• Musim hujan adakalnay menjadi kelebihan kepada tanaman anda kerana kerperluan airnya sentiasa mencukupi. Secara tidak langsung, tugas-tugas penyiraman menjadi ringan. Namun, ketika musim huja ini juga lah antara punca-punca akan mengakibatkan tanaman mudah mati. Nak elak tanamana anda menjadi mangsa seterusnya, ikuti 8 langkah wajib ini.
  • Dunia masakan memang cukup luas dan tak akan pernah habis untuk menuntut ilmu. Walaupun ramai suri rumah menjadikan ruang dapur sebagai salah satu ‘spot’ kegemaran dalam rumah. Namun apabila timbul situasi seperti bekas gula dihurung semut atau nasi termasak mentah dan sebagainya, sudah pasti ketenangan berada di dapur sedikit terjejas dan mengubah mood anda. IMPIANA ingin kongsi kan petua dapur yang cukup berguna untuk anda praktikkan.

  • Throw cushion adalah aksesori penting yang mampu menaikkan seri ruang. Kini terdapat pelbagai bentuk dan corak kusyen tabur ini malah rambang mata apabila memilihnya di gedung-gedung dekorasi. IMPIANA bawakan tip bagaimana berguna untuk anda bagi memanjangkan hayat aksesori ini agar sentiasa kelihatan baru.
  • Secara tidak langsung, Jumlah kuwujudan burang kakak tua Yellow-crested turun secara mendadak ditambah dengan masalah penggondolan hutan secara berleluasa. Tambahan lagi, menurut bancian lebih 10,000 spesies kakak tua termasuk Lories ditangkap di Utara Halmahera, Indonesia setiap tahun untuk tujuan penyeludupan.
  • Siapa kata wanita je minat mendeko dan berkemas? Tiada beza minat wanita dan lelaki hari ini. Lelaki juga punya cita rasa yang kadang-kadang kalah wanita. Turut berkongsi tip untuk mendeko, semoga ia bermanfaat untuk semua.
  • Anda memiliki kediaman kecil? Itu bukan penghalang kerana masih ada cara ringkas dan mudah bagi menghias kediaman anda. Ia bukan sahaja murah bahkan membantu anda berjimat cermat. Apa yang penting adalah anda rajin memastikan ruang yang sekecil itu kekal tersusun bersih dan kemas.
  • penyakit hawar pucuk (Choanephora cucurbitanum).. Penyakit pokok nie kena dekat rakan fb saya yg bertanyakkan tentang penyakit ini.. Kali nie saya share sedikit info tentang penyakit nie..
  • Ibu ini hanya melihat hack di internet dan menghasilkannya sendiri. Memang kreatif!. Yang penting, lepasni mainan kereta tidak bersepah dan tersusun.
  • Rumah yang direka oleh ayahnya sendiri berkonsepkan ala-ala town house ini dengan rumah bawah yang didiami pekerja ayahnya dan pemilik mendiami kediaman atas rumah. Berkongsi tentang hasil perabot rumah ini, pemilik sering membeli perabot serta hiasan perabotnya di IKEA, Kaison dan juga online.
  • Mak cik Sara Saad punya resepi nie pernah viral.. Mungkin resepi hormonnya menjadi.. ada yang nak cuba? Gunakan resepi yang disediakan
  • Mr. Lim yang berasal dari Taiping, Perak bijak mengolah semula kayu dari bingkai tanaman nya yang Telah rosak dan tidak digunakan lagi. Hanya memerlukan modal tenaga, Mr. Lim mengasingkan bingkai kayu yang masih dalam keadaan baik dan dicantum menggunakan paku membentuk lattice.
  • Bila bercakap soal menghias kamar anak-anak, kita bagaikan rambang mata untuk menyediakan ruang terbaik untuk si kecil. Namun adakala dalam keadaan kelam kabut kita terlupa satu dua perkara yang dianggap remeh tetapi sangat penting. IMPIANA berkongsi tip yang mungkin boleh ditambah dalam skill anda menghias kamar anak anda. Persediaan yang rapi menjaminkan hasil yang bermutu dan amali.
  • Impiana kongsi cara wanita ini bersama suaminya,Mat'in Ali dalam proses #diykabinetdapur . Ramai sebenarnya yang bertanya sama ada pemilik mengambil upah atau tidak? namun niat pemilik hanya ingin berkongsi dan membantu mereka yang mempunyai rendah untuk memiliki kabinet dapur idaman.
  • Musim hujan adakalnay menjadi kelebihan kepada tanaman anda kerana kerperluan airnya sentiasa mencukupi. Secara tidak langsung, tugas-tugas penyiraman menjadi ringan. Namun, ketika musim huja ini juga lah antara punca-punca akan mengakibatkan tanaman mudah mati. Nak elak tanamana anda menjadi mangsa seterusnya, ikuti 8 langkah wajib ini.
  • Rata-rata ibu-bapa mesti menghadkan pembelian air bergas untuk anak mereka. Lagi-lagi yang masih kecil. Walau bagaimanapun, Coca-Cola adalah minuman ruji bagi rakyat Amerika. Iklannya boleh dilihat di mana-mana sahaja. Tetapi apa yang kita tak pernah tahu mengenai Coca -Cola selain air minuman bergas yang boleh diminum? Sebenarnya Coca-cola juga mampu diguna pakai dan praktikal untuk kegunaan di rumah.
  • Menrut kajian menyeluruh, tisu barah mudah membiak dan aktif disebabkan oleh pemakanan dan aktiviti harian yang tidak sihat. Ia antara ancaman utama di kalangan wanita.
  • Tanaman pun ada sifat-sifat uniknya seperti manusia. Padanan jenis tanaman yang sesuai dengan karekter anda memudahkan lagi tugasan menyelengara bagi anda yang mencari-cari tanaman yang sesuai
  • Antara bahan wajib yang perlu ada di dapur ialah bawang dan kentang. Ada yang menjadikan bakul atau bekas sebagai tempat penyimpanan selamat bagi kedua-dua bahan ini. Namun begitu, untuk menampilkan kelainan dan meningkatkan daya kreativiti, anda juga boleh membuat DIY tempat penyimpanan bawang dan kentang dengan cara yang lebih menarik. Kami mengumpulkan beberapa idea-idea menarik yang juga boleh dijadikan sebagai tempat meletakkan buah-buahan jika dirasakan sesuai. Selamat mencuba!
  • Terdapat banyak sebab mengapa dedaun pokok anda bertukar menjadi kuning. Di bawah adalah antara sebab yang paling biasa dan cara bagaimana anda boleh membantu memulihkan pokok tersebut.
  • Ini memang cara yang sangat mudah dan rugi jugalah kalau anda tidak mencubanya. Bukan itu sahaja dengan menggunakan kaedah ini mudah anda boleh mendapat banyak pokok cili.
  • Baru-baru ini saya telah diminta menukar meter elektrik rumah yang lama kepada meter elektrik yang baru. Sejak saya menukar meter elektrik yang baru bil elektrik saya mencecah ratusan sebulan berbanding sebelumnya di mana ketika saya menggunakan meter elektrik yang lama jumlah bayaran tidak pernah mencecah ratusan ringgit. Diharap pihak berwajib boleh mengatasi masalah ini kerana amat membebankan saya yang berpendapatan rendah.
  • Pasangan ini menggunakan studio kediaman mereka, STUDIO MUCCI bagi mewarnai hari-hari mereka. Dengan menyatakan "No Bad Days" bagi mendefinasikan gaya hidup Amina dan Salvatore.
  • Kita selalu cari barang murah tapi berkualiti kan? Dan mungkin ada sesetengah dari kita tak kisah pon beli barang 'second hand' janji kualiti yang dipentingkan. Namun ada perkara yang kita tak tahu, sebenarnya sesetengah barang 'second hand' ni ada tarikh luput. Senarai semak 9 barang yang perlu anda elakkan dari membeli barang 'second hand'. 1) Alat m
  • Buat mak-mak yang selalu menghadapi rumah bersepah dek kerana mainan anak, baju lama berlonggok, barang kraf yang tidak digunakan lagi, boleh cuba buat kotak simpan barang ala ikea ni. Bila anak ke sekolah, bosan- bosan tu boleh cari kotak dan balut jadi cantik sebegini. Selamat mencuba!
  • "Kebanyakan elemen dekorasi taman seperti pasu dan sebagainya adalah hasil produk tempatan dan diubahsuai sedikit mengikut kesesuaian taman saya. Cuma saya agak selektif dalam pemilihan ornamen taman kerana tidak semua produk sesuai dengan konsep taman yang ingin ditonjolkan."-Pemilik
  • Pokok Ulam Raja atau nama botanikalnya Cosmos caudatus merupakan tumbuhan herba tropika yang berasal dari Amerika Latin. Tumbuhan ini dikatakan tumbuh meliar dan mudah di dapati di Florida, Amerika Syarikat dan di Malaysia serta lain-lain negara Asean.
  • Jika anda mempunyai masalah yang sama dengan ibu ini, anda boleh tiru bagaimana dia mengatasi masalahnya. Memang kreatif.
  • Perlu diketahui ini hanya sebagai hormon, jadi penerapan baja asas yang sesuai perlu di teruskan seperti biasa. Hormon dapat berfungsi dengan baik apabila kandungan unsur nutrisi yang diperlukan telah tersedia ..
  • Namun anda mampu biarkan ia bertahan sehingga 7 hari. nasib baik.. ada ynag boleh tahan sebulan. Pasti si pemberi rasa dihargai apabila melihat bunga yang diberi dijaga dengan baik. Maka itu, ikuti 6 cara berikut.
  • Laman akan tampak lebih berseri apabila di serikan dengan kehadiran batu pemijak pebble wash. Apa yang lebih menarik, anda tidak perlu lagi membeli sebaliknya boleh hasilkan sendiri seberapa banyak yang anda inginkan. Jom cuba.
  • “Eh macam mana nak bersihkan bekas pembuat roti bakar ea?” Soalan macam ni mesti selalu terlintas dalam fikiran kita kan
  • Bring the vintage back! Trend barangan Vintaj & Retro kini semakin menyengat di kalangan peminat dekorasi kediaman. Orang kata, yang lama itu lebih berkualiti, tahan lama dan mengancam pandangan.
  • Tapi perkara lebih menarik bagi pengemar durian ni, celik-celik mata jer bau durian.. brakfast durian.. lunch durian. Nak tahu kat mana anda boleh dapatkan pengalaman begini? berikut 8 pilihan lokasi farm stay di dalam ladang durian:
  • Kajian daripada beberapa buku menunjukkan setiap 100 gram buah mengandungi 95.9 g air, Protin (0.155 g), Serat (0.18 g), Lemak (0.12 g), Ash (0.51 g), Kalsium (5.4 mg), Posforus (17.6 mg), Ferus (3.25 mg) ,Karotin (0.019 mg), Thiamine (0.029 mg), Riboflavin (0.013 mg) dan Niacin (0.0292 mg). Cermai didapati mengandungi 4.6 mg asid askorbik.
  • Musa Praying Hand atau Praying Hand Banana jika di Melayukan akan menjadi Pisang Tangan Yang berdoa. Ia bukan lah spesies baru atau cultivar yang dikacuk. Tanaman tropika yang berasal dari keluarga Musaceae ini telah lama wujud namun ia kurang didedahkan tambahan ia sukar diperolehi.
  • Sebenarnya, ada spesies strawberi yang sesuai untuk ditanam di tanah rendah Malaysia yang tidak memerlukan kaedah rumah hijau pun. Anak benihnya yang mudah didapati secara online juga menyebabkan tanaman ini kian menjadi popular. Namun anda perlu pastikan perkara-perkara tersebut perlu di patuhi bagi menjadi habitat sempurna untuk pokok strawberi anda nanti.
  • Sama ada sedar atau tidak, bahan dari dapur anda juga berpotensi menjadikan ros anda kembang setaman. Tak perlu belanja tinggi dan paling penting ia mudah diperolehi. Antara bahan-bahan tersebut adalah seperti berikut:
  • Sebelum memiliki taman yang dipenuhi koleksi Bromeliad, laman telah di jadikan ruang untuk bereksperimen dengan pelbagai konsep oleh pemilik. Menurutnya kos penanaman rumput menggunakan khidmat kontraktor lebih mahal berbanding melakukannya sendiri. Pemilik hanya mengeluarkan modal sekurang-kurangnya RM300 untuk penanaman rumput. Pengubahsuaian dilakukan sendiri dan berskala kecil, sebahagian besar ruang sedia ada dikekalkan. Oleh kerana sering mengubah wajah tamannya, keadaan tanah asal telah mulai serasi dengan tanaman. Jadi, tiada perubahan ketara dilakukan kepada struktur tanah.
  • Bau busuk pada kusyen, langsir, karpet dan sofa memang agak merunsingkan. Jom hasilkan pewangi fabrik sendiri..
  • Beli rumah ‘second hand’ tak sama dengan beli rumah ‘undercon’ dengan pemaju. Proses yang perlu dijalani juga turut berbeza.
  • Masalah sisa-sisa serbuk detergen melekat pada drum mesin basuh sudah menjadi kebiasaan.
  • Kendurian yang dirancang oleh Food Mega Festival @shah alam baru-baru ini terpaksa dibatalkan gara-gara buah yang samapai tidak masak. Namun pihak penganjur mengambil keputusan untuk menjual durian yang tidak masak dengan harga lelong RM 12. Tapi agak mengecewakan jika buah yang dibeli tidak memuaskan. Biasa lah peniaga, mana nak cakap benda negatif kan. Bagi mengatasi masalah ini, jadikan 8 tip ini sebagai panduan
  • Dari tunggul yang hendak dibuang tadi dibiakkan semula ia mampu menghasilkan lebih dari 3 anak pokok. Selain itu juga, kaedah ini dapat menjadikan pohon pisang lebih renek atau rendang. Jadinya nanti masa berbuah, mudah lah untuk dicapai dan dituai. Mesti best kalau buah pisang tu duduk nagam-ngam atas kepala.
  • Selalu fikir ada ke rumah harga mampu milik sekarang ini. Duit gaji pon cukup-cukup untuk nak simpan beli rumah. Pelabur ini ajar tip memliki rumah dengan bajet sedikit.
  • Bila berhadapan dengan masalah ini, jangan terus marah anak kecil. Sel-sel otak mereka sedang berhubung dengan aktif. Mereka sedang mempelajari sesuatu. Jadi, mak ayah la perlu ambil peranan untuk mencuci semula dinding tersebut dengan cara mudah ini!
  • Dalam arus kesibukan masyarakat yang mengejar gaya hidup serba moden, masih ada sekelompok insan yang masih lagi meminati gaya hidup kedesaan. Walaupun ianya hanya mampu di abadikan pada situasi yang bersesuaian sahaja, namun penghargaannya tetap diangkat menjadi peneman sisi kehidupan. Begitu juga dengan kediaman yang dikunjungi oleh team LAMAN Impiana baru-baru ini. Kediaman yang berkonsepkan Inggeris pada asal nya diubah konsepnya kepada sentuhan kedesaan dek disebabkan kerinduan yang tidak berbelah bagi tatkala mengenangkan nostalgia kenangan zaman dibesarkan dahulu.
  • Selalu kan kita mengalami taik cicak yang memang bersepah tepi pintu atau tingkap? Stress sebab kerja mencucinya tak pernah putus. wanita ini kongsi pengalaman dan petua yang beliau amalkan.
  • Siapa sangka rumah yang dibeli murah atas tangan dan diubah suai menjadi rumah idaman yang tak pernah pemilik sangkakan.
  • BUAH BUSUK..perasan tak bila buah atau sayuran korang jadi busuk tetiba..salah satu sebab adalah lalat buah nie. Jadi sebelum korang tuduh penyakit atau kulat yg kerjakan tanaman korang, baik tengok betul-betul supaya tak membazir racun dan duit korang dalam buat rawatan pokok padahal penyakit tu takde pun..
  • Pelbagai kaedah dan jenis baja yang boleh digunakan untuk mendapatkan hasil bunga yang kembang mekar di laman. Sama ada dengan mengunakan bahan organik mahupun kimia, pasti ada hasilnya. Namun kali ini LAMAN IMPIANA nak galakkan anda untuk hasilkan baja dari buah-buahan atau sayuran yang rosak dari dapur anda.
  • Serangga seperti semut, lipas dan cicak sering di jumpai di dalam rumah. Walaupun serangga ini tidak berbahaya namun ia masih lagi serangga perosak yang boleh memudaratkan kesihatan jika dibiarkan. Penggunaan racun serangga dengan kerap tidak baik untuk kesihatan anda. Impiana kongsikan petua mudah untuk menghalau semut, lipas dan cicak di rumah anda.
  • Ketika anda membuka sarung bantal, anda akan mendapati bantal tidur berwarna putih mula berubah menjadi kekuningan.
  • Rumah dah bersih tapi ada lagi satu masalah yang menyebabkan anda tidak selesa berada di rumah. Apa dia? LALAT. Kebiasaanya rumah yang berhampiran dengan kawasan ladang ayam, longkang, tempat longokkan sampah dan sebagainya mesti menjadi mangsa.
  • Ada beberapa tempat ni memang kita selalu terlepas pandang bila waktu mencuci. Impiana kongsikan 'spot' yang biasanya kita tak ambil remeh.
  • Durian merah Banyuwangi ini semakin terkenal di serata dunia. Ini dibuktikan apabila terdapat beberapa pengusaha ladang cuba mempelajari teknik penanaman durian merah ini serta mendapatkan bakanya. Tidak terkecuali untuk yang fanatik durian, nama durian merah tentu mengundang rasa ingin tahu untuk menikmatinya.
  • Roselle mempunyai khasiat yang tinggi sebagai herba semulajadi yang membekalkan kandungan Vitamin C yang tinggi iaitu setiap 100gm mengandungi 280 mg Vitamin C.
  • Penanaman Avokado dari biji benih lazimnya mengambil masa yang lama untuk menghasilkan buah. Jangan risau , sementara menunggu pokok matang untuk menghasilkan buah banyak manfaat daun avokado yang boleh kita ambil.
  • Ramai antara kita yang beranggapan penggunaan daun bidara (Ziziphus spina-christi) dalam perubatan Islam berasal kepercayaan dan penggunaanya secara tradisi dalam masyarakat Melayu. Sebenarnya penggunaan daun bidara adalah sunnah Rasulullah SAW. Pohon bidara (sidr) disebut sebanyak 2 kali dalam kitab suci
  • Kebanyakan kita bila tengok kulit limau, memang terus buang tanpa fikir banyak. Tapi apa yang kita tak tahu, kulit limau sebenarnya mampu dimanfaatkan dengan beberapa cara ‌ini.
  • Batu bersurat Sumeria bertarikh 2200 SM, yang dijumpai di kota Nippur menunjukkan bahawa daun lidah buaya telah digunakan sebagai julap. Pada 1550 SM, orang Mesir Ebers Papyrus menunjukkan bahawa daun lidah buaya dikisar, dicampur dengan komponen perubatan lain dan direbus, kemudian digunakan dalam 12 formula perubatan, untuk kegunaan dalaman dan luaran. Sekitar 400 SM, sap lidah buaya telah direbus untuk kegunaan domestik dan dieksport melalui pedagang Arab sepanjang Asia barat. Selaras itu, pokok ini telah dikenali sebagai ‘penyembuh senyap’ oleh pengganut agama Hindu dan ‘ramuan harmonik’ oleh pakar perubatan Cina kuno. Ia telah (dan masih) ditanam dan digunakan di India sebagai agen penyembuhan dalaman dan luaran
  • Lidah buaya atau lebih popular dengan panggilan Aloe vera merupakan salah satu spesies dari keluarga Aloe yang tumbuh subur di dalam iklim tropika. Kebiasaanya lidah buaya ini di tanam bagi tujuan hiasan kerana ia antara tanaman yang paling mudah dan cepat membiak tanpa memerlukan penjagaan termasuklah penyiraman.
  • Rimas dengan kehadiran si tikus di kediaman. Pelbagai langkah sama ada dari segi pengunaan racun perangkap telah di lakukan. Bukan nya makin berkurangan malah semakin banyak. Kalau nak guna racun pulak, bila si tikus mati di tempat-tempat tersorok dah susah pula nak mencari bangkainya. Biasanya satu rumah habis di pungah. Tapi ada 3 bahan alami ini mampu menyelesaikan masalah anda. Ia tidak membunuh, tetapi mencegah kehadiran tikus ke kediaman anda.
  • Adakalanya, ramai beranggapan memiliki si bulu comel ini memerlukan ruang dan peruntukkan yang besar menyediakan keperluan aktiviti mereka. . Sebenarnya bagi anda yang DIY LOVER, tak perlu keluarkan kos yang banyak untuk sediakan keperluan si comel anda. Lagi best, permainan dan keperluan yang di sediakan berupayan menjadi sebahagian dekorasi kediaman anda. CANTIK dan AWESOME!
  • Kebiasaannya apabila anda ternampak lipas berlari atau berterbangan di dalam rumah, pastinya dengan pantas anda akan mengambil penyapu atau surat khabar untuk memukul lipas tersebut. Betul kan? Cara ini memang mudah untuk menghalau atau membunuh lipas, tetapi anda perlu tahu yang cara sebegitu sebenarnya lebih membawa keburukan.
  • Dari balang kaca terpakai kepada bekas perhiasan. Mengapa membazir? Impiana tunjukkan cara mudah buang label pada bekas kaca ini.
  • Kita selalu hairan kenapa ada rumah rakan dengan anak kecil nampak kemas dan bersih sedangkan kediaman kita pula hanya kelihatan teratur seketika saja sebelum bersepah semula.
  • Daun segar remayong hijau adalah sumber yang kaya dengan beberapa antioksidan pigmen karotenoid, penuh dengan kadungan penting seperti ß-karoten, lutein, zeaxanthin. Sebatian ini mampu bertindak sebagai pelindung terhadap radikal bebas dalam oksigen dan spesies oksigen reaktif (ROS) yang memainkan peranan penyembuhan dalam penuaan dan pelbagai proses penyakit.
  • Selain untuk tujuan membersihkan gigi anda, ubat gigi juga mempunyai kegunaan lain yang jarang dipraktikkan. Berikut, 20 penyelesaian mudah dan cepat hanya dengan menggunakan ubat gigi:
  • Selain untuk tujuan membersihkan gigi anda, ubat gigi juga mempunyai kegunaan lain yang jarang dipraktikkan. Berikut, 20 penyelesaian mudah dan cepat hanya dengan menggunakan ubat gigi:
  • Mata merupakan satu anugerah yang amat besar bagi setiap insan. Maka, ia seharusnya dijaga dengan baik agar sentiasa kelihatan cantik dan bersinar setiap waktu. Namun begitu, terdapat satu masalah mata yang sering berlaku dikalangan mereka yang kurang peka terhadap penjagaan mata, iaitu lingkaran gelap di bawah mata atau lebih dikenali sebagai ‘eye bag’.
  • Setiap orang mesti pernah berdepan dengan bil melambung disebabkan aircond yang kadang-kadang buat kita rasa seriau bila bil TNB sampai rumah. Sampai bila nak rasa macamni? Buat ibubapa yang ada anak kecil, kadang-kadang kita kesian bila lihat mereka berpeluh, nak tak nak pasang satu aircond dalam bilik. Itupon kita berjimat untuk tak melebihi.
  • Setiap minggu ada open house diselang seli dengan majlis kahwin. Kalau tak makan rugi, bila dah makan menyesal pula sebab terlebih. Ikuti tip berguna dari Kevin Zahari untuk mengelakkan berat badan cepat naik.
  • Bukan mudah nak menurunkan berat badan selepas bersalin. Kalau berjaya sekalipun, perut dah tak sama macam masih anak dara dulu.
  • Memiliki sebuah kolam ikan sudah pasti keperluan penyelenggaraanya yang membeban terbayang di fikiran anda. namun tidak bagi remaja yang berusia 19 tahun ini. Kolam yang dibina tidak perlu penyelenggaraan major selama dua tahun. nak tahu apa rahsianya?\
  • Akhir-akhir ini kegunaan cuka untuk pelbagai tujuan sama ada di dalam kediaman mahupun berkebun menjadi tular. Cuka ni, memang banyak kegunaanya yang masih ramai tak tahu. Menurut The Vinegar Institute “a sour liquid obtained by acetic fermentation of dilute alcoholic liquids.” Kali ini LAMAN Impiana nak ajak anda gunakan cuka untuk memastikan ayam yang anda pelihara sentiasa dalam keadaan bersih. Dah bersih, sudah pasti sebarang wabak mahupun yang mampu mengancam nyawa dapat dihindari. Berikut antara kegunaan cuka yang boleh dilakukan kepada ayam-ayam di laman mahupun ladang anda.
  • Air mawar memang sudah sinonim pengunaanya secara tradisional masyarakat melayu. Boleh buat penyegar muka, campuran dalam pelembap atau bedak muka dan pelbagai lagi. Ini kerana kandungan gizi yang terdapat di dalam air tersebut bukan sekadar mampu memberi kesegeran dan menganjalkan kulit muka, malah ia menaikan aura seri si pemakai.
  • Petua lama jangan dilupa. Biarpun ada pelbagai barangan atau peralatan yang memudahkan kerja kita namun, cara lama masih praktikal untuk diamalkan dan hasilnya lebih berkesan. Selain menjimatkan wang, cara ini juga diyakini selamat.
  • Pelbagai produk yang boleh anda hasilkan dari tong cat yang anda dapat. Bukan sekadar boleh di olah menjadi perabot malah sebagai bekas simpanan. Bekas yang tahan lasak ini juga, jika pandai di olah sesuatu yang lebih menarik dan mahal boleh dihasilkan.
  • Hydrangea atau lebih dikenali dengan nama tempatannya bunga Siti Zubaidah atau bunga tiga bulan. Ia bukanlah tanaman yang berasal dari negara-negara Inggeris. Hydrangea sebenarnya berasal dari Jepun dan menghiasi taman-taman kediaman mereka satu ketika dahulu. Ramai beranggapan, Hydrangea hanya sesuai sebagai tanaman iklim sejuk. Ramai juga yang berpendapat bahawa Hydrangea merupakan tanaman bermusim (annual) yang hanya mampu berbunga sekali sahaja. Betul tak? Sebenarnya, untuk Hydrangea tumbuh mekar di laman, ada beberapa perkara yag perlu anda kenal pasti.
  • Hydrangea atau lebih dikenali dengan nama tempatannya bunga Siti Zubaidah atau bunga tiga bulan. Ia bukanlah tanaman yang berasal dari negara-negara Inggeris. Hydrangea sebenarnya berasal dari Jepun dan menghiasi taman-taman kediaman mereka satu ketika dahulu. Ramai beranggapan, Hydrangea hanya sesuai sebagai tanaman iklim sejuk. Ramai juga yang berpendapat bahawa Hydrangea merupakan tanaman bermusim (annual) yang hanya mampu berbunga sekali sahaja. Betul tak? Sebenarnya, untuk Hydrangea tumbuh mekar di laman, ada beberapa perkara yag perlu anda kenal pasti.
  • Bilik tidur sempit bukan alasan buat tidak menghias. Banyak benda sebenarnya kita boleh hias melalui DIY. Impiana cuba bantu anda dengan mencari solusi mencantikkan bilik tidur sempit anda!
  • Pertumbuhan si kecil yang paling maksimum adalah sewaktu sedang tidur. Jika si manja memiliki tidur yang berkualiti maka otaknya juga akan berkembang secara optimum. Jadi, sangat penting untuk anda sediakan tempat tempat tidur yang sesuai buat si manja.
  • Perabot yang paling penting dan utama di bilik tidur semestinya katil. Oleh kerana itu lah apabila anda memilih katil pastikan anda membuat keputusan yang tepat. Jangan hanya memandang atau menilai pada reka bentuk yang cantik semata.
  • Geram tak tengok pekebun-pekebun di Thailand pokok buahnya yang masih muda tapi buahnya merimbun. Malah selalu kita lihat buah lebih banyak dari daun. Ada orang kata mereka guna baja kimia. Tapi hakikatnya Bahan mudah diperolehi ini yang digunakan untuk membuat hormon penggalak buah.
  • Berkebun memang nampak mudah, tapi itu pun jika kena pada tekniknya. Kebanyakkan newbie yang baru menceburkan diri pasti mengalami pelbagai masalah jika teknik asas berkebun tidak dikuasai terlebih dahulu. Gagal, ia memberi kesan kepada newbie hingga terabai semua tanaman dan tidak berani mencuba untuk kali kedaua.
  • Hanya bermodalkan Rm100 termasuk cat , pemuda ini menghasilkan feature wall yang memang jadi titk tumpu ruang rumah. Namun begitu, kesabaran yang tinggi memang diperlukan kerana bukan senang bila bermain dengan cat ni. Kalau rosak dinding, boleh hilang mood.
  • Anda sering diserang nyamuk ketika berkebun mahupun melakukan aktiviti di laman? Keadaan ini akan menyebabkan anda kurang selesa kan? Ada pula suara-suara yang berbunyi “tu lah, Darah manis sangat. Tu nyamuk suka.” Sebenarnya perkara tersebut berlaku disebabkan nyamuk tertarik dengan pakaian kita.
  • Aduhai... sakitnya hati bila tengok tanaman di laman dan kebun di serang siput dan lintah bulan. Dah buang.. ada sahaja datang lagi. Dalam masa satu malam pun, sebatang pokok dapat di langsaikan. Itu lagi sakit hati. Tapi ada pembaca laman berkongsi resepi mudah yang dia lakukan untuk mencegah kehadiran Siput dan lintah bulan yang menyerang tanamannya.
  • Ada di antara kita, memang lebih suka bunga artificial untuk mendeko berbanding bunga hidup sebab senang dijaga. Tapi buat yang bunga artificial lama dan berhabuk tu, jangan dibuang, guna cara mudah ni untuk bersihkannya semula.
  • Tanaman Roselle atau nama saintifiknya: Hibiscus Sandariffa L dari keluarga Malvaceae atau di kenali dengan tempatannya Asam Paya atau Asam Kundang . Terdapat lebih dari 300 jenis Roselle di seluruh dunia terutama yang beriklim tropika seperti Afrika, India dan Asia termasuk Malaysia
  • Roselle atau nama saintifiknya Hibiscus Rosa Sabdariffa L. merupakan tumbuhan herba yang mempunyai pelbagai khasiat dalam sejarah perubatan dan juga kecantikan.
  • Selalu sangat kan lepas kita mencuci bekas makanan atau 'tupperware' tu, bau kurang enak masih tak hilang. Apa cara nak hilangkan bau kurang enak ni? Jangan risau, dengan menggunakan beberapa bahan semulajadi ni, bekas makanan anda confirm berbau wangi kembali!
  • Nak ajak tetamu datang rumah, malu sebab bau kucing ni seberbak satu rumah. Bimbang tetamu datang tak selesa. Ikuti cara mudah hilangkan bau kucing dengan mudah.
  • Bird of Paradise. Ia turut dipanggil Strelitzia. Manakala, nama botaninya adalah Strelitzia reginae. Bunga bersifat perennials (saka; mampu hidup lebih dari dua tahun) ini adalah dari keluarga Strelitziaceae. Tetapi mengapakah tanaman atau bunga ini digelar Bird of Paradise? Terlihat jelas dari penampilan fizikal bunga ini, ia seakan-akan kelihatan seperti burung Cenderawasih atau dalam bahasa Inggeris disebut Bird of Paradise.
  • Seminggu bercuti, pulang ke rumah ada tanaman yang dah mula layu atau hampir mati. Mesti sedih kan? Bisanya langkah yang akan diambil adalah dengan segera menyiram tanaman tersebut. Bertubi-tubi air diberi. BETUL TAK? Sebenarnya tindakan tersbut salah sama sekali. Malah akan mengancam tanaman anda. Habis... apa yang perlu anda lakukan?
  • Basuh baju rajin. Sidai baju pun terpaksa rajin, sebab kalau tak sidai nanti baju berbau busuk. Tapi, bila jemuran dah kering, bercinta nya nak lipat baju. Tak kisahlah ibu bekerja, mahupun suri rumah sepenuh masa, majoriti memang liat sedikit nak lipat baju. Terutama kalau anak ramai, lebih dari 2 orang. Bila tak lipat baju sehari, alamat berbakul-bakul lah baju yang menanti untuk dilipat.
  • Sudahlah penat seharian dalam kereta dari kampung, sampai-sampai tengok menimbun pulak baju kat bakul yang nak kena cuci. Kita sebagai ibu yang superpower ni, selalu rasa tertekan.
  • Untuk menghapuskan kesan kotoran degil yang terdapat pada bekas cawan anda, sediakan beberapa bahan mudah seperti berikut;
  • Inspirasi
    Bagi yang baru berpindah masuk ke rumah baru sama ada sewa atau kediaman sendiri, idea ini sesuai dipraktikkan terutama jika masih belum ada bajet untuk membuat kabinet dapur.
  • Menikmati secawan teh uncang memang memberikan kesegaran dan membuatkan kita lebih bertenaga. Selain dari dibuat minum, sebenarnya uncang teh boleh berperanan lebih besar untuk melengkapkan kehidupan kita. Nak tahu apa yang boleh dilakukan oleh uncang teh untuk anda?