawah seterika? Nah, di sini WEB IMPIANA ingin berkongsi tip mudah bagi menyelesaikan masalah ini.
  • Bau busuk pada kusyen, langsir, karpet dan sofa memang agak merunsingkan. Jom hasilkan pewangi fabrik sendiri..
  • Memiliki kediaman yang luas merupakan satu kelebihan, namun tidak semua kediaman mempunyai ruang yang besar kerana setiap rumah adalah berbeza mengikut saiz kak persegi. Namun bagi Mohd Fuad Rajudin, kediaman adalah pusat kepada kehidupan yang menggambarkan personaliti peribadi seseorang. Ada individu yang rumahnya kecil tetapi bahagia, ada individu yang rumahnya besar tetapi setiap hari pening kepala. Maka, kediaman memainkan peranan kebahagiaan dan kejayaan di dalam membina kehidupan.
  • Kita selalu menyalahkan serbuk pencuci kerana gagal menjalankan tugas sebagaimana yang diharap. Namun tanpa kita sedar mesin kita sendiri yang kotor dan terdapat bakteria hingga menjadikan kerja mencuci lebih sukar
  • Melihatkan kepada ciri-ciri fizikal yang berduri, berbulu halus dan tajam, pasti tumbuhan kaktus yang bermain di minda. Sering dikaitkan dengan tumbuhan gurun, pokok tahan lasak ini juga sesuai dijadikan sebagai tumbuhan hiasan di ruang kediaman anda.
  • Anai-anai adalah sejenis serangga perosak bersaiz kecil yang membuat sarang dalam kayu atau tanah. Kayu sering dirosakkan oleh anai-anai kerana itulah makanan utamanya. Biarpun ada spesies anai-anai yang dianggap berfaedah untuk ekosistem kita, ada juga spesies anai-anai yang menjadi perosak.
  • Seingat saya, hobi berkebun ini bermula hanya dengan suka-suka. Menanam lebihan sayuran dan cili yang dibeli dari pasar raya berdekatan rumah.
  • Permaidani yang tidak dijaga dengan sempurna biasanya akan cepat rosak dan menjadi kusam, apalagi sekiranya jarang dibersihkan. Kuman dan tungau berkemungkinan besar akan bersarang
  • Menjelang tahun baru, rasanya tidak salah jika anda membuat sedikit pengubahsuaian pada ruang kediaman. Lazimnya, kalau dah namanya perempuan, jika boleh pada tahun baru ini nak nampak semuanya baru. Sofa baru. Perabot baru. Namun begitu, dek kerana keadaan ekonomi negara yang tidak mengizinkan, simpan sahaja hasrat untuk melabur kepada kehendak yang bukan menjadi keperluan anda.
  • Antara bahan wajib yang perlu ada di dapur ialah bawang dan kentang. Ada yang menjadikan bakul atau bekas sebagai tempat penyimpanan selamat bagi kedua-dua bahan ini. Namun begitu, untuk menampilkan kelainan dan meningkatkan daya kreativiti, anda juga boleh membuat DIY tempat penyimpanan bawang dan kentang dengan cara yang lebih menarik. Kami mengumpulkan beberapa idea-idea menarik yang juga boleh dijadikan sebagai tempat meletakkan buah-buahan jika dirasakan sesuai. Selamat mencuba!
  • Bilik air merupakan ruang yang tidak kurang pentingnya. Jadi jangan sesekali abaikannya. Banyak cara yang boleh anda lakukan untuk mencantikkan ruang untuk membersihkan diri ini.
  • Sesi persekolahan 2017 sudah hampir dibuka dan pastinya ibu bapa agak kelam kabut untuk menguruskan persediaan anak-anak. Mungkin ada yang sudah lengkap membeli barangan persekolahan mereka seperti baju sekolah, beg, kasut dan buku-buku pelajaran. Persoalannya, bila menyentuh soal kelengkapan ini, ibu bapa antara individu yang pening kepala untuk menguruskan barangan dan buku persekolahan anak-anak di rumah. Jika tidak disimpan rapi, pasti bila hendak ke sekolah ada yang baru nak mencari beg, bekas pensel, buku dan sebagainya.
  • Tanaman herba kini semakin menjadi pilihan. Ini kerana ia mudah di tanam, tidak perlukan kos yang tinggi, boleh di tanam di dalam rumah asalkan ada sumber cahaya yang masuk dan banyak lagi.
  • Bagi mereka yang gemar memasak, rempah ratus sudah pasti menjadi bahan utama yang wajib ada. Namun yang mengundang sedikit masalah apabila terlalu banyak rempah yang ada, lalu buntu dengan kaedah penyimpanannya. Macam-macam rempah digunakan tetapi mengambil masa sehingga berbulan untuk dihabiskan. Maka dengan itu, anda memang memerlukan penstoran yang bijak untuk menyimpan segala rempah ratus ini. Bukan sahaja untuk tampil kemas, praktikal dan mudah diambil pada bila-bila masa, malahan ia juga untuk memastikan cara simpanan anda tidak memakan banyak ruang. Berikut merupakan perkongsian idea-idea bijak untuk penstoran rempah ratus yang pastinya buat anda jatuh cinta.
  • Pernahkah anda berdepan dengan masalah kipas siling yang mengggunakan kawalan jauh tetapi tidak menghasilkan peredaran udara yang kuat?
  • Laman akan tampak lebih berseri apabila di serikan dengan kehadiran batu pemijak pebble wash. Apa yang lebih menarik, anda tidak perlu lagi membeli sebaliknya boleh hasilkan sendiri seberapa banyak yang anda inginkan. Jom cuba.
  • Apalah maknanya jika mempunyai kediaman besar dengan ruang luas tetapi tidak tahu untuk menggunakan segala ruang yang ada. Hasilnya, kediaman luas itu tetap nampak sempit. Apa lagi buat mereka yang mempunyai kediaman yang agak sempit. Anda perlu bijak untuk menggunakan ruang semaksima yang mungkin. Jangan bazirkan setiap sudut begitu sahaja. Ini keranaia mampu menjadi penstoran buat kediaman.
  • Masalah bekalan air baru-baru ini sedikit sebanyak memberikan tekanan buat rakyat Malaysia khususnya mereka yang tinggal di Lembah Klang dan Selangor. Satu fenomena yang mana kita dapat melihat secara mendadak penjualan tong-tong besar hampir di kesemua kedai dan pasar raya laku keras. Malah, ada juga peniaga yang mengambil kesempatan untuk menaikkan harga tong-tong ini kerana walau apa sahaja harga yang ditawarkan pasti akan dibeli oleh pelanggan dek kerana ingin menyimpan stok air dalam kuantiti yang banyak.
  • Untuk membina kabinet dapur sememangnya memerlukan kos yang agak tinggi. Melihat kepada ekonomi negara hari ini, mungkin ada yang masih teragak-agak untuk melaburkan wang yang banyak bagi menampung kos pengubahsuaian kediaman. Jangan bersedih jika bajet anda tidak cukup menanggung kos membina kabinet dapur yang diidamkan.
  • Salah satu langkah yang kita lakukan untuk menghalau cicak dari kediaman kita ialah dengan menggunakan siling kapur.
  • Kegilaan baik yang sukar dibendung. Tanpa bantuan sesiapa. Jika dah minat dan diiringi dengan semangat apa sahaja boleh diatasi dan dihasilkan. Ditambah pula apabila minat itu mendatangkan faedah buat diri, orang sekeliling dan paling berbaloi dapat pula tambah pendapatan sampingan.
  • Sekarang ini projek Batu Laluan atau walkway semakin mendapat tempat di hati pencinta laman. Semakin ramai yang berusaha untuk membuat batu laluan sendiri dengan pelbagai bentuk dan rupa. Menariknya lagi projek DIY untuk batu laluan ini boleh di jadikan aktiviti bersama keluarga di hujung minggu.
  • Zaman sekarang ni kanak-kanak mudah betul nak dapatkan barang permainan. Minta sahaja pada ibu atau ayah, pasti permintaan mereka ini ditunaikan. Ya lah, masa kan seorang ibu dan ayah sanggup lihat anak-anak bersedih bukan? Namun begitu, bila sampai ke rumah pening pula melihat setiap permainan yang ada. Berselerakan. Apa solusinya jika anda menghadapi situasi seperti ini?
  • Botol minuman yang kerap digunakan lama kelamaan akan menimbulkan bau busuk dan jika diperhatikan bahagian dalamnya terutama di celah-celah mula kelihatan berselaput dengan daki dan kotoran.
  • Siapa yang melihat akan keadaan meja ini pasti ada yang berkata bahawa ia hanyalah sebuah meja usang yang tidak digunakan lagi. Silap hari bulan, ke tong sampahlah tempatnya. Nanti dulu, meja buruk ini selagi kakinya masih kukuh, anda boleh gunakan semula untuk dijadikan sebagai meja konsol yang menarik di ruang makan atau di dapur. Apa yang lebih menarik, tidak memerlukan kos yang tinggi, meja ini hanya perlu diperbaiki dan tambahkan sedikit aksesori untuk tampil lebih bergaya. Lihat sahaja hasilnya. Memang berbaloi.
  • Apabila menyentuh soal pilihan rona untuk hiasan dalaman kediaman, pasti rona kuning jarang-jarang disebut. Rona ini tidak universal seperti rona biru, penuh gaya bak kelabu, atau menawan seperti hitam. Ramai pemilik kediaman yang tidak berani untuk mengenakan rona kuning dalam menata hias kediaman mereka. Ceria, cerah dan bertenaga merupakan deskripsi ringkas yang boleh penulis rungkaikan dalam membawa erti pada rona kuning. Adakah dek kerana warnanya yang terlalu terang membuatkan anda tidak mahu untuk memilih rona ini? Tahukah anda, penggunaan rona kuning ini mampu mewujudkan satu trend komersial dengan seni gaya reka yang berbeza? Jom lihat bagaimana rona ini mampu menjadikan ruang tamu anda tampil wow!
  • Sering kali mengadu kepanasan walaupun berada di dalam rumah bukan sesuatu yang asing bagi rakyat Malaysia. Menetap di negara zon Khatulistiwa yang terdedah kepada cahaya matahari terik dengan taburan suhu purata 27 darjah Celsius dan mempunyai kelembapan sekitar 84 hingga 88 peratus menjadi punca utama kepada rasa panas dan bahang di dalam rumah. Menurut, laman sesawang Root of Science, ada beberapa faktor yang menyebabkan kediaman anda terasa panas dan bahang. Ketahui faktor-faktor ini dan cara untuk mengatasinya dalam kupasan yang ingin WEB IMPIANA kongsikan ini.
  • Menikmati hidangan teh panas sambil menghirup udara segar di laman kediaman memang sesuatu yang mengasyikkan. Namun begitu, ada segelintir individu yang risau akan kandungan gula yang terkandung dalam hidangan teh sehingga menyebabkan aktiviti minum petang menjadi bosan.
  • Pernah atau tidak anda terfikir untuk menanam sayuran pada bekas tapis? Bagi Yuziyana Yusof, menetap di kawasan kem askar tidak pernah menghalangnya untuk bercucuk tanam. Bermula dengan mendapat idea dari sebuah laman Facebook Indonesia untuk menanam kangkung secara hidroponik, nyata teknik tersebut tidak menjadi. Usahanya tidak terhenti setakat itu apabila dia banyak merujuk pada petua-petua yang dikongsi di dalam grup Facebook berkebun. Sememangnya dengan adanya interaksi aktif seperti di laman sosial, ia benar-benar berkesan dengan cepat kerana cubaannya kali kedua menanam kangkung pada empat bekas penapis akhirnya berjaya. Jom kita lihat petua yang ingin dikongsi oleh Yuziyana Yusof bersama WEB IMPIANA.
  • Tembikai merah merupakan tumbuhan yang berasal dari utara Afrika. Ramai beranggapan tembikai perlu ditanam di atas sebidang tanah yang luas. Sebenarnya tanah yang sempit di halaman rumah juga sesuai untuk dijadikan lokasi penanaman tembikai.
  • Setiap kali ingin membersihkan kotoran pada kipas siling di rumah, pasti anda perlu bersedia untuk menyedut habuk dan segala kekotoran yang bertebaran. Tahukah anda bahawa terdapat tip-tip berguna yang boleh dijadikan rujukan dalam memastikan habuk-habuk tidak berterbangan dan kipas dapat di bersihkan dengan mudah dan pantas? Jom kita lihat tip yang ingin WEB IMPIANA kongsikan ini.
  • Buntu mencari idea untuk penstoran pingan mangkuk harian agar sentiasa tampil kemas dan teratur? Nah, kami sediakan khas buat anda beberapa idea yang boleh dijadikan sebagai rujukan. Selamat mencuba!
  • Tidak perlu menyalahkan ruang dapur yang terhad dek kerana keadaan dapur yang tidak kemas dan berantakan. Jika anda seorang yang bijak, ruang yang mempunyai penstoran yang mencukupi mampu untuk tampil kemas, menarik dan praktikal.Namun, bagaimana untuk merealisasikannya? Ikuti beberapa tip yang kami ingin kongsikan dalam membantu menguruskan ruang dapur anda dengan baik.
  • Kamar mandi merupakan antara ruang yang paling penting dalam sesebuah kediaman. Menjadi tempat untuk membersih dan menyegarkan diri, nyata ruang ini juga bertindak sebagai sudut utama selain ruang tamu. Sangat penting untuk anda memberikan penataan yang sempurna kerana kamar mandi tidak sama seperti menghias ruang-ruang lain. Beberapa faktor tertentu dan fungsinya harus diambil kira sebelum membuat pengubahsuaian. Tidak salah untuk tampil ceria pada ruangan ini dengan menggunakan rona cerah, namun haruslah praktikal. Jom lihat idea-idea ini sebagai panduan untuk anda.
  • Jika berbicara soal kebersihan pada bahagian celahan tingkap seperti ini, pasti ada yang buntu memikirkan bagaimana cara yang boleh dilakukan untuk memastikan ia sentiasa bersih dan tiada kesan kotoran hitam. Bahagian celah tingkap ini paling sukar untuk dibersihkan kerana kadangkala tahi cicak mudah bertepek dan sering diabaikan oleh si pemilik kediaman. Ada juga yang hanya membersihkannya sekali setahun ketika musim perayaan sahaja. Kali ini, WEB IMPIANA ingin berkonsgsi tip mudah membersihkan tanpa perlu memberus.Jom ikuti langkah mudah seperti berikut.
  • Bahagian bawah sinki merupakan ruang yang agak sukar untuk dikemaskan kerana ruangnya yang agak terhad dan agak sempit. Kedudukan batang paip dibahagian sudut itu juga sedikit sebanyak telah memakan ruang yang ada.Walau bagaimana pun, idea-idea ini mungkin dapat membantu anda menjadikan kawasan bawah sinki tampil kemas dan teratur. Jom kita lihat mana satu yang sesuai untuk ruang singki dapur anda.
  • Pemilik kediaman yang memasang lantai jubin pasti akan perasan lama kelamaan bahagian celah-celah jubin tersebut dilihat semakin berdaki dan kehitaman.
  • Golongan wanita sememangnya tidak boleh lari dengan menggemari sesuatu yang unik dan menarik. Lebih puas hati jika mereka sendiri dapat menghasilkan sesuatu yang lain daripada yang lain. Jika boleh, semua barangan di rumah mahu sahaja dilihat cantik dan mempesona. Khas buat kaum Hawa, kali ini WEB IMPIANA ingin berkongsi dengan anda tentang DIY pasu bunga yang diperbuat daripada baju panas yang sudah tidak digunakan lagi. Selepas ini, jika ada pakaian yang tidak lagi dipakai, bolehlah cuba ikut kaedah ini. Selamat mencuba!
  • Menggosok pakaian menjadi perkara yang remeh sebab ia memakan masa yang lama untuk kita pastikan kedut pada pakaian akan lenyap.
  • Semua orang pasti sudah sedia tahu fungsi Paip PVC. Namun mungkin ada yang tidak tahu selain untuk kegunaan paip di bilik air dan sebagainya ia juga sebenarnya boleh menghasilkan banyak benda lain untuk kediaman anda.
  • Pernah tak anda terfikir untuk membuat ruang penstoran pada bahagian belakang pintu? Dengan cara ini juga mampu untuk menyelesaikan masalah ruang terhad di kawasan kediaman. Tidak kira di pintu dapur, bilik tidur atau stor, apa yang paling penting adalah daya kreativiti yang ditonjolkan itu haruslah menggunakan cara yang betul dan kemas untuk menyimpan barangan supaya tidak kelihatan sarat dan berserabut. jom kita lihat 12 gaya menarik penstoran di bahagian belakang pintu yang bole ditiru oleh anda.
  • Sering kali terjadi hal seperti sofa koyak dicarik kucing atau kenakalan anak-anak yang menyebabkan sofa di rumah rosak dan berlubang-lubang boleh mendatangkan stres kepada kita. Sayang untuk dibuang kerana bahagian lain pada sofa tersebut masih elok dan cantik, takkanlah hanya kerana sedikit caritan anda hendak buang keseluruhan sofanya bukan? Nah, jangan gusar kerana berikut kami kongsikan bagaimana caranya untuk memulihkan keadaan sofa yang sudah rosak atau terkoyak. Namun harus diingatkan, kaedah ini hanya sesuai untuk mereka yang mempunyai sofa bermaterial kain sahaja.
  • Mempunyai taman kecil di ruangan balkoni sudah cukup memadai bagi mereka yang tinggal di pangsapuri. Tidak mempunyai kawasan laman yang besar membuatkan pemilik kediaman memilih cara lain dalam menambah ruangan taman mini di kawasan kediaman. Usah gusar dengan keluasan tapak yang ada, kerana walaupun ruang agak terhad namun ia tidak perlu dijadikan alasan untuk tidak bercucuk tanam. WEB IMPIANA sekali lagi tampil untuk merungkai permasalahan ini dengan solusi yang boleh dicuba oleh anda.
  • Musim cuti persekolahan ini adalah waktu yang terbaik untuk meluangkan masa bersama anak-anak. Tidak terhad dengan hanya melakukan aktiviti-aktiviti luar, anda juga boleh mengajak mereka untuk melakukan sesuatu yang baru seperti membuat pengubahsuaian pada ruang kamar tidur. Kali ini, WEB IMPIANA memilih untuk memberikan inspirasi dalam mengubahsuai almari agar kelihatan lebih segar dan menarik. Pasti anak-anak gembira dengan pembaharuan yang dilakukan nanti. Tidak perlu membeli perabot baru, anda hanya perlu kreatif dalam memberikan sentuhan kelainan seni hiasan dalaman ruang kamar.
  • Kabel atau wayar telefon yang sedang di caj kadangkala boleh mendatangkan kekusutan kepada penglihatan kerana keadaan wayar yang berbelit-belit boleh menjadikan ruang kediaman anda kelihatan berserabut. Walau bagaimanapun, situasi ini dapat di hindar dengan adanya idea-idea bernas yang mampu untuk menyelenggarakan kabel atau wayar tersebut dengan lebih kemas dan teratur. Jom kita lihat beberapa idea yang boleh dijadikan rujukan buat anda.
  • Kaedah penanaman pokok buah di dalam pasu atau lebih dikenali sebagai tabulanpot bukan lah sesuatu yang baru. Terdapat pelbagai jenis pokok buah-buahan yang boleh ditanam di dalam pasu antaranya limau, belimbing, mangga, ciku, duku dan jambu. Berikut info penting yang perlu anda tahu tentang tabulanpot.
  • Melihat pada luaran apartmen yang terletak di tengah-tengah Bandaraya Kuala Lumpur ini hanya boleh disimpulkan sebagai sebuah pangsapuri kos rendah yang mempunyai hiasan dalam yang 'biasa-biasa' sahaja. Namun begitu, kebijaksanaan si pemilik rumah berjaya mendekorasikan unit apartmen ini berubah menjadi seperti sebuah kondominium mewah tanpa perlu melakukan pengubahsuaian yang besar. Tampil dengan konsep moden kontemporari berona monokrom menyerlahkan lagi gaya glamor dan elegan pada setiap ruang. Semoga paparan perkongsian idea-idea menarik ini boleh dijadikan inspirasi buat anda.
  • Siapa sangka kan hanya dengan menanam cili di tepi rumah mampu menghasilkan pendapatan yang sangat lumayan. Inilah yang di buktikan oleh Mohd Izranuddin Jelani.
  • Tanya sahaja kepada mana-mana wanita, siapa yang gemar untuk melipat pakaian? Rata-rata yang penulis tahu, kebanyakan wanita paling tidak suka untuk melilpat pakaian. pada mereka, biarlah diberi tugasan memasak atau mengemas rumah, tetapi bila waktu melipat, malas itu mungkin satu perkara dan masa juga antara faktor penyebab kadangkala kerja melipat jadi suka tertangguh. Akibatnya baju-baju tinggi menggunung dalam bakul
  • Ruang tamu merupakan ruang yang paling utama di dalam sesebuah kediaman. Segala kelengkapan dan keperluan pada ruang ini sebolehnya dilihat tampil sempurna oleh tuan rumah. Lazimnya, kediaman yang berkeluasan agak sempit sering kali mendatangkan kegusaran dalam hal menyusun letak barangan hiasan dan barang-barang peribadi yang lain. Bagi menyelesaikan masalah ini, si pemilik kediaman haruslah mengambil langkah bijak untuk mencari idea penstoran yang baik di ruang tamu. Berikut kami tampilkan beberapa kaedah DIY yang boleh diguna pakai dalam mewujudkan sudut penstoran yang boleh membantu anda menyusun segala barangan hiasan dan peribadi secara sistematik dan tampil kemas.
  • Adakah anda pernah terfikir bahawa di masa akan datang, rekaan kediaman menjadi semakin unik dan ekstrem? Hal ini mungkin tidak mustahil kerana pada hari ini, kita dapat melihat kepelbagaian seni reka bangunan yang bukan sahaja unik tetapi kadangkala seakan-akan tidak masuk akal kerana seni binanya sangat luar biasa. Pun begitu, di negara-negara luar telah membuktikan bahawa tidak ada yang mustahil dalam bidang arkitektur, malah ia menambah daya tarikan terhadap rekaan inovatif seperti ini. Di sini, penulis ingin berkongsi senibina-senibina luar biasa di seluruh dunia khusus buat tatapan anda.
  • Gabungan gaya fesyen dan dekorasi pada ruang makan mampu membangkitkan mood serta memberi tarikan luar biasa. Anda hanya perlu memikirkan soal konsep yang ingin dibawa. Terdapat pelbagai gaya ruang makan yang kini menjadi trendy, antaranya gaya ruang makan terbuka, retro, Skandinavian, moden dan minimalis.
  • Projek pengubahsuaian kediaman sering kali memakan belanja sehingga ribuan ringgit. Ada yang sanggup melabur demi mendapatkan hasil yang terbaik dan ada pula yang lebih baik menyimpan, lantas tidak melakukan sebarang hiasan dekorasi dalaman. Tahukah anda bahawa terdapat kaedah DIY yang boleh dilakukan tanpa menelan belanja yang tinggi? Berikut kami kongsikan beberapa tip mudah yang murah, namun tetap menghasilkan sesuatu yang hebat dan kreatif bagi dekorasi hiasan kediaman anda.
  • Memilih rona hitam dan putih sebagai tema hiasan dalaman kediaman semakin mendapat tempat di hati peminat seni reka hias tanah air. Trend klasik kombinasi dua rona ini masih lagi mempunyai auranya yang tersendiri dalam menterjemah unsur dramatik dan kesegaran dalam apa jua ruang di dalam kediaman. Namun begitu, ada segelintir yang menganggap rona monokrom ini sesuatu yang membosankan. Tetapi, jika mendapat sentuhan yang tepat, kedua-dua elemen rona yang dipilih mampu menyerlah indah pada setiap sudut kediaman.
  • Dengan lambakan koleksi hijab yang ada di rumah kadangkala boleh mendatangkan pening kepala dek kerana tidak tahu di mana lagi tempat untuk menyimpan kesemua hijab yang ada. Mana kan tidak, kalau dah namanya perempuan, asal nampak yang cantik sahaja, kalau tidak banyak beli satu pun jadilah. Sudahnya, bila sampai di rumah terus buntu apabila melihat timbunan hijab yang tidak tersusun. Istimewa buat anda si Hijabista di luar sana, jom cuba idea yang kami ingin kongsikan ini untuk memberi inspirasi dalam mencipta rak penyangkut hijab.
  • Bagi pencinta taman organik, mewujudkan tanah subur, kaya dengan humus dan nutrien adalah kunci utama tanaman menjadi subur sama ada pokok buah-buahan, sayur, tanaman hiasan seperti renek, pokok dan banyak lagi. Kesuburan keseluruhan tanah sangat mustahak berbanding proses memberi baja yang rutin semata-mata tanpa kita tahu keperluan sebenar tanah. Tanah halaman kita mungkin kekurangan nutrien tertentu atau struktur tanah yang kurang bagus atau pH tanah yang terlalu tinggi atau rendah. Anda bertuah jika memiliki tanah yang subur, jika tidak terpaksalah melakukan sesuatu bagi menyuburkan tanah menjadi medium tanaman yang baik untuk tanaman anda.
  • Ruang kerja sememangnya memerlukan penstoran yang sangat terancang. Segala dokumen dan keperluan kerja perlu diasingkan dengan cukup teliti. Ini bukan sahaja mempengaruhi tata kerja malah juga produktiviti anda. Umpama sebuah Bandar kecil yang terancang, bukan sahaja menyenangkan malah molek dipandang mata.
  • Untuk mengubahsuai sesuatu ruang itu bukanlah bermaksud anda mengubahnya secara total dengan melaburkan wang yang banyak demi mendapatkan sesuatu hasil yang baru. Seperti yang kami ingin konsgsikan ini, terdapat pelbagai idea DIY blacksplash ruang dapur yang boleh diubah suai menjadi kepada sesuatu yang lebih segar. Terdapat pelbagai material yang boleh digunakan sebagai panel pada ruangan ini. Berikut merupakan 16 pilihan terbaik dalam menjelmakan kesempurnaan gaya dapur anda.
  • Anda mungkin tidak pernah mengimpikan untuk memiliki sebuah ruang rak kasut yang besar dan luas seperti selebriti-selebriti yang sering kita lihat di kaca televisyen. Namun begitu, hal ini sebenarnya tidak mustahil untuk dijadikan kenyataan kerana tanpa memerlukan kos yang tinggi, anda juga boleh untuk mencipta sendiri ruang peribadi untuk penstoran sepatu dan tas tangan.
  • Tahukah anda, setiap warna yang dipilih untuk menghiasi ruang kediaman juga memainkan peranan dalam menentukan karakter sebenar anda? Oleh sebab itu, setiap individu mempunyai pilihan yang berbeza-beza kerana mempunyai personaliti dan cita rasa yang berlainan. Jom kita lihat pilihan warna yang sesuai mengikut horoskop anda.
  • Dekorasi gaya mewah dengan kehadiran fiber sintetik seperti bulu tiruan dapat memberikan kelainan dalam menata hias ruang kediaman. Walaupun tidak beriklim sejuk seperti di negara luar, namun penggunaan bulu tiruan sebagai hiasan dalaman masih lagi relevan untuk dijadikan sebagai salah satu idea menghias singgahsana. Secara amnya, pemilik kediaman yang berani tampil dengan konsep ini lazimnya seorang yang cintakan haiwan. Biarpun ia bukan bulu yang sebenar, namun tekstur dan kelembutan material menjadikannya mewah dalam gaya. Namun begitu, terdapat beberapa tip yang perlu diikuti sebelum memilih fiber sintetik bagi menambah konsep glamor pada ruang kediaman.
  • Gaya penstoran pakaian terbuka kini menjadi pilihan ramai kerana tata hias yang menampilkan ciri-ciri elegan dan mewah. Bagi anda yang ingin kan penstoran terbuka namun keluasan kediaman terhad, anda patut mencuba cara sebegini. Jika bilik tidur utama anda tidak terlalu luas, anda boleh wujudkan sedikit ruang pada sepanjang sudut sisi bilik untuk menggantung pakaian secara terbuka. Bagi projek skala kecil mewujudkan penstoran pakaian terbuka ini, anda boleh membina sendiri mengikut reka bentuk yang anda inginkan atau boleh dibeli di kedai perabot sedia ada.
  • Ini memang cara yang sangat mudah dan rugi jugalah kalau anda tidak mencubanya. Bukan itu sahaja dengan menggunakan kaedah ini mudah anda boleh mendapat banyak pokok cili.
  • Sering kali kita lihat terdapat banyak longgokkan batu blok yang hanya terbiar di tepi kawasan kediaman. Mungkin selepas membuat sesuatu projek pembinaan, yang selebihnya hanya dibiarkan begitu sahaja. Tahukah anda bongkah batu blok boleh diinovasi menjadi sesuatu yang berguna? Misalnya, ia boleh dicipta untuk menjadikannya sebuah bangku yang selesa dan unik. Idea-idea kreatif seperti ini boleh membantu anda untuk mengitar semula barangan yang tidak lagi digunakan kepada sesuatu yang lebih berguna dan memberi manfaat.
  • Jika kita lihat, konsep katil rendah sudah sinonim dengan negara Jepun yang sering mengetengahkan rekaan minimalis pada kamar tidur. Namun begitu, sejajar dengan pembangunan arus semasa, konsep ini sudah pun dimodenkan dan menjadi pilihan rata-rata peminat dekor serata dunia. Bukan sekadar hanya mementingkan gaya, konsep ini juga sesuai buat mereka yang mempunyai anak kecil kerana kedudukan tilam yang rendah dapat mengelakkan risiko anak kecil terjatuh daripada katil.
  • Menjadi satu impian buat si penggemar kopi untuk mewujudkan stesen kopi di kediaman sendiri. Hal ini adalah tidak mustahil kerana untuk merealisasikan harapan ini, sama ada ruangan stesen kopi yang luas atau kecil, ia semua bergantung kepada keluasan kediaman dan bajet anda. Jom kita lihat antara konsep stesen kopi yang boleh anda wujudkan sendiri di rumah.
  • Melihatkan kepada situasi rumah yang berselerakan kadangkala membuatkan kita berasa tertekan. Dengan timbunan pakaian yang tidak dilipat, perkakasan dapur yang tunggang langgang, serta barangan-barangan peribadi yang berantakan, apa lah salahnya jika anda belajar untuk menyusun atur dengan kemas dan rapi. Bukan sahaja rumah kelihatan bersih dan cantik, hendak mengemas nanti pun tidak susah bukan?
  • Sebuah laman yang indah dan berkualiti bukan sahaja terletak pada lanskap tanaman, malah ia juga merangkumi daripada aspek pemilihan dan penataan perabot khas untuk laman. Perabot laman merupakan titik tumpu dimana anda boleh menggunanya di saat ingin menghayati keindahan laman.
  • Kali ini, kami ingin berkongsi tip bagaimana untuk mencipta ruang penstoran pada sudut bawah tangga di ruang kediaman. Sudut ini merupakan antara lokasi paling sesuai untuk dijadikan sebagai stor penyimpanan barang tetapi dengan syarat, barangan yang disimpan itu hendaklah disusun dengan kemas dan rapi.
  • Sebagai peneraju jenama cat terkemuka, pakar-pakar global mewujudkan ramalan terhadap gaya dan reka bentuk selepas mencerminkan mengenai gaya dalam kehidupan manusia dari segala aspek reka bentuk dan seni bina kepada fesyen, kecantikan serta reka bentuk grafik dengan dipengaruhi sosial dan ekonomi.
  • Jika anda inginkan sebuah taman di kediaman tetapi tidak mempunyai kawasan luar yang luas, mungkin inilah masanya untuk anda mencipta ruang taman tertutup. Selain daripada mendapat udara yang segar daripada tumbuhan hijau, kehadiran taman tertutup ini juga mampu memperindah lagi teratak bahagia anda.
  • Peranan lampu pada ruang kediaman tidak dapat disangkal lagi kerana ia mempunyai kesan yang besar kepada kehidupan kita. Bayangkan jika sesebuah kediaman itu tidak mempunyai lampu, pasti gelap gelita dan tidak bercahaya bukan? Fungsi lampu ini berperanan untuk menentukan ruang dan mewujudkan suasana hebat supaya dapat merasakan kehangatan di rumah sendiri. Terdapat pelbagai gaya, trend pencahayaan dan material pada setiap rekaan lampu hiasan. Berikut merupakan beberapa koleksi lampu gantung yang unik dan bergaya, sesuai untuk melengkapi ruang kediaman anda.
  • Kediaman kecil tidak pernah membataskan tuan rumah untuk tetap memiliki sudut-sudut indah dalam setiap dekorasi pilihan. Oleh itu, si pemilik kediaman digesa untuk lebih kreatif dalam mencipta reka hias ruang kecil supaya kelihatan lebih menonjol. Kali ini, ruang makan menjadi pilihan penulis dalam berkongsi idea untuk mencari konsep yang sesuai bagi sudut yang agak sempit di sesebuah kediaman. Berikut merupakan beberapa idea yang boleh dijadikan rujukan untuk menampilkan sisi kelainan dalam sudut ruang makan.
  • Ruang kamar mandi yang kecil bisa menjadi hebat jika anda bijak untuk menghiasnya. Gunakan setiap ruang yang ada untuk anda letakkan segala perkakasan mandian. Jika anda susun dengan kemas, ruang kamar mandi yang kecil tidak lagi menjadi alasan untuk kelihatan berantakan. Jadi, adalah sangat penting memilih reka bentuk yang tepat untuk menjadikan ruang tampak lagi luas. Khas untuk anda, kami sediakan beberapa idea menarik untuk dijadikan inspirasi.
  • Memiliki kediaman yang sederhana luas kadangkala mendatangkan kegusaran buat si pemilik kediaman. Buntu dengan dekorasi untuk menata hias ruang tamu, membuatkan ada segelintir daripada mereka yang malas untuk menghias rumah. Alasannya, “Ala rumah aku kecil, mana boleh nak dekor cantik-cantik. Ruang sempit, nak letak macam-macam perabot pun tak muat”. Siapa bilang kediaman kecil tidak boleh tampil indah dan menawan? Jom singkap rahsia yang kami ingin bongkarkan ini.
  • Memiliki perabot yang bersifat kekal segar sepanjang zaman bukan mudah. Pengaruh rekaan, warna, corak dan sebagainya menjadi faktor mengapa ia dilihat sudah tidak cocok untuk sesuatu aliran. Pun begitu di Ashley Furniture Home Store, pilihan perabot berkualiti dengan hasil kerja bermutu menanti anda. Ashley merupakan kunci penyelesaian dalam mencari perabot bermutu, tahan lama dan indah selalu.
  • Satu lagi lokasi baru kedai perabot yang wajib dikunjungi adalah di Tekni Furniture, Petaling Jaya. Baru-baru ini, telah berlangsung sidang media untuk diperkenalkan koleksi terkini kepada media tempatan. Pihak Tekni Furniture berkongsi informasi terkini dan terperinci mengenai koleksi perabot berkonsepkan kediaman Eropah yang dibawa khusus untuk para peminat seni hias dalaman tanah air. Pembuatan yang kukuh dan jahitan yang teliti dengan material yang dirawat khusus bagi menghasilkan hasil istimewa, telah didedahkan secara santai.
  • Jika ingin menjadikan ruang kediaman lebih teratur dan membuatkan hidup anda lebih mudah tanpa perlu menghabiskan simpanan wang seumur hidup, kadangkala anda sendiri yang harus mencari akal untuk merealisasikan harapan ini. Dengan helah mudah tetapi masih mengekalkan daya kreativiti yang tinggi, creativedesign.tips telah pun berkongsi idea untuk menjadikan kehidupan lebih mudah dan menonjol. Hanya menggunakan barangan yang sedia ada di ruang kediaman, helah-helah bernas ini berjaya menghasilkan sesuatu yang menakjubkan. Jom kita semak antara barangan yang diguna pakai.
  • AirAsia telah melancarkan ‘kombo SANTAN’ terbaru, yang terdiri daripada pilihan makanan yang menyelerakan serta minuman percuma. Anda kini boleh membuat pra-tempahan kombo SANTAN ini dengan harga baru iaitu serendah RM10 untuk penerbangan AirAsia Berhad (AK), dan dari RM15 untuk penerbangan AirAsia X Berhad (D7). Lebih menarik, tempahan awal makanan kombo SANTAN akan menikmati nilai yang lebih hebat kerana anda boleh memilih pelbagai pilihan minuman seperti air berkarbonat, air mineral atau kopi*.
  • Hiasan taman yang cantik memberi nilai tambah pada ruang kediaman agar kelihatan lebih segar dan mempesona. Dekorasi ruang laman tidak boleh diambil mudah kerana ia juga memainkan peranan penting dalam mencipta sudut landskap yang sempurna. Oleh itu, idea-idea seperti projek mozek boleh membantu untuk menceriakan lagi persekitaran taman. Sama ada dengan penggunaan jubin atau kaca, terdapat pelbagai gaya hiasan mozek yang boleh dijadikan inspirasi bagi memperindah ruang laman kediaman.
  • Alhamdulillah, sampai ke saat ini saya masih lagi bersemangat dengan hobi yang satu ini, ‘BERKEBUN’. Halaman rumah saya kecil sahaja, tapi itu bukan halangan meneruskan hobi yang begitu mengujakan ini. Ia semacam terapi minda di saat
  • Sentuhan kelainan diberikan bagi memperindah lagi ruang kamar tidur dengan ciptaan dinding batu yang tampak gah pada ruang kamar. Memperlihatkan sisi natural dalam komposisi reka bentuk hiasan, pertaruhan binaan dinding batu pastinya menghasilkan impak besar untuk dekorasi kamar tidur. Tampil selesa dan penuh dengan nilai eksklusif, hiasan dinding batu juga mampu menyegarkan pandangan tatkala seharian penat berada di tempat kerja.
  • Bila menonton filem-filem di panggung wayang mahu pun di kaca televisyen, perkara paling utama yang dapat menarik perhatian adalah apabila lokasi penggambaran yang dipilih membuatkan pandangan si penonton terpaku dengan keindahan pemandangan dan hotspot menarik yang dipaparkan dalam filem tersebut. Sesekali mencari inspirasi deko laman dan arkitektur di negara orang pastinya memberi lebih banyak idea segar dan unik yang boleh diaplikasikan pada ruang kediaman. Paparan lokasi yang mungkin kita sendiri tidak tahu akan keindahannya sedikit sebanyak dapat dilihat di dalam filem. Tidak dapat dinafikan, lokasi penggambaran filem juga dijadikan sebagai rujukan bagi mereka yang ingin memilih destinasi percutian, di samping mencari ilham tentang idea baru bagi memberi sentuhan kelainan dalam menambahkan lagi cita rasa Asia. Nah, kami paparkan antara beberapa filem yang memilih lokasi indah di sekitar negara Asia.