Soalan:

Apakah keistimewaan menggunakan kekili mendatar (spinning reel) berbanding kekili menegak (baitcaster reel) ketika casting?

 

Jawapan:

 

Kami rasa semua kekili adalah sama, tujuan kekili di dalam memancing adalah untuk membantu pemancing mengumpul tali pancing dengan baik supaya tidak bersimpul dan kusut. Bagi setiap kekili ada kebaikan dan kelemahannya. Kekili mendatar juga mempunyai keistimewaan tersendiri di mana:

 

1. Tali pancing yang keluar daripada gelendong kekili mendatar bergerak secara berpusing disebabkan gelendong pada kekili mendatar statik dan tidak bergerak, oleh itu ia tidak akan kusut dengan senang berbanding dengan kekili menegak di mana pada jenis ini gelendong akan bergerak (berpusing) dan sekiranya kita tak pandai kawal henti perjalanan tali ia akan mudah menjadi kusut atau birdnest.

 

2.  Kekili mendatar lebih mudah untuk membuat balingan gewang ultra ringan dan mikro melawan angin berbanding kekili menegak.

 

3. Penggunaan kekili mendatar lebih senang dan tidak mengelirukan berbanding dengan kekili menegak di mana ia tidak mempunyai banyak alat dan fungsi tugas pada kekili.

 

4.  Kekili mendatar lebih senang dan berkuasa apabila membuat karau laju di mana pusingan gelendong yang lebih besar serta nisbah gear akan menyebabkan lebih berkuasa dan

pantas.

 

5. Terdapat kekili mendatar yang mempunyai dua atau lebih gelendong apabila dibeli, oleh itu pemancing dapat membawa berbagai-bagai tali dan saiz tali dengan satu kekili.Namun terpulang kepada pemancing itu sendiri. Walaupun penggunaan kekili menegak agak rumit, tapi kekili ini sebenarnya mendapat sambutan hangat di kalangan kaki-kaki casting.