• Hidup ini ibarat aiskrim; hidup ini ibarat sekotak coklat, adalah antara peumpamaan klise yang kerap kita dengar. Ia membawa erti yang sama, iaitu hidup ini singkat, nikmatilah sebaik mungkin. 'GO FIGURE'! Oleh: Nursuziana Zulkifli
  • Keupayaan untuk terbang melayang tinggi umpama burung Hering ke altitud 37000 kaki dari aras laut adalah yang tertinggi pernah dicatat, oleh spesies burung; alangkah purinya jika impian futuris kita jua diangkat setinggi itu; dalam erti kata lain, daya, kebolehan dan kemampuan kendiri kita, diluncurkan semaksima mungkin; ditebarkan seluas mungkin. Oleh: Nursuziana Zulkifli
  • Tahukah anda tentang kuasa Istighfar Minimal 100 Kali Sehari? Oleh: Nursuziana Zulkifli
  • Hanya kerana terlalu ghairah dengan media sosial, ramai yang obses untuk berkongsi rasa dan apa yang ada. Tanpa disedari, ada golongan yang sedikit cemburu apabila melihat apa yang orang lain miliki. Namun sebenarnya anda mampu
  • “Ustaz, apa hukumnya saya beli patung Santa Claus?” “Err, kenapa awak nak beli patung tu? Cuma bayangkan begini. Katakanlah Rasulullah s.a.w datang ziarah ke rumah awak. Masa baginda duduk di ruang tamu, awak nak letak tak patung Santa Claus tu di situ? Atau awak nak sembunyikan?”
  • Hot Tip
    Kitab suci al-Quran mesti dijadikan sebagai panduan kehidupan setiap muslim. Al-Quran diturunkan oleh Allah SWT sebagai panduan kehidupan. Sebagai pemimpin kepada anak-anak yang membesar, ibu bapa sepatutnya membimbing mereka menjadi generai celik al-Quran.
  • Ketahui 8 PERSOALAN WAJIB tentang KUBURAN yang mungkin anda ingin tahu
  • Iblis telah melakukan berbagai-bagai tipu daya terhadap anak cucu nabi Adam a.s tanpa mengira kedudukan mereka, baik yang bergelar ulama, ahli ibadah, mahupun orang-orang awam biasa. Maka, sudah menjadi kewajipan kepada umat Islam memperlengkapkan diri mereka dengan benteng dan perisai yang benar-benar kukuh, agar mereka tidak mudah menjadi mangsa kepada tipu daya dan talbis Iblis (putar belit dan penyamaran Iblis) dan juga bala tenteranya. Penyediaan perisai dan benteng tersebut perlu dilakukan setiap masa dan ketika dan diiltizam dengan penuh istiqamah, kerana talbis Iblis dan bala tenteranya juga berlaku setiap saat dan ketika dan dilakukan pula oleh mereka dengan penuh istiqamah. Bahkan perisai tersebut perlu dilakukan sehingga seseorang menghembuskan nafas yang terakhir di muka bumi ini. Apalagi Iblis pernah berjanji untuk melakukan talbis terhadap anak cucu nabi Asam a.s semenjak dahulu lagi. Al-Quran menceritakan hal ini. Maksudnya: Iblis menjawab: "Demi kekuasaan Engkau aku akan menyesatkan mereka semuanya, ( Sad 38: 82). Perisai dan benteng yang boleh digunakan untuk berdepan dengan talbis begitu banyak sekali dan telah digunakan oleh para ulama dan umat Islam zaman berzaman. Ia melibatkan pesanan-pesanan manusia yang paling pakar tentang karenah dan talbis Iblis terhadap generasi manusia dan mereka yang menggunakannya benar-benar berjaya mengelakkan diri daripada terjatuh ke dalam perangkap talbis iblis dan segala jaring yang berkaitan dengannya.
  • Salah satu akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah kewajipan mencintai, menghormati, memuliakan, menzahirkan sokongan serta mengikuti para sahabat Rasulullah saw serta tidak boleh membenci seorang pun di antara mereka. Sesungguhnya Allah memuliakan mereka dengan hidup bersama Rasul-Nya, mereka berjihad dan bersama menolong agama Islam, betapa tinggi kesabaran mereka dalam menghadapi kaum musyrik, serta hijrah mereka meninggalkan negeri dan harta.
  • Para sahabat Nabi Muhammad s.a.w adalah semulia-mulia umat Baginda. Baginda sangat mencintai dan menghormati para sahabatnya, radhiyallahu ‘anhum ajma’in. Kehormatan dan kedudukan mereka di dalam Islam dan disisi Allah SWT juga adalah jelas.
  • Berkata Ibn al-Qayyim: Kebanyakan manusia yang mudah dirasuk adalah disebabkan kurangnya amalan agama mereka. Kosongnya hati dan lidah mereka daripada hakikat zikir, berta’awwuz, membentengi diri dengan selawat dan sebagainya. Keadaan itu menjadikan jiwa kosong tanpa sebarang senjata yang dapat mempertahankannya dan ia berkemungkinan tanpa sebarang pakaian yang dapat melindunginya. Sekiranya disingkapi tutupannya nescaya dapat dilihat kebanyakan jiwa manusia cepat diserang dengan rasukan ini yang mudah dapat menguasainya, memerangkap dan merasuk di mana sahaja yang diingininya. Sudah pasti jiwa yang kosong tadi tidak dapat menghalang dan melepaskan diri daripada rasukan tersebut dan jika ia kian kuat, pastinya mereka yang terkena rasukan tersebut tidak mampu sedar dan menjadi gila, maka itulah rasukan yang sebenar. Semoga Allah memberikan pertolonganNya.
  • Inspirasi
    Semua umat Islam pastinya berharap untuk menjejak kaki ke tanah suci Makkah dan tentunya langkah ke sana lebih indah jika diiringi insan tersayang.
  • Wang atau harta isteri adalah milik peribadinya, tidak boleh dimanfaatkan kecuali dengan keredaan dan kerelaannya.
  • Ibadah kepada Allah SWT adalah maqasid terbesar yang mewujudkan jalinan dan hubungan antara hamba dengan Penciptanya.
  • Sekiranya anda melihat ciri-ciri suami yang soleh itu ada pada seseorang maka jangan malu untuk memulakan langkah dalam memulakan sesuatu hubungan atau melamar lelaki tersebut.
  • Topik tentang semakin ramai wanita dalam masyarakat yang masih belum berumah tangga sentiasa mencetuskan perbincangan hangat. Trend peningkatan bilangan mereka yang tergolong dalam kategori ini sering dianggap negatif.
  • Mama
    Wanita yang bergelar ibu dan bekerja sama ada di pejabat atau di rumah tentu sahaja sesekali akan terkeluar keluhan penat dan stres kerana bebanan tugas di rumah dan tempat kerja yang tak pernah habis. Menguruskan suami, anak-anak, rumah tangga, tugas di pejabat bukanlah tanggungjawab yang mudah. Sebagai manusia biasa tentu sahaja akan berasa penat dan lelah.
  • FAMILI
    Anak adalah amanah dari Allah SWT. Ibu bapa wajib mendidik amanah tersebut menjadi insan mulia mengikut jalan yang benar dan diredai. Namun lumrah seorang kanak-kanak yang semula jadi memiliki sifat-sifat nakal sepanjang perjalanan tumbesaran mereka kadang kala menguji kesabaran ibu dan ayah.
  • Trending
    Sejak semalam banyak perkongsian tentang imej model dan pelakon terkenal satu ketika dulu Natasha Hudson yang berniqab.
  • Kita wajib berpegang kepada Al-Quran dan as-Sunnah sebagai dua sumber perundangan dan rujukan umat Islam. Tetapi adakah semua orang faham dan jelas apakah yang dimaksudkan dengan SUNNAH? Apakah pula hadis Nabi s.a.w? Adakah makna HADIS dan SUNNAH itu berbeza? Yang mana satukah harus dijadikan panduan dan ikutan?
  • Alhamdulillah, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. Saya sering ditanya tentang bagaimana untuk menilai hadis sahih. Secara umumnya, terdapat lima syarat utama untuk menjadikan sesebuah hadis sebagai sahih. Syarat tersebut ialah:
  • Kenali 10 tokoh dunia dari Amerika Syarikat (AS) yang berpindah keyakinan dan agama menjadi Islam. Mereka tidak hanya memilih Islam untuk mereka peluk, namun sampai saat ini juga mereka ikut aktif menyebarkan Islam.
  • Maafkanlah, meskipun engkau dizalimi. Maafkanlah meskipun mereka yang menzalimimu itu tidak memintanya. Apabila maaf itu diberikan, maka sesuatu yang dahsyat akan terjadi. Hidup menjadi aman damai, tiada perpecahan, tiada perbalahan dan tiada perceraian.
  • Negara akan menjadi aman dengan adanya sifat pemaaf, kerana perasaan amarah dan sifat-sifat mazmumah dapat dinyahkan dalam kehidupan masyarakat sehingga melahirkan negara yang bersifat baldatun tayyibatun warabbun ghafur.
  • Nabi s.a.w. pernah menyarankan kepada mereka yang sedang marah supaya memohon perlindungan dengan Allah SWT daripada syaitan yang direjam dan jangan terikut-ikut dengan perasaan tersebut.
  • Kalimah "Allah" yang disebut di dalam hati akan dapat menyembuhkan penyakit stres. Setiap huruf kalimah itu mengandungi getaran tenaga yang mampu melegakan sistem pernafasan dan menstabilkan nadi.
  • “Wahai manusia, ingatlah akan nikmat Allah kepada kalian. Adakah Pencipta selain Allah yang dapat memberikan rezeki kepada kalian dari langit dan bumi? Tidak ada yang berhak disembah selain dia, maka mengapa kalian berpaling?” (Fathir: 3) Di dalam ayat ini Allah SWT memerintahkan kepada seluruh manusia agar mengingat akan nikmat-nikmat-Nya. Kerana dengan berbuat demikian, ia akan mendorong kita untuk bersyukur kepada Allah.
  • Nikmat-nikmat itu jika disyukuri akan tetap bertahan, dan jika diingkari akan lari. Dunia itu jika diperlakukan dengan huru-hara akan berlalu, dan jika diperlakukan dengan bijaksana akan menipu.
  • Hot Tip
    "Comelnya baby Najla. Geram tengok kan. Hari-hari ada je gambar baru mama dia post kat facebook," puji Ida tatkala melihat gambar anak kawan sepejabat yang baru bersalin.
  • Biarpun kutipan zakat meningkat setiap tahun namun masih ramai umat Islam yang alpa tentang kewajipan menunaikan zakat terutama zakat perniagaan.
  • Hot Tip
    Biasanya bila isteri hendak bersalin, persoalan yang sering menjadi 'pertengkaran' antara suami dan isteri iaitu siapa yang akan menjaga isteri semasa berpantang? Kebiasaannya dalam masyarakat kita, apabila isteri bersalin sudah tentu dia mahu menjalani tempoh berpantang di rumah ibunya sendiri atau ibu mentua. Alasannya sudah tentu suami bekerja jadi tiada sesiapa hendak menjaga isteri.
  • “Saya melihat, jika masyarakat dunia bersatu membawa isu ini, Rohingya ada masa depan. Kita ingin berjaya dan melihat mereka kembali mendapat hak mereka.”
  • Pemakaian 'contact lense' adalah biasa untuk masa kini. Malah, ia telah menjadi trend mahupun di kalangan mereka yang tidak rabun.
  • Inspirasi
    Dah la nak jumpa pun susah, dah janji masing-masing sibuk layan telefon. Bila kawan bersembang, tak fokus pun sebab sekejap-sekejap tengok telefon.
  • Mutakhir ini kita melihat banyak juga kes bunuh diri yang bukan saja melibatkan orang bukan Islam tetapi juga orang Islam. Kita semua tahu bahawa membunuh diri adalah dosa besar. Cuma, adakah pembunuh diri
  • Media sosial seperti Facebook dan Whatsapp seringkali dijadikan medan untuk mendedahkan sesuatu yang tidak sepatutnya. Sebagai contoh tulisan dan gambar yang banyak menghina agama terutamanya
  • Setiap manusia ini ada ujian yang tersendiri. Allah memberikan setiap ujian itu pada hambaNya yang mampu untuk menanggungnya. Diuji dengan penyakit, kekayaan dan sebagainya.
  • Artis terkenal tempatan Faizal Bin Ismail akan membuat penampilan khas sebagai duta Alicafé pada hari Sabtu (29 Oktober 2016) dari pukul 2.00 petang hingga 4.00 petang.Apa Yang Anda Dapat Di Roadshow?
  • Inspirasi
    Banyak cerita tentang kelebihan bersedekah yang kita dengar. Bukan sekadar menjanjikan pahala, ia mungkin lebih daripada apa yang kita sangkakan.
  • Saya seorang selebriti yang agak terkenal. Pada mulanya saya tidak menutup aurat dengan sempurna tetapi mengambil keputusan untuk mula bertudung sejak 2 tahun yang lalu. Keadaan ini
  • Hot Tip
    Mempunyai anak yang bijak memang membahagiakan ibu dan ayah. Tetapi jika dilengkapi dengan pakej berakhlak, sudah tentu ia satu bonus yang menggandakan kebahagiaan ibu dan ayah.
  • Saat memeluk tubuh suami seperti rutin harian saya sebelum ke tempat kerja, dia pantas membuka mulut. “Abang tengok saat nyawa Jaybe ditarik malaikat maut. Macam itulah saat nyawa manusia ditarik oleh malaikat. Kakinya terkejang!
  • Hot Tip
    Al-Quran ialah kitab suci yang diturunkan sebagai panduan kehidupan setiap orang Islam dan ia sentiasa relevan sepanjang zaman. Rasanya dalam setiap rumah orang mukmin pasti akan ada al-Quran.
  • Saya pernah mengalami masalah rumah tangga yang kronik sehingga boleh menyebabkan hubungan perkahwinan saya selama ini runtuh. Sebagai satu jalan usaha, saya telah bernazar untuk berpuasa
  • Saya selalu terfikir tentang dosa dan kesalahan orang lain terhadap saya sehingga sangat sukar untuk saya memaafkan. Adakah saya bersalah kerana susah untuk memaafkan? Adakah saya dikira sudah memaafkan jika saya masih tidak boleh
  • Hot Tip
    Mengenalkan anak kepada sang Pencipta seharusnya bermula sejak usia kecil lagi. Bak kata orang melentur buluh biar dari rebungnya. Tentu anda pernah berhadapan dengan situasi si kecil bertanya soalan seperti ini.
  • FAMILI
    Rumah tangga mana yang tidak diuji dengan dugaan. Kecil atau besar dugaan yang dihadapi, suami dan isteri perlu bersama-sama teguh melaluinya. Bukankah doa kita setiap hari agar diberikan kepanjangan jodoh dengan pasangan dan bahagia hingga ke jannah?
  • Saya tahu bahawa persetubuhan ketika wanita sedang haid adalah haram dan dilarang. Al-Quran sendiri menyuruh para suami untuk menjauhi isteri yang sedang datang bulan. Apakah pula hukumnya jika sekiranya isteri telah tamat tempoh haid
  • Hot Tip
    Ibu bapa mana yang tidak impikan anak menjadi anak soleh dan solehah. Tambah membahagiakan apabila mampu menghafaz 30 juzuk al-Quran sejak usia kecil lagi. Kini,impian tersebut boleh menjadi kenyataan asalkan sahaja anda melakukan startegi yang betul sejak si comel masih kecil lagi.
  • Di mana ada pertemuan pastinya di situlah adanya perpisahan. Jika perpisahan itu orang kata menyakitkan tetapi kenapa Allah adakan pertemuan. Dan sebenarnya, perpisahan itu bukanlah untuk memberikan rasa sakit dan sedih tetpai
  • Saya adalah seorang wanita yang boleh dikatakan sudah agak berumur. Insya-Allah mulai bulan depan saya sudah memasuki gerbang umur 40an. Walaupun begitu, agak sedikit menyedihkan kerana belum lagi berumah tangga. Ada
  • Apabila seseorang itu melakukan sesuatu 'pengorbanan' dalam hidup misalnya menjaga pasangan/anak yang sakit, bergolok bergadai untuk sama-sama bangunkan bisnes pasangan dan lain-lain. Wajar kah hal ini diungkit
  • Jika kamu mempunyai kawan lebih daripada satu, sudah semestinya kamu akan hadap pelbagai karenah kerana tidak semua mempunyai perangai yang sama.
  • Zakat pendapatan atau dikenali dengan Zakat Mal Mustafad merupakan satu sumber zakat yang paling utama dalam ibadah harta.
  • Saya sering mendengar Ustazah mengajar dari zaman persekolahan yang wanita haid tidak boleh masuk ke dalam masjid. Larangan ini seolah-olah sangat besar. Tetapi ada juga mutakhir ini saya mendengar dalam
  • Sejak diamanahkan memastikan kelancaran bahan dalam ruangan Cerita Ngaji, awalnya aku agak cuak. Menjadi wartawan yang baik itu sebetulnya tidak semua boleh diterjemahkan dalam bentuk tulisan dengan
  • Tahukah anda kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail? Ikuti sirah ringkas berikut.
  • Korban Wajib atau Nazar wajib disedekahkan kesemua dagingnya termasuk kulit dan tanduk kepada fakir miskin. Orang yang melakukan korban tidak dibenarkan iaitu haram mengambil walau sedikit pun daripada
  • Inspirasi
    Mungkin ramai yang bertanya soalan ini kan? Di hari Jumaat yang mulia ini kita baca pandangan menarik daripada Suzardi Maulan tentang perkara ini.
  • Mungkin ramai yang bertanya soalan ini kan? Di hari Jumaat yang mulia ini kita baca pandangan menarik daripada Suzardi Maulan tentang perkara ini.
  • Hot Tip
    Mendidik anak zaman sekarang sanga mencabar. Sebagai orang tua, kita perlu menjadi model ikutan yang terbaik buat mereka. Mempunyai anak yang pandai menghormati orang tua sangat sukar pada masa kini.
  • Hot Tip
    Mendidik anak menjadi insan yang mulia bukan sekadar memberikan nasihat dan tunjuk ajar dalam bab akhlak dan sahsiah diri sahaja tetapi seeloknya ajarkan juga anak anda tentang bab pemakanan.
  • Hidup ini tidak selalu indah. Ada masanya kita diuji dengan kepayahan, kesengsaraan, kesakitan, penghinaan dan seribu satu cabaran yang menjadikan hidup kita berliku dengan onak duri. Jika kita mampu menyelesaikan setiap
  • Hot Tip
    Pernahkah si kecil anda bertanya…”Mama…Allah tu siapa?” Apakah jawapan sesuai yang boleh anda berikan supaya si kecil faham dan dapat ‘merasai’ adanya Allah?
  • Zaman sekarang ini kita lihat sudah semakin ramai orang-orang alim atau tok-tok guru yang meninggal dunia. Ini sudah pasti satu kehilangan yang besar pada negara kerana keilmuan mereka yang cukup mantap sejak sekian lama. Tapi
  • TRENDING
    Membaca al-Quran boleh menenangkan fikiran. Ketenangan yang diperoleh meresap ke dalam jiwa si pembaca sehingga dapat menghilangkan kebuntuan fikiran yang serabut dengan pelbagai masalah.
  • Solat menghadap Sutrah merupakan suatu usaha untuk menghidupkan Sunnah Rasulullah s.a.w.
  • Rasulullah s.a.w. menganggap tidak sempurna iman seseorang tanpanya, antaranya, bercakap baik atau diam, memuliakan tetamu dan memuliakan jiran.
  • Carilah pahala selagi masih ada lagi baki usia.
  • Namun begitu adakah sakit ini tetap akan menjadi nikmat sekiranya ia dijadikan alasan untuk meninggalkan solat? Tahu kah anda bahawa Rasulullah s.a.w. pernah memberi ancaman yang amat berat bagi mereka yang meninggalkan solat? Sabda Rasulullah s.a.w.: “Perjanjian di antara kita (orang Islam) dan mereka (orang kafir) ialah solat, dan barangsiapa meninggalkan solat sesungguhnya dia telah menjadi seorang kafir.” (Hadis riwayat Imam al-Tirmidzi)
  • “Tanggal 31 Julai tahun 1961 saya selamat dilahirkan ke dunia ini. Saya merupakan anak ke Sembilan dari 14 orang adik beradik. Bapa saya bernama Neelakandan, beragama hindu dan ibu saya bernama Sarojini beragama kristian. Bapa saya telah meninggal dunia di India ketika usia saya masih lagi kecil, sementara ibu saya pula meninggal ketika saya sedangberdakwah di Brunei,”ujar Haji Omar Abdullah yang merupakan Pengerusi Perkim Cawangan Segamat.
  • Adakah kehidupan orang yang berada di dalam kubur sama dengan orang yang masih hidup? Berapakah pancaindera mereka yang kembali seperti sediakala? Berapa lamakah kehidupan di alam barzakh? Bagaimanakah keadaan mayat yang dibakar seperti Hindu dan Jepun akan disoal? Seorang doktor ketika ingin memulakan pembedahan, dia terlebih dahulu akan mem berhentikan keaktifan pancaindera seseorang menggunakan bius. Adakah keadaan ini sama dengan orang yang sudah mati?
  • “Dunia adalah kenikmatan (perhiasan), dan sebaik-baik kenikmatan dunia ialah wanita yang solehah’ ( Riwayat Muslim, no. 1467).
  • Apakah itu hakikat barzakh? Apakah ruh yang dibawa ke barzakh masih dapat mengingati apa yang telah mereka lalui di dunia ini?
  • Kedewasaan mereka seiring kemunculan pelbagai jenama fesyen hari ini, sedikit sebanyak memerlukan penjelasan dari semasa ke semasa agar pemilihan penampilan dan gaya tidak bercanggah dengan kehendak Yang Maha Esa.
  • Kepercayaan kepada khurafat dan tahayul melambangkan kemunduran akal dan kelemahan jiwa seseorang.
  • Setiap manusia pasti akan dikurniakan nikmat oleh Allah SWT dan ada kalanya sesetengah insan itu mendapat nikmat yang lebih berbanding dengan yang lain dan ia membuatkan seseorang itu kelihatan lebih istimewa. Sedikit keistimewaan yang Allah kurniakan tersebut seperti harta yang banyak, ilmu yang tinggi, kebijaksanaan, kekuatan fizikal, paras rupa yang cantik, jawatan yang tinggi, ramai pengikut, dan pengaruh yang besar ada kalanya mendorong manusia untuk lupa akan hakikat dirinya yang lemah dan sentiasa memerlukan pertolongan Allah. Perasaan sebegini boleh menyebabkan timbulnya sifat bangga diri atau ujub.
  • Cinta dalam sejarahnya telah memeriahkan banyak kehidupan. Melahirkan banyak ungkapan indah puisi dan lagu. Ungkapan cinta dipetik dari zaman ke zaman. Ia dikongsi oleh hampir kesemua insan melainkan yang kontang fitrahnya. Dari Qais sehingga ke Celine Dion; ungkapan indah cinta antara lelaki dan wanita diulang-ulang oleh manusia. Ia sejagat. Ramai yang dah tua yang mengharamkan cinta untuk generasi muda hari, mereka pun pernah bercinta zaman mudanya.
  • Nabi s.a.w. pernah menyarankan kepada mereka yang sedang marah supaya memohon perlindungan dengan Allah SWT daripada syaitan yang direjam dan jangan terikut-ikut dengan perasaan tersebut.
  • Maafkanlah, meskipun engkau dizalimi. Maafkanlah meskipun mereka yang menzalimimu itu tidak memintanya. Apabila maaf itu diberikan, maka sesuatu yang dahsyat akan terjadi. Hidup menjadi aman damai, tiada perpecahan, tiada perbalahan dan tiada perceraian.
  • Semua janji Allah di atas adalah dengan syarat, kita tidak mati dalam keadaan melakukan syirik atau menyekutukan Allah dengan sesuatu yang lain. Perhatikan semula hadis qudsi tersebut: “…kemudian engkau menemui-Ku dengan tidak menyekutukan sesuatu dengan-Ku …” Tauhid ialah kunci kepada keampunan, rahmat dan syurga Allah manakala syirik ialah penghalang bagi kunci tersebut.
  • Penaklukan Iraq memakan masa yang panjang. Ia berlangsung sehingga Abu Bakar r.a. wafat dan pimpinan negara Islam diserahkan kepada Umar al-Khattab r.a.
  • Inilah mazhab ahli ilmu, ashab al-athar (orang yang mengikuti athar sahabat) dan ahl al-sunnah yang berpegang teguh kepada sunnah yang dikenali jejak langkahnya.